18 mars 2011

Hur jag skulle önska att inget svar på proven såg ut

Förtydligande om ma åk 6 - 8

Idag skrev vi prov i ma om bråk och procent.

För Y:are
- Provet fortsätter på måndag med den sista delen av kapitlet: potenser.
- Om man inte hann klart idag kan man även fortsätta med det på måndag.
- Dagens provvar ett G-prov, på potens-provet på måndag kommer att finnas möjlighet till högre betyg.


För X:are
- Om man inte hann klart idag kan man skriva klart på måndag
- Om man blev klar får man en annan uppgift på måndag.

Hälsa och ohälsa!

Hej!

Vecka 12 lär vi oss mer kring vad som skapar hälsa och ohälsa i våra liv.

Vad händer i veckan?

Vi lyssnar på olika gäster inom detta tema. Gästerna vi bjudit hit kommer att berätta om hur deras vägval i livet påverkade dem.

Under några dagar äter vi en hälsosam frukost tillsammans för att känna hur dagen blir utifrån detta. Vad är en nyttig frukost som ger en bra start?

Under veckan hjälper vi varandra att komma fram till mer om vad som skapar hälsa och välmående för oss själva och människor i vår omgivning.

Vi önskar att denna vecka ska ge er ett lite bidrag till att själva kunna göra vägval i framtiden som leder till en bättre hälsa!

16 mars 2011

Sammanfattning av Sv Moment Kritiskt tänkande hittills

Hej. Här kommer det material jag har sammanställt i momentet än så länge.
Detta är till för eleverna att gå igenom för omprovstillfället 23/3 och för slutexaminationen.

Steg 1: Info
Steg 2: Info
Steg 3 & 4: Info (version 2)
Steg 4: Övning
Steg 6: Info, Övning 1

Slit med hälsa.

Veckobrev för v 12

Hej.
Här kommer info om vad som hänt och vad som händer i skolan.
Hänt
*Det är högre närvaro i klassen nu än tidigare. Big upyaself, elever. Andlett blir jätteglad och hoppfull då han ser elever ta sin framtid på allvar genom att vara i skolan.
*Det har börjat en ny tjej i klassen, Sara. Välkommen! : )

Händer
*In med praolapparna! Vi vill veta var ni ska ha prao:n. Kom ihåg att ta kvitton för att få ut matersättning också.
*Nu på fredag är det matteprov.
*Nästa vecka är det en temavecka med Hälsa. Schemat kommer se annorlunda ut, men eleverna börjar och slutar samma tider som vanligt. Mer detaljer om detta kommer.
*Onsdag 23:e är det möjligt omprovstillfälle för de elever som inte klarat G och för de elever som ligger och väger mellan två betyg. Respektive ämneslärare kommer kontakta förälder och elev om detta.
*Misstankar om att våren närmar sig har bekräftats av olika källor. Låtom oss be till vilken högre makt eller avsaknad av denna vi än må erkänna oss till. ; )

tycker Magister Andlett

Trissuppgiften (åk 9)


Sannolikhet: Trisslotten

I den här uppgiften har du möjlighet att visa att du har en högre förståelse i matematik. Vi arbetar främst med följande mål:

Kriterier för betyget Väl godkänt
  • Eleven använder matematiska begrepp och metoder för att formulera och lösa problem.
  • Eleven gör matematiska tolkningar av vardagliga händelser eller situationer samt genomför och redovisar med logiska resonemang sitt arbete såväl muntligt som skriftligt.
  • Eleven ger exempel på hur matematiken utvecklats och använts genom historien och vilken betydelse den har i vår tid inom några olika områden.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
  • Eleven formulerar och löser olika typer av problem samt jämför och värderar olika metoders för- och nackdelar.
  • Eleven reflekterar över matematikens betydelse för kultur- och samhällsliv.

Uppgift

1. Med hjälp av dina kunskaper i sannolikhetslära ska du först undersöka förutsättningarna för att vinna på Triss. På nästa sida finns en vinstplan för Trisslotter. Den visar förutsättningarna för att vinna på triss.

