3 september 2010

Aug - Sep 1337

Vecka Dag Aktivitet Plats
35 Mån Basket Gympasalen (kyrkan)
35 Tis Fotboll Utanför skolan, ombytt!

36 Mån Basket Gympasalen (kyrkan)
36 Tis Baseball(externa ledare från USA)Vi ses vid eken!

37 Mån Beeptest/fotboll Gympasal (kyrkan)
37 Tis Frisbee/jogg Utanför skolan, ombytt!

38 Mån Multiboll Gympasal,
38 Tis Löpning/lek Utanför skolan, ombytt!

39 Mån Multiboll Gympasal (kyrkan)
39 Tis Brännboll/lek Utanför skolan, ombytt

Om det regnar då?
Vi ses alltid vid entrén, men går in och kör något inne i rörelserummet vid dåligt väder. Du ska ändå vara ombytt!

Några betygskriterier som är bra att ha koll på, speciellt nu när vi är ute en del:

Eleven tar ansvar för sin egen hälsa, förstår vikten av god hygien (g)


(Viktigt att ducsha, framförallt efter tisdagens pass)

Utrustningen är anpassad efter aktivitet och väder. (g)

Eleven samarbetar och instruerar andra i en positiv anda, vilket höjer kollektivets prestationer. (vg)

Visar ledaregenskaper genom att vara ett föredöme både prestationsmässigt och socialt. Visar prov på god samarbetsförmåga. (vg)

Eleven aggerar självständigt, tar initiativ och kan ofta uppträda som en informell ledare. (mvg)

Eleven använder sina kunskaper om livsstil, livsmiljö och hälsa för att bedöma värdet av olika idrotts- och friluftsaktiviteter. (mvg)

/Ellie

Aug - Sep Lionpaw

Idrott och hälsa!
Vecka Dag Aktivitet Plats
35 Tis Fotboll Utanför skolan, ombytt!
35 Fre Basket Gympasalen (kyrkan)

36 Tis Baseball(externa ledare, från USA) Vi ses vid eken!
36 Fre Lekar Gympasalen (kyrkan)

37 Tis Frisbee/jogg Utanför skolan, ombytt!
37 Fre Beeptest/fotboll Gympasal (kyrkan)

38 Tis Löpning/lek Utanför skolan, ombytt!
38 Fre Multiboll Gympasal, ombytt

39 Tis Orientera Utanför skolan, ombytt
39 Fre Multiboll Gympasal (kyrkan)

Om det regnar då?
Vi ses alltid vid entrén, men går in och kör något inne i rörelserummet vid dåligt väder. Du ska ändå vara ombytt!

Kom ihåg att det är viktigt att duscha, framförallt efter fredagens pass!

Några betygskriterier som är bra att ha koll på, speciellt nu när vi är ute en del:
Utrustningen är anpassad efter aktivitet och väder. (g)

Eleven samarbetar och instruerar andra i en positiv anda, vilket höjer kollektivets prestationer. (vg)

Visar ledaregenskaper genom att vara ett föredöme både prestationsmässigt och socialt. Visar prov på god samarbetsförmåga. (vg)

Eleven aggerar självständigt, tar initiativ och kan ofta uppträda som en informell ledare. (mvg)

Eleven använder sina kunskaper om livsstil, livsmiljö och hälsa för att bedöma värdet av olika idrotts- och friluftsaktiviteter. (mvg)

Eleven tar ansvar för sin egen hälsa, förstår vikten av god hygien (g)

/Ellie

Engelska - Åk 9


Planering för moment 1, vecka 34-40

Mål 1.
kunna begära och ge information i skrift samt berätta och beskriva något

Mål 2.
kunna välja och använda hjälpmedel vid textläsning, skrivning och andra språkliga aktiviteter,

Metod och uppgifter:
Mål 1 tränar vi på att nå genom att skriva en fiktiv historia. Alla skriver självständigt fortsättningen på denna start:

It was a rainy day. It was a Friday and all the students were working through the last class. Suddenly Sam enters the classroom. She holds a pistol in her right hand. When entering the room, Sam has a nervous look in her face. However, when all the classmates has turned around in their chairs, looking at her with surprised faces, a self-confident look spreads over her face.
''Okay!'', she yells. ''Line up against the wall!''
When the classmates remain in their seats, Sam snaps and fires a bullet in the air in wild fury. The lamp above them dies off. The frightened students lines up against the wall... (by José och Samuel)

TO BE CONTINUED...

