4 februari 2011

Vecka 6 - Åk 9

Måndag - Enligt schema.

Tisdag - Nationellt prov i svenska, med start 10.10. Ni har alltså sovmorgon och startar provet 10.10. Provet pågår till lunch (klar innan = rast). Mycket bra att ta med sig ett USB för att spara arbetet på ett säkert sätt medan du skriver.

Efter lunch lektioner enligt schema. Fotboll på idrotten.

Onsdag - Enligt schema. Anna, syo, kommer för att hjälp de hon ej hann med sist.

Torsdag - Nationellt prov i svenska. 09.00-12.00 är provskrivning. Efter lunch får ni gå hem och vila er efter den energikrävande uppgiften.

Fredag - Prov i NO. I övrigt enligt schema.

OBS! Extra viktigt att vara i tid och ha med sig rätt utrustning till de provskrivningar som sker i veckan. Ta gärna med något att fika för att få igång hjärnan lite extra (helst inte godis).

Engelskan får ni lämna in och jobba klart med vecka 7. Då ska det lämnas in på onsdagen den 16 februari. Detta då det är hög arbetsbelastning den här veckan.

Kom ihåg att ta det lugnt och inte försöka stressa över de proven du ska skriva. Lita på dig själv och gör ditt bästa - det räcker långt!

3 februari 2011

NO-prov åk 6 - 8

NO provet kommer att gå av stapeln den 15/2 och är på kapitel 2 i kemiboken.

För Godkänt/nå målen bör man kunna svara på dessa frågor:
- Vad är ämnens egenskaper för något? Hur kan man undersöka dem?
- Vad är en atom?
- Vad är en molekyl?
- Vad är ett grundämne?
- Vad är periodiska systemet?
- Vad är kemiska föreningar?
- Vad är en kemisk reaktion?
- Berätta om kemins språk.
- Berätta om fast-, flytande- och gasform.


Bedömningsmatris:





För att få Godkänt/nå målen behöver man ochså lämna in svaren på frågorna 2.1, 2.2, 2.3, 2.5 och 2.6.

2 februari 2011

Veckans Nyhetsmästare i åk 9!

Vi tävlade idag i veckans nyheter och vi fick två mästare i klassen.
De som har riktigt bra koll vad som hände förra veckan var:

Klara och Joakim

Kan någon slå dem nästa gång?

NO-Prov!

NO-provet för åk 9 kommer att infalla fredagen 11/2.

Provet är på kap 7 - syror och baser. Bedömningamtris kommer på bloggen asap.

Torsdagens lektion i Svenska för 9:orna

Hej.
Torsdagens lektion skulle jag vilja behandlar följande saker:

En skriftlig utvärdering av Testskrivningen om 10 minuter där ni svarar på följande frågor:
1) Vilka delar av provskrivningen anser jag gick bra?
2) Vilka delar önskar jag att jag hade gjort på annat sätt med?
3) Hur disponerade jag min tid?
4) Vilka insikter fick jag av att göra detta testprov?

Diskutera era erfarenheter i klassen i 10 min för att lära er av varandra, särskilt punkt 4, men även att höra andras lyckanden, misstag och tidsplanering kan man lära sig mycket på.

Läs & svara på frågor i läsförståelsehäftet resten av tiden minus 5 minuter. Jobba gärna tillsammans och resonera hur man kan besvara en fråga.

De fem sista minuterna
Ställ upp stolarna efter er.
Klappa er själva på ryggen för en dag när ni gjort ert bästa för att ta hand om det som varit viktigt för er. Fira vad ni gjort som bidragit, sörj det som inte bidragit och lär er av era misstag.

Provrutiner

Vi pedagoger har gemensamt kommit fram till dessa provrutiner som gäller från och med nu. Detta för att underlätta för oss och eleverna  så vi alla vet vad som gäller och för bidra med mer struktur för alla.


