16 september 2011
Vecka 38
Lite information om veckan som varit:
I början av veckan var det lite trist stämning bland några i gruppen. Lite stök i matsalen, bråk i sällskapsrumet, vältning av skåp och få närvarande på idrotten m.m. En del som varit ledsna, arga och besvikna på såväl vuxna som andra i klassen. Under veckan har vi haft uppföljning med de som var inblandade.
På onsdagen upplevde jag att det var bättre stämning och på torsdagens höstvandring var det lugnt och skönt att vi kunde komma ut i skogen.
Idag fredag hade vi förmånen att få se en teater helt gratis ute i Blackeberg. De var glädjande att många i klassen kom och även att väldigt många uttryckte att det var en bra, tänkvärd och gripande pjäs. Teaterna utspelade sig i hemmet hos en missbruksfamilj och den var bitvis väldigt tung anser både jag och Kiki. Efter den första pjäsen fick vi se en lättsam och kort humoristisk pjäs och därefter bjöd skola alla i gruppen på pizza.
Det fungerade riktigt bra att åka på teater med hela gänget så det gör att vi gärna sticker iväg på mer aktiviteter med gruppen.
Härligt att veckan som började lite stökigt kunde avslutas på ett väldigt positivt sätt!
Vecka 38
Måndag - Enligt schema. Idrott som vanligt.
Tisdag - Enligt schema. Idrott som vanligt.
Onsdag - Enligt schema. Hemkunskap för åk 8.
Torsdag - Vi ska på en rättegång på förmiddagen och vi ses då 08.00 vid Horisontvägen för att ta buss 173 ut till Flemmingsberg. Rättegången startar 08.45 så det är viktigt att komma i tid för att vi ska få gå in på rättegången.
Fredag - Enligt schema. Engelska (serie + text) ska lämnas in.
Matteprov efter lunch (enligt mina anteckningar)
Ha en bra
Planering bråk, decimal och procent
Centralt innehåll från kursplaner som tas upp, huvudfokus markerat med fetstil
• Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning
samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digital teknik. Metodernas användning i olika situationer.
• Procent för att uttrycka förändring och förändringsfaktor samt beräkningar med procent i vardagliga
situationer och i situationer inom olika ämnesområden.
• Strategier för problemlösning i vardagliga situationer och inom olika ämnesområden samt värdering av
valda strategier och metoder
Exempel på vad man ska kunna för olika kunskapsnivåer
Grundnivå
Du ska kunna visa att du förstår sambanden mellan procentform, bråkform och decimalform
Det gör du genom att hantera övergångar mellan de olika formerna. Kunna skugga/markera i olika rutsystem hur stor del av helheten som är skuggad/markerad. Att kunna beskriva detta i bråkform, decimalform och procentform. Man ska även kunna beskriva andelen som inte är skuggad på samma sätt.
Du ska kunna räkna ut t.ex 25% av 40 30% av 200 5% av 800
Att förstå hur det spelar roll vilken helhet man jämför med inom procenträkning.
Ex. 20% av pojkarna och 20% av flickorna i skolan har röda skor. Hur många procent av eleverna är det?
Svar: 15% eftersom alla eleverna är helheten är det fortfarande 15%
Kunna räkna ut lättare förändringar när det handlar om procentuell ökning och minskning.
Ex. Det finns 500 kulor i en kulpåse. Hur många blir det om jag ökar mängden med 50%?
Kunna jämföra tal i olika form så som att
är större än lika mycket som 0,6
eller genom att kunna ordna i storleksordning som så här med det minsta till höger och största till vänster:
70% 0,6
Att kunna lösa enklare problemlösning där man räknar ut vad en procentandel av en helhet är.
Ex. Erik är 190 cm lång. Kristina är 20 procent kortare hur lång är Kristina. Alt. Hon är 80% av Eriks längd Hur lång är Kristina?
Avancerad nivå
Att kunna beskriva hur stor ökningar är i procentform, att kunna skilja på höjningar i procentenheter och procentuell ökning.
Ex. En vara stiger i pris från 40 till 50 kr. Med hur många procent steg priset?
Miljöpartiet ökade en månad sin väljarandel från 7 till 9%. Hur stor var den procentuella ökningen?
Att kunna lösa problemlösningsuppgifter eller delar av dem där det är svårare att avgöra vad som är helheten som beräkningarna görs på. Att kunna hantera höjningar och sänkningar och beskriva dem procentuellt.
Ex. En tröja höjs från 120 kr med 20% En månad senare reas tröjan och priset sänks med 20%. Vad är priset efter höjningen och sänkningen?
Mycket avancerad nivå
Att kunna lösa problemlösningsuppgifterna med ett korrekt matematiskt språk. Det innebär t.ex. att redovisa tydligt och ha med alla uträkningar och att man använder rätt noggrannhet, avrundar korrekt.
14 september 2011
Svenska
Nu har vårt arbete pågått en tid och det är dags att slutföra arbeten. Dessa arbeten ska avslutas under nästa vecka.
-
Boken ska vara utläst. De flesta är redan klara men annars bör du ta hem över helgen och läsa klart.
-
Alla ska skriva en text om boken (info läggs ut på bloggen).Ni har nästa veckas lektioner att göra detta. Ni får använda datorer, maila mig ”kiki.nilsson@gmail.com”.
-
Ni som ej var med på uppsatsskrivningen ska skriva en uppsats nu efteråt så att jag har ett underlag att bedöma.
-
Alla ska ha arbetat med ordkunskap, slå upp begrepp i ordlista och förklara dem. Orden handlar om lag och rätt.
De elever som halkat efter och har svårigheter att hinna med pga sjukdom, frånvaro eller andra skäl bör komma på stödtid onsdagar kl 13, de veckor man ej har hemkunskap, så de kan få hjälp. Jag har pratat med några och rekommenderat dem att komma.
Teaterbesök!
--