Krav och riktlinjer:
1.Alla skriver minst en dataskriven A4 sida med text.
2.Storlek 12 och times new roman (kan ändras om hela gruppen önskar annat typsnitt)
3.Max antal sidor är 4 dataskrivna A4 sidor.
4.Alla ska redovisa muntligt i någon form. (Vi diskuterar detta gemensamt)
5.Texten ska läsas och rättas av en klasskamrat för att sedan bearbetas.
6.Alla texter ska vara klara för ”kamratrespons” den 28/9 (onsdag vecka 39)
7.Efter responsen får du jobba med din text under vecka 40 för att lämna in slutprodukten den 6 oktober (onsdag vecka 40)
8.Du behöver ett usb för att kunna spara din text när och efter du skriver! Skolan har delat ut till alla. Har du tappat bort ditt minne, köp då ett nytt. Kommer att behövas!

Mål 2 behöver du träna på under tiden då du skriver din text. Visa tydligt under detta moment att du kan välja olika hjälpmedel för detta uppdrag. Ellie kollar av!

Upplägget beträffande lektioner:
Måndag – Fokus på att jobba i era arbetsböcker. Ni får varje vecka nya ord som ni ska träna på att kunna till nästkommande måndag då de kollas av.

Tisdag – En dag att jobba med er gemensamma ”bok”. Datorerna åker fram och vi skriver, skriver och skriver.

Onsdag – Inte helt bestämt än vad vi gör på detta pass. Vi får se vart vi hamnar.

OBS! Under detta moment ska alla lämna in den skriftliga delen. När den är klar kommer en ny planering kopplat till den muntliga delen. Just nu är vårt fokus på att skriva!



Kriterier för Godkänt:
Eleven ska kunna begära och ge information i skrift samt berätta och beskriva något
Eleven ska kunna välja och använda hjälpmedel vid textläsning, skrivning och andra språkliga aktiviteter,

Kriterer för Väl Godkänt:
Eleven tillgodogör sig, sammanfattar och kommenterar innehållet i tydligt talat språk från olika språkområden.
Eleven använder strategier som t. ex. omformuleringar och förklaringar för att överbrygga språkliga problem.
Eleven talar tydligt och med sammanhang samt anpassar sitt språk till några olika situationer.
Eleven läser, tillägnar sig och kommenterar lättlästa texter, både sådana på sakprosa och skönlitteratur.
Eleven skriver varierat och med sammanhang samt kommunicerar skriftligt vid informationsutbyte och sociala kontakter, ställer och besvarar frågor och anpassar sitt språk till några olika mottagare.

Kriterier för Mycket Väl Godkänt:
Eleven tillgodogör sig, sammanfattar och kommenterar både helhet och detaljer i tydligt talat språk.
Eleven talar tydligt med språkligt flyt, variation och sammanhang.
Eleven uttrycker sig varierat i skrift och anpassar framställningen till några olika syften och mottagare.

Vid bedömningen kommer följande faktorer att anlyseras:
Innehåll:
Om texten ger uttryck för en vilja att använda språket för att förmedla ett innehåll.
Om textern är sammanhängande och strukturerad.
Om innehållet är fylligt eller magert
Om ämnet är utförligt behandlat.
Om texten är personlig och engagerande.
Om texten är anpassad till mottagaren/syftet

Språk
Begrliplighet – förmåga att uttrycka ett budskap klart och tydligt.
Ledighet, variation och säkerhet – flyt
Strategier för att ta sig runt språkliga problem
Variation och ordförråd
Meningsbyggnad – binda samman satser och meningar
Korrekthet (grammatik, stavning, ordval.

Bra lexikon finns på: www.tyda.se
Lycka till!

/Ellie

Åk 6-8 Augusti - September

Engelska

Mål: – ha kunskaper om vardagsliv, samhälle och kulturtraditioner i några länder där engelska har en central ställning.

Mål: – kunna muntligt berätta och beskriva något som hon eller han sett, hört, upplevt eller läst.

Mål: - kunna, på egen hand och i samarbete med andra, planera och genomföra arbetsuppgifter.

1.Skrivuppgiften under detta moment är att ni ska skriva om ett engelskspråkigt land. Enskilt eller i grupp. (se instruktioner för uppgiften)

Denna uppgift redovisas genom en plancsh och muntlig redovisning vecka 39.