Provrutiner

  • Man får skriva omprov om man har fått ig eller missat provet, inte annars. Det betyg man har fått på provet gäller.
  • Omprov sker så fort som möjligt efter ordinarie prov. Det är upp till varje lärare att bestämma när men det ska finnas en möjlighet att läsa in det man har missförstått, innan omprovet.
  • Om man missar att skriva omprov eller failar på det får man komma på uppsamlingsdagarna och skriva proven.
  • Uppsamlingsdagar: 23/3 och 25/5.
  • Ifall det finns elever som vill komplettera för de inte är nöjda med sina betyg etc kan de önska att få göra det på uppsamlingsdagarna. Varje lärare avgör om det finns tid till det. Eleven själv får önska att göra komplettering och det är endast möjligt att göra det om man ligger på gränsen till ett högre betyg.

Terminskalendarium för 6-8:an

Nationella provdatum!

Hej!

Dessa datum är det nationella prov och det är oerhört viktigt att inte missa dessa tillfällen.

Svenska - 8 februari, 10 februari och ett till som läraren själ lägger ut.

NO - 16 mars, och ett till som läraren själv lägger ut mellan 16 mars - 1 april.

Engelska - 8 april, 13 april och ett till som läraren själv lägger ut.

Matte - 5 maj, 11 maj och ett till som läraren själv lägger ut.

Vi kommer att informerar er så snart vi bestämt de prov vi själva väljer datum för.

31 januari 2011

Geografi

Introduktion
Under arbetet med första världskriget läste ni om imperialismen. De europeiska stormakterna byggde upp koloniala imperier som i stora drag innefattade hela den kända världen. Européerna exploaterade (utnyttjade) successivt sina kolonier. Man utnyttjade hänsynslöst koloniernas naturresurser och utnyttjade invånarna som billig arbetskraft. Kolonierna blev mer och mer beroende av sina europeiska herrar.

När kolonierna blev självständiga fick de klara sig bäst de kunde. De hade ingen industri som kunde bygga upp ett välstånd och inget fungerande utbildningssystem. Utifrån dessa förutsättningar skulle de bygga upp ett samhälle som skulle konkurrera på världsmarknaden.

Grovt kan man idag dela in världens i två grupper. De rika industrialiserade länderna (i-länder) och de fattiga utvecklingsländerna (u-länder).

Vad händer under detta moment?
Under det är momentet ska ni i grupp öva på att samarbete och gemensamt skriva om ett land.

När ni genomfört detta ska ni få själva delta i ett rollspel om handel. En handelsspel där ni representerar de land ni skrivit om och där ni alla har olika förutsättningar. Vem vinner spelet?

Det blir sedan ett skriftligt och delvis muntligt prov kopplat till ert skrivarbete och utifrån handelsspelet. Detta kommer att bli spännande och intressant!

För godkänt:
Ni ska ha kännedom om hur människor lever i skilda miljöer i världen och om faktorer som påverkar dessa förhållanden samt reflektera över möjligheter till förändringar.

Ni ska även beskriva, jämföra, analysera och presentera områden och förhållanden genom att arbeta med geografisk information, göra iakttagelser samt skriva texter.

Ha kunskaper om världskartan och känna till viktiga namn, läges- och storleksrelationer, hitta på globen och genom kartjämförelser kunna dra slutsatser om människors levnadsvillkor,

För väl godkänt:

Eleven känner väl till världskartans huvuddrag, har goda namnkunskaper och drar slutsatser om avstånd och lägesrelationer.

Eleven arbetar med specialkartor över natur och samhällen, jämför förhållanden, finner samband och drar slutsatser om människors levnadsvillkor i olika områden.

Eleven beskriver och förklarar hur jordens resurser ger förutsättningar för olika näringar och visar med exempel hur industrialisering, kommunikation och handel påverkar landskap och levnadsvillkor i olika områden och länkar samman platser och regioner.

Mycket väl godkänt:
Eleven jämför förutsättningar, ser samband och förklarar skillnader mellan olika platser eller områden vad avser överlevnad och miljöpåverkan.

Eleven studerar med hjälp av geografiska teorier och metoder lokala förhållanden i ett globalt perspektiv eller omvänt, och använder därvid sina kunskaper i nya sammanhang, definierar problem och drar slutsatser.

Eleven deltar och argumenterar i diskussioner om villkor för människors materiella liv, överlevnad och miljöansvar med stöd av geografiska kunskaper och ett geografiskt tänkande.

