18 februari 2011

Meny v. 8

Måndag
Potatisbullar med keso och lingon

Tisdag
Lassagne på quornfärs

Onsdag
Medelhavsfiskgryta med fänkål. Serveras med ris.
Veg: Ugnsbakade rotfrukter och potatis med fetaost

Torsdag
Asiatisk soppa på morot med ingefära och sesam

Fredag
Nordafrikansk marockansk gryta med quorn och grönsaker, serveras med couscous

Vecka 8 - Åk 9

Hello!

Nu gör vi ett litet ryck och sedan är det sportlov!

Måndag - Enligt schema.

Tisdag - Enligt schema. Redovisning på engelska i stor eller liten grupp för er som ej redovisat. Lämna in arbetet om du ej gjort det!

Onsdag - Enligt schema. Omprov på sannolikhet.

Torsdag - Enligt schema f.m. Prov i SO:n, se Ellie-so här på boggen för mer info.
Efter lunch hemstudier. Ni får en matteuppgift av Sabine och den ska lämnas in på fredag (25/2).

Fredag - Enligt schema. Om du ej gjort musikprovet så skriver du det denna dag då Agge är tillbaka. Omprov i NO på syror och basor.

I engelskan ska vi i veckan ta det lite lugnt! Vi kommer att se någon film med koppling till Irland. (Kom ihåg att arbetet om Irland ska vara inlämnat!)

Trevlig helg!

17 februari 2011

Inför provet i SO 24/2

G - Nivån
Hur lever människor i olika miljöer?
Hur är människor livsvillkor olika i världen?
Du ska kunna arbeta med geografisk information och dra slutsatser utifrån detta.

Hur ska du visa denna nivå?
Under provet vill jag att ska kunna redogöra kortfattat för det land du arbetat med, kunna berätta om de delar du skrivit om tidigare i grupparbetet.

Du ska också kunna berätta vad som gör förhållanden för människor olika beroende av vart de bor. (Ex: Varför är det skillnad att bo i Norge jämfört med i Nigeria?)

Du ska kunna visa att du kan dra slutsatser om människor situation utifrån kartan i det häfte som du fått.

Material:
Läs sida 346 - 369
Studera de kartor du fått.

För att få godkänt behöver du lämna in din del av grupparbetet!

____________________________________________________________________________


VG-Mål
Kunna dra slutsatser och jämföra förhållanden för människors levnadsvillkor på olika platser/områden i världen.

Reflektera över deras möjligheter till förändring.

Kunna dra slutsatser om levnadsvillkor med hjälp av specialkartor. Du ska även känna till världskartans huvuddrag och ha goda namnkunskaper.

Kunna beskriva och förklara hur jordens resurser ger förutsättningar för olika näringar. Kunna se hur industrin, kommunikation och handel påverkar människor och länkar samman regioner.

_______________________________________________________________________

MVG-Mål
Kan använda för ämnet, relevanta begrepp.

Argumenterar för sin åsikt och deltar i diskussioner vad det gäller människor överlevnad och miljöansvar, detta med ett geografiskt tänkande.

Jämför, ser skillnader och drar slutsatser.

Har ett globalt perspektiv och använder sin kunskap i nya sammanhang. Definierar problem och drar slutsatser med stöd i geografiska teorier.

Läs följande i geografiboken:
Häftet du fick + specialkartorna
S 347 - 351
s 357 - 359
s 381 - 395

Inför provet i SO 24/2

G - Nivån
Hur lever människor i olika miljöer?
Hur är människor livsvillkor olika i världen?
Du ska kunna arbeta med geografisk information och dra slutsatser utifrån detta.

Hur ska du visa denna nivå?
Under provet vill jag att ska kunna redogöra kortfattat för det land du arbetat med, kunna berätta om de delar du skrivit om tidigare i grupparbetet.

Du ska också kunna berätta vad som gör förhållanden för människor olika beroende av vart de bor. (Ex: Varför är det skillnad att bo i Norge jämfört med i Nigeria?)

Du ska kunna visa att du kan dra slutsatser om människor situation utifrån kartan i det häfte som du fått.

Material:
Läs sida 346 - 369
Studera de kartor du fått.

För att få godkänt behöver du lämna in din del av grupparbetet!

16 februari 2011

Läget i Ma åk 9 just nu

Idag var det prov på statistik och sannolikhet. Omprovet är på onsdag nästa vecka. Imorgon torsdag och på fredag kommer vi att arbeta vidare med andra uppgifter i statistik och sannolikhet där man kan göra mer för ett högre betyg.

När detta avsnitt är avklarat kommer vi att repetera lite huvudräkning, uppställningar, kort division etc. Därefter sätter vi igång med "Analys-matematik" varvat med repetition inför och övning på nationella prov.

Nytt moment i Ma åk 6 - 8

Vi har påbörjat nya moment i Ma, se här för tidigare info.

Här är en väldigt lös tidsplan som vi kommer att försöka följa, jag hoppas att kunna tajta ihop den lite så att vi vi blir klara v. 10. Uppdatering kommer i så fall...:
v.7
X-boken: 5.4 klart på fredag
Y-boken: 3.4 klart på fredag

v. 8
X-boken: 5.5 klart på fredag

Y-boken: 3.5 klart på fredag
Diagnos torsdag eller fredag

v. 10
X-boken: 5.6 klart på fredag

Y-boken: 3.6 klart på fredag

v. 11
X-boken: 5.7 klart på fredag

Y-boken: 3.7 klart på fredag
Prov torsdag eller fredag.

Om man ligger efter i tidsplanen BEHÖVER MAN RÄKNA HEMMA!!

Inför NO-provet åk 6 - 8

 Sammanfattning inför provet:





OCH SÅ SISTA FRÅGAN: Berätta om fast-, flytande- och gasform.
De flesta ämnen och alla grundämnen kan befinna sig i de tre olika faserna. Ett exempel är vatten: is, vatten och ånga.


Generell bedömningsmatris finns här:  Generell matris för aspektbedömnin2.pdf (application/pdf-objekt)

15 februari 2011

NO-prov åk 6 - 8

NO-provet flyttat, det är på torsdag 17/2!

Steg 3 - Källor & Steg 4 - Källors trovärdighet

Här är informationspappret för Steg 3 & 4.
Övningar till Steg 3 har vi jobbat med i klassrummet och innefattar en metro. För att jobba hemma, kontakta mig för lån av tidningen.
Här är övningar till Steg 4

14 februari 2011

Meny vecka 7

Måndag - Kycklingklubba med kokoscurrysås och pasta.

Tisdag - Vegetarisk "Picatter", zucchini stekt med parmesan, sås och ris.

Onsdag - Ugnsbakad fisk med rhode island sås och kokt potatis.

Torsdag - Spenat soppa. Ägghalvor och kaviar till.

Fredag - Kassler med ananas och gratinerad ost, serveras med potatis mos.

Hälsningar från Kenny.