24 september 2010

DAGORDNING LOPPIS

Dagordning

Grupp 1: Tessan, Jocke, Jakob, José, Noah, Klara och Samuel.
Suzanne (Jockes mamma) och Siris mamma


Grupp 2: Danne, Linus, Emilia, Linneah, Matilda, Siri och Robin.
Bitte (Linneahs mamma)
Suzanne (Emilias mamma)

Söndagen den 26!

11.00 Man samlas i skolan.
Packar saker som finns och bord från skolan i Anders bil. Åker ner till Skarpnäck bibliotek, där man ställer upp saker och börjar försäljningen. Föräldrar, Suzanne (Jockes mamma) och Siris mamma.
12.00 Loppisen börjar.
14.00 Grupp 2 kommer och tar över. Föräldrar: Suzanne och Bitte.
16.00 Loppisen stänger.
Man packar ihop allting, saker som har blivit över och bord packas in i Anders bil igen och åker tillbaka till skolan. Där man städar upp och diskar!

Bak-gruppen

Noah, José, Samuel och Tessan.

Bullar, muffins, sockerkaka och kladdkaka.

(Förberedelser

Köra dit bord och alla saker som ska säljas.
Sätta upp lappar runt om i Skarpnäck, Bagarmossen, Sköndal.
Alla saker måste finnas i skolan innan fredag!!)

Lycka till :)

Vecka 39 - Åk 9

Hej!

Under den här veckan har några haft prov med mig i SO och det ska jag försöka börja rätta redan nu. Vi har jobbat med ideologier och partierna. Nu kommer vi att gå vidare mot att jobba med demokrati.De som har SO med Anders har prov nu till veckan. Lycka till!

På idrottspassen är det få elever och vi funderar om det finns möjlighet rent schematekniskt att slå ihop grupperna. Vi valde att ha två grupper idrott då det är svårt med 33 elever samtidigt i idrottshallen, men nu är det lite få som väljer att gå på dessa pass. Eleverna önskar vara fler än 6-10 på varje pass och det kan jag förstå. Vi avvaktar och ser om det går att lösa!

Nu på torsdag är det höstvandring! Vi har en härlig utedag i Tyresö och alla behöver ta med sig matsäck. Jag lägger ut mer info om detta på måndag.

Uppgifter som jag har koll på:

Matematik
- Prov den 1/10

NO
- Prov på ljus 5/10

Engelska:
-Alla skriver på sin berättelse. Ska vara klar på onsdag 29/9 vecka 39.

SO (Ellie)
- Vi har haft prov och ska nu jobba mer med Demokrati.

SO (Anders)
- Prov 30/9 på temat demokrati

SV
- Ordboksuppgift
- Påverkansbrev
Båda ska in senast 23.59 på fredag 24/9

23 september 2010

Veckobrev åk 6 - 8

Hur har veckan varit?
Tanken med de här veckobreven är att dels ta upp händelser under veckan som kan behöva lyftas och dels att samla vad som bör göras under denna och kommande vecka. Skolarbetet har börjat komma igång på allvar nu och det märks förmodligen mest på mängden prov och uppgifter som ska lämnas in. Det är viktigt att ni håller koll på vad som behövs göras så ni ligger i fas. Kika gärna därför genom det som står här under. 


Kommande vecka
Matematik
Prov den 1/10

åk 6 - 7
Provet är på
- Omkrets och Area på rektangel, triangel
- Vinklar: vinkelsumma, kunna mäta och rita vinklar


åk 8

Provet är på
- Omkrets och Area på rektangel, triangel, cirkel
- Vinklar: vinkelsumma, kunna mäta och rita vinklar

Se betygsmatriser längre mer för mer info kring bedömning.

NO
Uppgifter som ska in/ska vara inne redan
- uppfinningsuppgiften del I och II

Engelska:
- De ska tillsammans i grupp göra en affisch om ett land/stad där
engelska talas. Det ska vara fakta om landet tillsammans med en snygg
rubrik och bilder.
- Individuellt ska alla skriva en dagbok. Dagboken ska vara minst en
dataskriven A4 sida storlek 12 och det ska vara en resa från det land
man gjort affischen om. I dagboken ska det finnas med minst fem fakta
från landet.

SO (Ellie)
- Just nu jobbar vi med demokrati.

SO (Anders)
- Prov 30/9 på temat demokrati

SV
- Ordboksuppgift
- Påverkansbrev
Båda ska in senast 23.59 på fredag 24/9

 På torsdag är det höstvandring. Då behövs det matsäckMer info om tider kommer.



