Alla ska skriva minst en dataskriven A4 sida. Times new roman, storlek 12. Den lämnas in (el skickas till ellinor.hellberg@gmail.com) torsdag vecka 39.

2.Film – Under momentet kommer vi att se en film för att ni önskat det men också för att lära oss lite mer om något land där engelska är centralt.

3.Bok och glosor -Under måndagarnas pass jobbar vi i böckerna och ni får glosor att öva på till nästkommande måndag då de kollas av.

Vecka 39 ska alla ha gjort klart uppgifterna till minst två texter. Välj att jobba med grönt eller gult i boken. Det blir ett test på detta måndag vecka 39!






2 september 2010

Anteckningar från föräldramötet 2010-09-02

Anteckningar föräldramöte 100902

· Presentation av oss

· Info om föräldraträffar

Vi föräldrar ordnar föräldraträffar om de ämnen som känns angelägna. Tidigare har vi tex haft samarbete med resursenheten i Skarpnäck. Anna ordnar en föräldraträff i oktober. Bra om vi har två träffar per termin. Anna håller i första den som vill kan hålla i den andra. Vi söker en samordnare för hemvistet bra om en tredje person kommer in. Ta gärna kontak med Anna Heinius 0737158361

Blogg

Htt://sfsaldre.blogspot.com

Där läggs upp info om uppgifter, betygskriterier mm

Frånvaroanmälan

Anmäl varje dag som barnet är sjukt till respektive mentor sms, mail eller ring och prata in på mobilsvar. Till lunch ringer vi för att kolla om ngn är bort.

Kontakt skola hem

Fyll i blankett med mailadress, de adresser vi har är inte uppdaterade.

Finns en maillista viktigt att alla är med på Alla listan så att man får information.

Man kan kontakta Svante som är ansvarig för listorna.Skolk eller om man oft kommer försent följs upp av pedagogerna, mentor hör av sig.

Uppdelning av grupper

6,7,8 kärnämnen + estetiska ämnen

9 kärnämnen + estetiska ämnen

Två åldersblandade grupper i övriga ämnen.

Anders har samhällskunskap, livskunskap och svenska

Sabine NO, matte, livskunskap

Ellinor SO , eng, idrott

Scheman ligger ute på bloggen.

Vad skolan önskar av er föräldrar

Viktigt att vara samsnackade. Barnen är glada och trivs ihop

Vill gärna ha aktiviteter sova över, middag etc. Något föräldrarna kan ordna. Även klassresor. Hemvistpeng finns per elev föräldrar, pedagog och elever bestämmmer tillsammans. Niorna vill åka på klassresa.Om pengarna inte är utnyttjade i slutet av nästa termin bestämmer pedagogerna vad pengarna ska användas till.

Frånvarande elever

Om man har varit sjuk är det elevens ansvar att kolla upp vad man har missat.

Om elever lämnar in uppgifter för sent är det möjligt att dom inte kan komma med i bedömningen. Viktigt att slutdatum för olika uppgifter ligger på bloggen så att vi föräldrar kan hjälpa till. Alla elever har USB minnen de nya kommer att få.

Utvilade, mätta barn som kommer i tid underlättar arbetet oerhört.

Vi har delat ut två pennor och ett sudd. Om man tappar bort pennan får man köpa en ny penna för två kronor.

Mitterminsredovisning

Förra året Afghanistan. Vi bjöd in föräldrar men inte så många här.

Hur stort är intresset av att komma? Många är intresserade

Utvecklingssamtal

Vi mailar tider vi ringer inte. Om man inte har hört något i november ska man höra av sig. Veckobrev kommer att komma på bloggen.

Inbjudan till skolan

Föräldrar är verkligen välkomna att komma och vara med.

Meddela gärna innan.

Rökning

Om vi får veta att ngn röker pratar vi med dom och hör av oss hem.

Man får heller inte äta godis.

Syo

Just nu har vi ingen syo men rekrytering pågår.

Anna har också skrivit en motion kring hur praoverksamheten kan förbättras.

Föräldrars önskemål på lärare

Barnen vill ha loppis. Ok att låna bord om någon förälder ta ansvar.

Svårt att veta exakt vad man behöver för att uppnå olika betyg.

