18 mars 2011
Hur jag skulle önska att inget svar på proven såg ut
Förtydligande om ma åk 6 - 8
För Y:are
- Provet fortsätter på måndag med den sista delen av kapitlet: potenser.
- Om man inte hann klart idag kan man även fortsätta med det på måndag.
- Dagens provvar ett G-prov, på potens-provet på måndag kommer att finnas möjlighet till högre betyg.
För X:are
- Om man inte hann klart idag kan man skriva klart på måndag
- Om man blev klar får man en annan uppgift på måndag.
Hälsa och ohälsa!
Vecka 12 lär vi oss mer kring vad som skapar hälsa och ohälsa i våra liv.
Vad händer i veckan?
Vi lyssnar på olika gäster inom detta tema. Gästerna vi bjudit hit kommer att berätta om hur deras vägval i livet påverkade dem.
Under några dagar äter vi en hälsosam frukost tillsammans för att känna hur dagen blir utifrån detta. Vad är en nyttig frukost som ger en bra start?
Under veckan hjälper vi varandra att komma fram till mer om vad som skapar hälsa och välmående för oss själva och människor i vår omgivning.
Vi önskar att denna vecka ska ge er ett lite bidrag till att själva kunna göra vägval i framtiden som leder till en bättre hälsa!
16 mars 2011
Sammanfattning av Sv Moment Kritiskt tänkande hittills
Veckobrev för v 12
Trissuppgiften (åk 9)
- Eleven använder matematiska begrepp och metoder för att formulera och lösa problem.
- Eleven gör matematiska tolkningar av vardagliga händelser eller situationer samt genomför och redovisar med logiska resonemang sitt arbete såväl muntligt som skriftligt.
- Eleven ger exempel på hur matematiken utvecklats och använts genom historien och vilken betydelse den har i vår tid inom några olika områden.
- Eleven formulerar och löser olika typer av problem samt jämför och värderar olika metoders för- och nackdelar.
- Eleven reflekterar över matematikens betydelse för kultur- och samhällsliv.
3. Resultaten från undersökningen ska sedan användas i en kort debattartikel som riktar sig till
15 mars 2011
Övergripande struktur för svenskan - Moment: Kritiskt tänkande
Planering
Steg 1: Sanning – fakta
Steg 2: Observation – tolkning
DelExamination (tar med poäng till SlutEx) – 25/1
Steg 3: Vad är källor? 1:a-3:e-handskällor
Steg 4: Källors trovärdighet
DelExamination (tar med poäng till SlutEx) – 23/2
Steg 5: Bilder
Steg 6: Källhänvisning
Steg 7: Motstridiga källor
SluEx (har medtagna poäng från Delexen här) - datum ej satt
Praktisk kunskap
Godkänd
1. Kunna förklara vad en observation och en tolkning, fakta och sanning innebär
2. Kunna skilja på vad som är en observation och en tolkning, fakta och sanning
3. Kunna förklara vad en (informations)källa är
4. Kunna veta vad en första-, andra- och tredjehandskälla är
5. Kunna i fyra punkter förklara vad som kan öka en källas trovärdighet
6. Kunna med hjälp av de fyra punkterna grovt bedöma en källas trovärdighet
7. Kunna göra en källhänvisning till en källa med en rimlig exakt- & enkelhet
Väl godkänt
1. Behärska G-kriterierna – även i något svårare fall
2. Kunna granska och med rimlig träffsäkerhet värdera hur trovärdig en källa är
3. Kunna använda sig av flera, motstridiga källor från samma händelse för att värdera och sammanställa en slutgiltig version
4. Eleven gör enkla analyser av innehåll och form hos olika slags texter & bilder
5. Eleven använder skrivandet för att ge uttryck för tankar och känslor
Mycket väl godkänt
1. Behärska G- och VG-kriterierna – även i svårare fall och med ökat krav på värderande med precision och originalitet, och formulerat med större tydlighet och säkerhet
2. Kunna tolka olika budskap ur texter, filmer, tal och bilder med precision