Formulera minst tre frågor som du tycker är intressanta att undersöka. Frågorna ska ha göra med sannolikhet och utgå från vinstplanen.

Exempel på frågor man kan tänkas ställa sig:
• Hur stor sannolikhet är det att man vinner om man köper en lott?
• P(högsta vinsten)
• P(10000 eller mer)
• Hur många lotter måste man köpa för att sannolikheten att vinna ska vara 50% eller
mer?
• P(vinst på två lotter i rad?)


2. Besvara dina frågor. Gör uträkningarna på ett lösblad. Den ska lämnas in tillsammans med artikeln.


3. Resultaten från undersökningen ska sedan användas i en kort debattartikel som riktar sig till
allmänheten där du tar ställning för eller emot att köpa trisslotter. Utgå från dina resultat och bestäm dig för vad du tycker, är det bra eller dåligt att köpa trisslotter? Presentera dina resultat på något sätt i artikeln (tex i faktaruta eller inne i texten) och argumentera för eller mot din ståndpunkt. Skriv ca ½ A4.

Anders hälsar att om det är någon som väger mellan två betyg eller som har missat att visa kunskaper i liknande uppgifter går det bra att komma till honom med den här uppgiften så kan han titta på den.

Jag vill ha in: frågor + uträkningar, artikel. Senast: idag onsdag 16/3.

15 mars 2011

Övergripande struktur för svenskan - Moment: Kritiskt tänkande

Planering

Steg 1: Sanning – fakta

Steg 2: Observation – tolkning

DelExamination (tar med poäng till SlutEx) – 25/1

Steg 3: Vad är källor? 1:a-3:e-handskällor

Steg 4: Källors trovärdighet

DelExamination (tar med poäng till SlutEx) – 23/2

Steg 5: Bilder

Steg 6: Källhänvisning

Steg 7: Motstridiga källor

SluEx (har medtagna poäng från Delexen här) - datum ej satt


Praktisk kunskap

Godkänd

1. Kunna förklara vad en observation och en tolkning, fakta och sanning innebär

2. Kunna skilja på vad som är en observation och en tolkning, fakta och sanning

3. Kunna förklara vad en (informations)källa är

4. Kunna veta vad en första-, andra- och tredjehandskälla är

5. Kunna i fyra punkter förklara vad som kan öka en källas trovärdighet

6. Kunna med hjälp av de fyra punkterna grovt bedöma en källas trovärdighet

7. Kunna göra en källhänvisning till en källa med en rimlig exakt- & enkelhet

Väl godkänt

1. Behärska G-kriterierna – även i något svårare fall

2. Kunna granska och med rimlig träffsäkerhet värdera hur trovärdig en källa är

3. Kunna använda sig av flera, motstridiga källor från samma händelse för att värdera och sammanställa en slutgiltig version

4. Eleven gör enkla analyser av innehåll och form hos olika slags texter & bilder

5. Eleven använder skrivandet för att ge uttryck för tankar och känslor

Mycket väl godkänt

1. Behärska G- och VG-kriterierna – även i svårare fall och med ökat krav på värderande med precision och originalitet, och formulerat med större tydlighet och säkerhet

2. Kunna tolka olika budskap ur texter, filmer, tal och bilder med precision

Kritiskt tänkande Steg 6 - Källhänvisning

Här är infopappret om Steg 6.
Här är den planerade övningen för detta moment. Den bygger på att vi tillverkar och tittar på tillverkade källhänvisningar. Detta övar vi på i klassrummet, men kan med hjälp av föräldrar också göras hemma.

Kritiskt tänkande Steg 5 - Bilder7

Här är informationsbladet om Steg 5. Syftet är att vi ska kunna få klarhet om hur bilder påverkar oss.
Här är en bilden till gruppgenomgången - här är svarspappret.
Här är uppgift 1.
Här är uppgift 2.
Här är papper om känslor som hjälp för svaren.
Vill ni öva mer så svara på frågorna i uppgift 1 med en egen vald bild.

Momentet är nu avslutat.