Betygskriterierna är inte tillräckligt tydliga.

Städning

Det är jätteviktigt att alla föräldrar tar på sig uppdrag för att få skolan att fungera. Dom flesta föräldrar städar, man kan även ha andra uppdrag.

Anmäl till Bitte 0703198788 så kommer ni in på städschemat.

o Ämnen

o Vad vi jobbar med i undervisningen - arbetsområden

· Gruppinformering - dela ut schema, motivera varför 1337 och Lion Paw, gruppbyte

· Info om blogg

· Sjukdomsanmälan & frånvaroanmälan

· Kontakt mellan skola & hem

o Skriva kontaktuppgifter

o Alla-listan

· Vad önskar vi från föräldrarna?

o Droginfo i skolan

o Sjukdomsanmälan

o Hemvistpeng

o Frånvarande elever – deras ansvar att ta igen tid & arbete

o Vad vi önskar av barnen: Utvilade, mätta, 10 kr till penna & sudd

· Mittterminsredovisning

· Mittermins-utvecklingssamtal

· Elevers frånvaro

· Inbjudan till föräldrarna att komma hit & kolla

· Föräldrafrågor

Tidigare uppgift i svenska

Ordbokshistoria

Mål

Primärt (i första hand)

*Kunna producera texter med olika syften – både för lärande och kommunikation.

*Kunna använda ordlista.

Sekundärt (I andra hand/alternativa mål)

*Ha kunskaper om språket som gör det möjligt att göra iakttagelser av eget och andras språkbruk.

*Kunna tillämpa de vanligaste reglerna för skriftspråket och de vanligaste reglerna för stavning.

*Kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer, både vid skrivande för hand och med dator.

* Kunna sätta sig in i andras tankar.

Bedömning

För Väl godkänt

*Eleven arbetar medvetet med sitt språk för att göra det mer uttrycksfullt, korrekt och tydligt

*Eleven gör enkla analyser av innehåll och form hos olika slags texter och

använder och behärskar bland annat ord för olika genrer och berättartekniker

samt vanliga grammatiska termer.

*Eleven använder skrivandet för att ge uttryck för tankar, åsikter och känslor och som ett redskap för kommunikation.

För Mycket väl godkänt

*Eleven uttrycker sig säkert, välformulerat och med tydligt sammanhang i tal och skrift.

*Eleven gör jämförelser och relaterar det lästa till egna tankar och erfarenheter av olika slag

*Eleven visar ett personligt förhållningssätt till texterna.

Övningen

1. Hämta en ordbok – räcker det inte med en per person – dela

2. Slå upp minst 10 ord som du gillar och inte brukar använda/aldrig hört förut

3. Välj en av följande genrer/former:

Genrer

a. Skräck

b. Komik

c. Drama

d. Spänning

e. Fantasy

f. Sci-fi

g. Kärlek

Former

h. Filmanus

i. Scern ur TV-/dataspel

j. Instruktionsmanual

k. Tidningsartikel – nyheter/vetenskapligt magasin

l. Något som handlar om dig själv

m. Annat


4. Skriv högst upp på sidan:

a. Namn

b. Genre/form

c. Vad som kännetecknar den genren du valt –hur vet man att det t ex är en kärleksgenre du har valt?

d. De 10 orden du valt ut

5. Skriv en historia på minst: 1 sida handskrivet eller ¾ sida dator, där

a. De 10 utvalda orden ingår

b. Man tydligt märker att det är den genre du har valt

6. Be om USB & spara texten:

a. I din klassfolder

b. Med ditt namn

c. Och med ordet ”Ordboksberättelse”

d. Exempel Anders – ordboksberättelse”

Fortsättning

7. Rita en bild till din berättelse

8. Läs upp din berättelse för en kompis

9. Lyssna på din kompishistoria

Välj en bok

10. Gå till förrådet och välj en bok

11. Kom till Anders och visa vilken bok och vilket nummer du valt

Vad vi arbetar med i SO

SO: Tema demokrati & val (inte så mycket om valet, men lite i alla fall) ; )

Målen vi övar på i detta moment

Uppgift: Om gemensamma beslut & överrenskommelser

*Förstå de gemensamma och grundläggande demokratiska värden som vårt samhälle vilar på

*kunna reflektera över människors villkor och hur dessa skiftar utifrån kön och social och kulturell bakgrund

Uppgift: Att förstå människors åsikt som du inte håller med om

*kunna reflektera över människors villkor och hur dessa skiftar utifrån kön och social och kulturell bakgrund

Uppgift: Att påverka

*kunna tillämpa ett demokratiskt arbets- och beslutssätt.