Genomgång av uppgifterna – Tema valet

1. Förståelse för en person jag inte håller med

G:

· Kunna rita bilden.

· Kunna förklara hur den fungerar:

o Att i allt vad människor säger så finns ett budskap om vad som är viktigt för dem (behov).

o Att förståelse kan nås genom att man hittar vad som är viktigt för parten.

· Kunna beskriv vad som är viktigt för den andre parten i en situation.

VG:

· G-kriterierna

· I en situation kunna beskriva vad som är viktigt för den andre parten (behovet/behoven) - positivt istället för negativt (positivt betyder inte ”bra”, negativt betyder inte ”dåligt”, utan positivt innebär att man vill skapa eller tillföra något.)

o Exempel:

Negativ: Mindre våld & brott

Positivt: Mer trygghet/fred

Du behöver inte ha med orden ”mer” eller ”mindre”, men om du kan sätta dessa ord innan vad personen önskar sig så kan du veta om det är positivt eller negativt. Mer = positivt.

MVG:

· G-kriterierna +

· VG-kriterierna +

· Konkreta, specifika ord för behoven som verkligen sammanfattar det som är viktigt.

· Djupare förståelse (vad ligger bakom också detta behov?) istället för bredare (flera olika behov av olika saker som är viktiga).

2. Om gemensamma beslut och överrenskommelser

1. Fördelar med att ta gemensamma beslut:

G:

· Kunna förklara att vi alla påverkar varandra – praktiskt och känslomässigt.

· Kunna förklara att eftersom vi alla påverkar varandra så är det viktigt att vi hittar överrenskommelser som gör att vi ser till att vi påverkar varandra med omsorg om varandra och vad vi behöver.

· Ge ett exempel på hur en person påverkar andra praktiskt och känslomässigt.

VG:

· G-kriterierna

· Ge fler än ett exempel på hur en person påverkar andra praktiskt och känslomässigt.

· Ge exempel på hur vi påverkas på en global nivå – mellan länder eller organisationer, exempelvis inom EU.

MVG:

· G-kriterierna

· VG-kriterierna

· Ge fler än ett exempel på hur en person påverkar andra praktiskt och känslomässigt i samma situation.

· Visa ömsesidig påverkan ur olika perspektiv:

o Visa på samband mellan olika sätt att se på ömsesidig påverkan

o Resonerar för och emot olika alternativ om hur det kan ligga till

o Ta ställning för en ståndpunkt och motivera varför med information (inte bara ”för att jag tycker det”)

2. Demokrati som styrelsesätt

G:

· Kunna räkna upp några fördelar med demokrati som styrelsesätt, ex:

o Fler (minst 50 %) får vara med och bestämma.

· Kunna räkna upp några nackdelar med demokrati som styrelsesätt, ex:

o Fler (de som vi inte håller med) får vara med och bestämma.

o Kan ta lång tid att komma till beslut.

o Strävar vi inte efter att hitta en lösning som alla gillar så kan det bli så att det som är viktigt för minoritetens inte kommer att tillgodoses.

· Veta hur tillitskapital (TK) påverkar hur vi gör överrenskommelser (ÖK)

o Om vi litar på att den andra parten kommer hålla vad den lovar (stort TK) är vi mer villiga att göra överrenskommelser med den.

o Om vi inte litar på att den andra parten kommer hålla vad den lovar (litet TK) är vi mindre villiga att göra överrenskommelser med den.

o Stort TK gör att vi behöver mindre trygghet för att den andre kommer att ta hand om det som är viktigt för oss.

o Litet TK gör att vi behöver mer trygghet för att den andre kommer att ta hand om det som är viktigt för oss.

o TK ökar om överrenskommelser hålls och minskar om överrenskommelser inte hålls.

VG:

· G-kriterierna

· Ökar/minskar inte lika mycket om detta finns:

o Tecken på engagemang - parten som inte håller ÖK försöker till att hålla hela eller i alla fall delar av den.

o Förståelse för vad det är som orsakar att överrenskommelsen inte hålls

· Om den parten som inte lyckas hålla överrenskommelsen blir bemött med empati och förståelse för att den har försökt men inte lyckats, ökar det antagligen chansen att den parten som misslyckats vill försöka att fixa misstaget.

· Ge exempel på situationer där litet och stort TK påverkar en överrenskommelse.

MVG:

· G-kriterierna

· VG-kriterierna

· Visa hur TK påverkar tryggheten för att den andre kommer att ta hand om det som är viktigt för oss.

· Ge exempel på hur TK fungerar, både i er vardag och i ett land.

