2 juni 2011

Tisdag 09.00 - Högdalen!

Hej!

På tisdag ses vi 09.00 (åk 6-9) utanför badet i Högdalen. Vi kommer då att ha idrott i form av simning.

Det är en del som behöver visa detta moment för att få betyg i idrott och hälsa.

Efter badet åker vi gemensamt till skolan.

Vi ses!

1 juni 2011

Teknikprojektåk 6 - 8

Har hittills bara fått in två texter, det betyder att endast två personer kan få betyg i teknik! Jag jobbar en stund till idag, kommer det in texter innan kl 16 kommer jag att hinna rätta dem.

30 maj 2011

Teknik åk 6 - 8


Elever i åk 8 behöver skriva en text för att få betyg i teknik. Inlämning senast 30/5 kl 15.00. Texter som kommer in senare kommer inte att rättas och betyg uteblir därmed. Med texten ska även materiallista och skiss lämnas in!

För G:
Planering
  • Först och främst ska skissen ni gjorde innan lämnas in
  • Berätta hur ni planerade, vad var viktigt, vad var svårt?

Byggande
  • Beskriv kort hur byggandet gick till, om det var något som var svårt eller krångligt att få till.

Funktion
  • Hur fungerar farkosten? Hur är den uppbyggd?
  • På vilket sätt håller den ägget helt?

Resultat
  • Vad blev resultatet av försöket?

Koppling till verkligheten....
  • Säkerhet är väldigt viktigt i olika farkoster som människor färdas i. Välj ut en teknisk konstruktion som skyddar människan i de olika farkoster som hon kan färdas i/på. Ex på farkoster: bil, buss, flygplan, cykel, motorcykel.
    Beskriv hur det fungerar; - Vilka delar ingår?
    - Vad har delarna för funktion?
    - Hur sitter delarna ihop och hur arbetar de tillsammans?


    Att tänka på: ett tekniskt system är något som består av flera delar som ”samarbetar”.
    Ex: musikanläggning (skivspelare, förstärkare, högtalare), växellåda i bil (axlar, kugghjul, växelförare), elsystem (kraftverk, ledningar, elmätare, vägguttag). Även en global företeelse som bilismen kan ses som ett tekniskt system.



För högre betyg behöver även svar på dessa frågor finnas med (i kategorierna som står):
Planering
  • Motivera varför du valde det material du gjorde.
  • Motivera varför du valde att konstruera farkosten som du gjorde.

Koppling till verkligheten...
  • Undersök hur tidigare säkerhetskonstruktioner för att skydda människan sett ut. Hur har säkerhetssystemen förändrats?
  • Hur påverkar säkerhetskonstruktionen något av följande tre: natur, samhälle och enskild individ.

Utvärdering
  • Varför tror du att resultatet blev som det blev? Om ägget höll: vad var det som skyddade det mest? Om det gick sönder: vad var det som inte skyddade tillräckligt?
  • Fanns det saker i konstruktionen som påverkade varandra? Hur? Påverkade de på ett positivt eller negativt sätt?
  • Om du hade gjort om försöket, vad hade du gjort annorlunda?