*kunna använda olika kunskapskällor samt kunna sammanställa, bearbeta, granska och värdera uppgifter och åsikter från olika källor och opinionsbildare samt redovisa resultatet.

Uppgift: SO-boken

*ha grundläggande kunskaper om det svenska styrelsesättets framväxt

Bedömningen kommer ske på dessa mål vi övar på – se till att du övat på alla.

Bedömningsutformning

Onsdag & torsdag 15 & 16:e september

Gemensam genomgång & gruppdiskussion av genomförda uppgifter.

Chans att öva med lärarassistans på något ni upplever att ni behöver öva mer på.

Onsdag 22:a september

Chans att öva med lärarassistans på något ni upplever att ni behöver öva mer på.

Torsdag 23:e september

Gemensam skriftlig examinering uppgifter som liknar de ni nu övat på.


Uppgift – Att förstå framväxten av det svenska styrelsesättet

Mål:

Samhällskunskap - Att ha grundläggande kunskaper om det svenska styrelsesättets framväxt.

Uppgift

Läs sidan 86-91 i SO Direkt Samhälle och svara på frågorna på sidan 91.

Uppgift - Om gemensamma beslut & överrenskommelser

Mål

Samhällskunskap – Att förstå de gemensamma och grundläggande demokratiska värden som vårt samhälle vilar på.

Samhällskunskap – kunna reflektera över människors villkor och hur dessa skiftar utifrån kön och social och kulturell bakgrund

Uppgift

Ta minst tre (3) minuter för att besvara varje fråga.

Försök utveckla svaret genom att skriva resonerande – dvs. genom att ställa frågor till dig själv ”varför är det så?” eller ”vad beror det på?”

  1. Vad kan det finnas för fördelar med att lära sig ta gemensamma beslut i grupp – typ en skolklass, en stad eller ett land?
  2. Vad finns det för fördelar med demokratiska beslut jämfört med andra typer av beslut?
    1. Vad finns det för brister?

3. Berätta om en situation från din vardag när du är nöjd med hur ett beslut har gått till.

a. Vad var det som gjorde att du gillade det beslutsordningen (beslutssättet)?

4. Berätta om en situation från din vardag när du är missnöjd med hur ett beslut har gått till?

a) Hur skulle du vilja att det gått till istället för att beslutsordningen (beslutssättet) skulle ha passat dig mer?

5. Tänk dig att du gör en överrenskommelse med en person - du lånar ut pengar till den, mot löfte att personen lämnar tillbaka nästa dag.

Överrenskommelsen hålls inte – kanske dröjer det längre innan den lämnar tillbaka pengarna, kanske sker det inte alls.

a. Vad tänker du om personen? Vad känner du?

b. Hur påverkar det din villighet att låna ut pengar igen?

c. Om personen vill låna pengar igen efter ett tag och du bestämmer dig i alla fall för att låna ut pengar, hur påverkar det tidigare strulet den nya överrenskommelsen ni gör?

d. Om personen skulle vara fattig och trots sina bästa försök inte lyckats samla ihop pengar till att betala tillbaka – gör det någon skillnad på vad du tänker om och gör för överrenskommelse med personen? I så fall hur?

e. Om det inte skett något strul och personen vill låna pengar igen, hur påverkar det den nya överrenskommelsen ni gör?

  1. Tänk nu en gång till på frågan ”Vad kan det finnas för fördelar med att lära sig ta gemensamma beslut i grupp – typ en skolklass, en stad eller ett land?” Blir svaret annorlunda?

Uppgift – Att förstå andras åsikter som du inte håller med om

Mål

*Svenska – Att sätta sig in i andras tankar.

*Samhällskunskap – Att kunna reflektera över människors villkor och hur dessa skiftar utifrån kön och social och kulturell bakgrund.

Uppgift

Rollspela med en klasskompis. Hittar du ingen kompis kan du också skriva om händelsen med replikskiften.