3. SO-boken – Framväxten av Sveriges demokrati

Sverige som demokrati

G:

· Demokratins betydelse: Demos = folk & kratos = styre, Demokrati = Folkstyre

· Svensk demokratis start kan räknas från när kvinnor & män fick chans att rösta. 1921 skedde första valet där både män och kvinnor kunde.

· Demokratins innebörd:

VG:

· G-kriterierna

· Kvinnor & män fick rösträtt 1919. 1921 skedde första valet.

MVG:

· Kunna förklara varför vissa kan räkna svensk demokrati redan från när män fick rösträtt, och andra först från då kvinnor får rösträtt.

· Ge din åsikt om vad du bedömer som den svenska demokratins början, och motivera din åsikt med att berätta någons perspektiv eller visa på någon förutsättning som definierar denna tidpunkt som demokrati.

Rättigheter & Skyldigheter

G:

· Kunna nämna några rättigheter som finns

o Yttrandefrihet

o Demonstrationsfrihet

o Religionsfrihet

o Vissa rättssäkerhetsrättigheter

· Kunna nämna några skyldigheter som finns

o Skolplikt

o Vittnesplikt

o Räddningstjänstplikt

VG:

· Kunna nämna några rättigheter som finns

o Yttrandefrihet

o Informationsfrihet

o Demonstrationsfrihet

o Religionsfrihet

o Vissa rättssäkerhetsrättigheter

· Kunna nämna några skyldigheter som finns

o Skolplikt

o Vittnesplikt

o (Har haft en totalförsvarsplikt fram till 2010)

o Räddningstjänstplikt

· Kortfattat kunna förklara innebörden av ovanstående rättigheter.

· Berätta om hur fri- och rättigheterna växt fram.

MVG:

· G-kriterierna

· VG-kriterierna

· Ge exempel på hur rättigheterna samspelar med lagar& förbud – hur rättigheterna begränsas av andra lagar och hur rättigheterna begränsar vissa förbud.

· Ge exempel på hur skyldigheterna vill bidra till demokratin.

4. Påverka

G:

Kunna skriv en strukturplan – punkta upp – för hur du skulle gå till väga för att få till en förändring.

· Vad konkret är det du vill förändra?

· Vilka fördelar ser du med din förändring?

· Finns det nackdelar du behöver tänka på?

· Vilka ser du som dina största hinder?

· Vad har du för förslag för att lösa dessa?

· Vilka personer är inblandade i beslutet och behöver tillfrågas?

· Vilken beslutsordning/beslutsprocess använder du för att komma till gemensam överrenskommelse?

· Hur kan du få till en förändring även om flera inte gillar ditt förslag?

· Behövs något mer för att få till en förändring?

VG:

· G-kriterierna

· Kunna använda dig av en strukturplan för att visa genom att skriva, hur du kan genomföra en förändring.

MVG:

· G-kriterierna

· VG-kriterierna

· (Svårt att göra under bedömningstillfället) Gör en plan om en verklig situation du vill förändra och genomför den enligt schemat (behöver inte lyckas, men att du minst försöker enligt din plan)

· Skriva en utvärdering

o Om vad du lärt dig

o Vad behöver göra annorlunda nästa gång

Bedömningstillfälle i SO flyttat till torsdag 30/9

That's right, people. Vi flyttar fram provet en vecka eftersom jag behövde tid för att sammanställa vilken kunskap eleverna behöver för respektive betyg. Detta sammanställs och postas här. Eleverna har även fått papper under lektionen på det de behöver veta.

Förklaring till omkrets och area av cirkel


Länk om pi!












Sammanfattning:
Omkrets cirkel: d x ∏= 2 x r x ∏ 

Area cirkel: r x r x ∏ = r2x ∏

20 september 2010

Uppfinningsuppgiften del II

I del II ska du välja en av de uppfinningar som du har skrivit om den och faktiskt ta reda på hur den funkar. Skriv en text om det.

Tycker du att de uppfinningar du har skrivit om är tråkiga? Välj en annan uppfinning då. Det viktiga är att den har med ljus att göra på något sätt.

Ska lämnas in: måndag 27/9 SENAST!

Ellie - SO - Prov!

Hej alla som är i min SO-grupp! Vi kommer att ha prov på torsdag och här kommer tips om vad du kan läsa på;

Alla dina anteckningar
Häftet om ideologierna
Sida 207-217 i samhällsbok(detta kan du göra på onsdagens lektion, då du ej har en bok)

Vi kan pratat lite mer om detta på onsdag!

/Ellinor