Du använder flera källor och anger en korrekt källhänvisning. Du visar att du kan använda, för ämnet, relevanta begrepp.

Begrepp att känna till och kunna använda:
1. BNP (bruttonationalprodukt/invånare)
2. Befolkningens tillväxthastighet och fördubblingstid. Den demografiska
transitionsmodellen (antalet födda och antalet döda)
3. Förväntad livslängd vid födelsen
4. Spädbarnsdödlighet/barndödlighet
5. Födelsetal.
6. Läskunnighet hos personer över 15 år.
7. Kvinnornas ställning i samhället
8. Näringsnivå, kaloriintag per person
9. Andelen av befolkningen som är sysselsatt inom jordbruket
10. Urbaniseringsgraden
11. Energiförbrukning per person
12. HDI

Kom ihåg att skriva dina källor!

Tidsplan:
Vecka 2, 3 – Uppstart och start av grupparbete (onsdag och torsdag)
Vecka 4 – Onsdag, genomgång och diskussion om befolkningspyramider.
Vecka 4 – Torsdag, Livet är underbart (till minne av förintelsen).
Vecka 5 – Onsdag, se klart filmen
Vecka 5 – Torsdag, skriva på grupparbete.
Vecka 6 – Onsdag, grupparbete.
Vecka 6 – Torsdag, ingen SO (pga np)
Vecka 7 – Måndag, heldag med Ellinor. Tid att skriva klart arbetet och lämna in. Genomgång av vad man behöver kunna till provet vecka 8.

Vecka 7 – Torsdag, Vi kör rollspelet om resurser (viktig moment)
Vecka 8 – Onsdag träna inför provet torsdag.
Vecka 8 – Torsdag, prov.

Lycka till!

Tasks – For everyone!

Mål: – ha kunskaper om vardagsliv, samhälle och kulturtraditioner i några länder där engelska har en central ställning samt kunna göra några jämförelser med egna kulturella erfarenheter, (Skolverket)

You need to choose and do one of the exercises below!

I´m writing the topics but then you can feel free to do it as you get inspired! You can do a play, a poster, a news report, a diary, a letter and so on. Some of the topics are easy and others more advanced to do!

Choose one of following exercises!
1.Work with another text in the book. (easy)
2.Ask Ellie for extra woorksheets. (easy)
3.Write about Dublin (www.visitdublin.com) (easy)
4.Write about Ireland (facts about the country) (easy)
5.Write about Bloody Sunday (advanced)
6.Tell us abour IRA or/and Sinn Feins history (advanced)
7.Read about Aran Island on page 66 and get more information from the web (advanced)
8.Read about making friends p 59 and tell a story about when someone diden´t believed in you. (easy)
9.Pretend that your are doing a trip to Ireland and write down what happens along the way. (easy)
10.Your choice. (?)

Let me know what your are going to work with, in that way I can help you get started and ask you about your plans.

Vad krävs det att ni alla gör under momentet:
1.Gör övningarna i boken. Antingen till texten Ireland – on the edge of Europe eller the informer.
2.Lär er glosor varje vecka till onsdag.
3.Göra en extra övning som ska presenteras muntligt och skriftligt i någon form. Du kan välja om uppgiften till största del ska presenteras muntligt eller skriftligt: Exempel: Jag skriver om Irlands historia och lämnar in en A4 välskriven text, kort så berättar jag för Ellie/gruppen om min text. Mitt fokus i detta är då skrifligt.
4.Vecka 6 avslutas momentet. Då ska alla vara klar med övningar i boken och redovisa sin uppgift. Onsdag är det inlämning!

Lycka till!

Ellie

Meny vecka 5

Måndag, Lunchkorv med makaroner
Veg, sesamnuggets med mos.

Tisdag, "BamiGoreng" nudlar med quornbitar, ingefärasås.

Onsdag, Ugnsbakad fisk med rhode island sås och ris.
Veg, Indisk kikär (?).

Torsdag, Ärtsoppa med pannkakor.

Fredag, Spagetti med köttfärssås.
Veg, Spagetti med quornfärs.

Hälsningar från Kenny.