12 maj 2011
Historia (vecka 17, 18, 19 och 20)
Mål för G:
-kunna redogöra för viktiga händelser och känna till gestalter, idéer och förändringar i den historiska utvecklingen i Europa, kunna jämföra med andra länder,
-ha insikt i hur stora samhälleliga omvälvningar har förändrat människors livsvillkor
Moment för att nå målen:
Föreläsningar
Powerpoint presentationer.
Läsa sida 374 – 395 och kunna svara på frågorna på sida 377, 385 och 393.
Lär dig det i stora drag det som står på sida 394-395 (sammanfattningen)
Moraliska dilemman – enskilt och i grupp. Diskussionsövning.
Prov: vecka 20, torsdag.
Välj två frågor som du fördjupar dig i när det gäller andra världskriget.
1 Beskriv kortfattat hur krig (däribland andra världskriget) påverkar människor? Och berätta minst två exempel hur propaganda kan avändas för att påverka människor. Varför krigar människor (be mig om en stencil med teorier - spännande)
2 Hur kunde Hitler och nazistpartiet, med sina brutala idéer, få så många anhängare och vinna totalt makt?
Ledord: Fredsvillkor, dolkstöt, kupp, Min kamp, ekonomiskt kaos, arbetslöshet, pessimism, löften, ras, kraft och demokrati.
3. Med vilka vapen och metoder fördes andra världskriget? Jämför gärna med tidigare krig, särskilt första världskriget.
Ledord: Till lands, till sjöss, i luften, förintelsen.
4. Beskriv händelseförloppet i stora drag under andra världskriget. I vilken ordningsföljd angrep Hitler andra länder? Varför dessa länder och denna ordning?
Ledord: Starten – pakter – brustna löften – viktiga slag – USA – slutet – atombomen. Och riktning österut,
Önskar att vi hade mer tid för att jobba med andra världskriget då det är så enormt spännande!
Men, men, vi ska hinna med Gotland, friluftsdagar, tältning m.m innan sommarlovet så det finns ingen mer tid till detta moment.
/Ellinor
Betygskriterier för historian – moment andra världskriget
Kunna redogöra för vad som hände under andra världskriget i stora drag.
Veta några skäl till varför det blev krig
Veta hur det påverkade och förändrade livet för människor
Känna till några centrala personer under denna period
VG
Bedömer vad som är betydelsefullt
Reflekterar
Bygger fakta utifrån källor (gissa inte, dra slutsatser från fakta)
Ger egna exempel.
Anger flera skäl/orsaker
Beskriver saker sammanhängande
MVG
Ge en fullständig framställning av valt område och ger en helhetsbild.
Kunna lyfta fram konrekta exempel.
Använda källor och då gärna utöver boken.
Reflektera över fakta.
Argumenterar för sin åsikt.
Lyfter in något "eget", för ämnet relevant.
11 maj 2011
Facit instuderingsfrågor kroppen
- Vilka är de stora system som finns i kroppen och vad är deras huvuduppgift?
Andningssystemet – transporterar ut syre i kroppen via lungorna och blodet, transporterar bort koldioxid.
Blodomloppet - Transporterar runt bla syre, koldioxid och olika näringsämnen. Hjärtat pumpar blodet runt.
Nervsystemet – skickar signaler från vår olika delar av kropp till hjärnan och från hjärnan till olika delar av vår kropp
Rörelsesystemet – muskler och ben som håller ihop och håller uppe kroppen. Ser till att vi kan röra oss.
Matspjälkningssystemet – tar in mat i kroppen som sönderdelas till små näringsämnen som kan tas upp av cellerna.
- Vilka är våra andningsorgan?
Mun, näsa, luftstrupe, lungor
- Beskriv vad som händer i lungblåsorna.
Luften transporteras ut i lungblåsorna. I blåsornas väggar finns tunna blodkärl som släpper ifrån sig koldioxid och kan ta upp syre från luften. Vi byter ut koldioxid mot syre, koldioxiden andas vi sedan ut.
- Var och hur uppstår vårt tal?Talet uppstår i stämbanden som sitter i halsen. Om de är avslappnade är de öppna, är de spännda fälls de ihop och det blir som ett litet lock över öppningen. När den vibrerar blir det ljud!
- Beskriv hur in och utandning går till.
Luft kommer in genom näsa och mun, går ned i luftstrupen och ned i lungorna. I lungorna går luften ut i lungblåsorna. Där byts koldioxid i blodet ut mot syre i luften. Koldioxiden andas ut samma väg som luften kom in.
- Vad kallas de små blodkärl som cellerna kan ta upp syre och näring ifrån?
Kapilärer
- Hjärtat har fyra hålrum, vad kallas de?
Kammare
- Vilken uppgift har hjärtats kranskärl?
Att syresätta musklerna i hjärtat. - Beskriv kortfattat blodets väg i de båda kretsloppen
Lilla kretsloppet: Syrefattigt blod (blod med mycket koldioxid i) kommer till hjärtat. Hjärtat pumpar det till lungorna. Där syresätts det (koldioxiden byts ut mot syre) och åker tillbaka till hjärtat.Stora kretsloppet: Syrerikt blod kommer till hjärtat från lungorna. Det pumpas ut i kroppen och når kroppens alla organ och celler genom tunnare och tunnare blodkärl. Syret tas upp av cellerna och organen och de ”lämnar ifrån sig” koldioxid till blodet som transporterar det tillbaka till hjärtat. - Vad menas med att hjärtat är en dubbelpump?
Hjärtat pumpar samtidigt blod åt två håll, syrefattigt till lungorna och syrerikt ut i kroppen.
- Hur kan blodet ta sig från benen tillbaka till hjärtat?
I blodkärlen i benen finns klaffar som hindrar blodet att rinna nedåt. Benens muskler hjälper blodet att komma uppåt i benen.
- Hur lång kan en nervcell bli?
Nervtrådarna kan vara från några mm till 3 m långa!
- Vad är en nervimpuls?
Svaga elektriska signaler som som meddelanden som kroppen skickar runt.
- Vad menas med det centrala och det perifera nervsystemet?
Centrala – består av hjärnan och rygggmärgen. Från hjärnan skickas impulser till kroppens organ, tex att muskler ska röra sig. In till hjärnan skickas impulser från kroppen, tex synintryck som hjärnan ska tolka.Perifera – nerverna ute i kroppen som går ut från hjärna och ryggmärg.
NO åk 9
Inför labben på fredag är det viktigt att alla har koll på vad korsningsscheman är och hur de funkar. Vi kommer även att prata om det på torsdag då vi har NO istället för Ma.
Provet på genetik (häftet som innehåller kapitlen 18.1 - 18.4 för G) kommer att ligga nästa vecka. Labben kommer att dyka upp på provet, och är därmed betygsgrundande. Missar man labben får man göra en kompletteringsuppgift.
10 maj 2011
NO-prov åk 6 - 8: Kroppen
Provet är på
- Andningen
- Blodomloppet och hjärtat
- Nerverna
och det motsvaras av frågorna 1 - 16 i häftet som alla har fått.
Pluggtips: Läs igenom häftet, svara på frågorna 1 - 16. Behöver du träna mer? Kolla om du kan svara på frågorna som finns efter varje delkapitel. Facit på frågorna kommer att finnas tillgängligt imorgon eller på torsdag här på bloggen.
9 maj 2011
Slutexamination i Kritiskt tänkande
Här är sammanfattningen på allt du behöver kunna.
*Kolla vilka steg du klarat sen tidigare DelEx. De har du G i nu.