1. Välj en situation som du själv varit med om där du inte hållit med den andre personen.

2. Välj en klasskompis och låt den rollspela dig. Rollspela själv den personen du inte håller med.

3. Byt sedan roller och spela upp situationen igen. Blir det någon förändring?

4. Skriv ner minst 10 meningar om vad du lärt dig av den här uppgiften.

Uppgift – Att förstå andras åsikter som du inte håller med om

Mål

*Svenska – Att sätta sig in i andras tankar.

*Samhällskunskap – Att kunna reflektera över människors villkor och hur dessa skiftar utifrån kön och social och kulturell bakgrund.

*kunna använda olika kunskapskällor samt kunna sammanställa, bearbeta, granska och värdera uppgifter och åsikter från olika källor och opinionsbildare samt redovisa resultatet.

Uppgift

Gå in i rollen som en vänsterpartist, Sverigedemokrat, miljöpartist eller moderat och försök förstå deras åsikter. Gör på följande sätt.

1. Gå in på partiernas hemsidor och leta efter en sammanfattning av deras politiska program.

2. Leta efter någon punkt som ligger långt ifrån dina egna åsikter.

3. Föreställer dig nu att du tillhör partiet och du berättar för en vän vad det är som gör att du tänker/röstar som du gör. Skriv minst 20 meningar.

4. Gör detta för minst de fyra nämnda partierna.

5. Skriv sedan minst 20 meningar där du berättar vad du lärt dig med uppgiften – både information om partiernas åsikter, men ännu viktigare – vad du lärt dig om att förstå åsikter du inte håller med om.

Att påverka

Mål
*kunna tillämpa ett demokratiskt arbets- och beslutssätt.

*kunna använda olika kunskapskällor samt kunna sammanställa, bearbeta, granska och värdera uppgifter och åsikter från olika källor och opinionsbildare samt redovisa resultatet.

Uppgiften

1) Välj ut en av följande frågor du vill förändra:

*Skolmaten

*Kortare skoldagar

*Mer Gymnastik i schemat

*Gruppindelningen

*Annan

2) Skriv en strukturplan – punkta upp – för hur du skulle gå till väga för att få till en förändring.

Rekommenderade punkter att tänka på

*Vad konkret är det du vill förändra?

*Vilka fördelar ser du med din förändring?

*Finns det nackdelar du behöver tänka på?

*Vilka ser du som dina största hinder?

*Vad har du för förslag för att lösa dessa?

*Vilka personer är inblandade i beslutet och behöver tillfrågas?

*Vilken beslutsordning använder du för att komma till gemensam överrenskommelse?

*Hur kan du få till en förändring även om flera inte gillar ditt förslag?

*Behövs något mer för att få till en förändring?

3) Skriv en text om hur du vill gå tillväga. Välj en av följande former:

*Berättelse

*Informerande text

4) Skriv sedan minst 15 meningar där du redogör för din nya kunskap om förändring.

Vad eleverna jobbar med i Svenska

Hej.
Här kommer jag att posta de uppgifter som eleverna i 6-8 och 9:an för närvarande arbetar med.
Mejla eller ring mig om ni vill ha ytterligare upplysningar.

Skriva brev till en inflytelserik människa för att påverka något

Uppgiften är att skriva ett brev till en människa för att be den förändra något. Välj vilken person ni vill – varsomhelst i världen.

Överväg om ni vill skicka brevet på riktigt.

Skriv brevet på svenska. Talar personen ett annat språk än svenska så har ni ju chansen att vid annat tillfälle översätta det till engelska.

Tid för uppgiften: Det färdiga brevet vill jag ha mejlat till andlett@gmail.com

För 6-8:an senast tisdag 8:e 00:00.

För 9:an senast måndag 7:e 00:00.

Tips

· Lägg in bilder om det känns roligare.

· Tänk på att vi oftast är mest villiga att förändra oss om vi hör önskemål istället för krav, upplever att vi är okej istället för att höra klander

· Om du vill berätta vad du är nöjd med som någon har gjort – berätta så detaljerat som möjligt vad det är. På så sätt vet personen vad det är du gillar, och den kan fortsättta göra det den gjort.

· Om du vill berätta vad du är missnöjd med som någon har gjort – berätta så detaljerat som möjligt vad det är. På så sätt vet personen vad det är du inte gillar, och den kan sluta göra det den gjort.

Om du också berättar så detaljerat som möjligt vad du skulle vilja att den gjorde istället - då kan den också lättare göra de saker du gillar.

Hur du kan komma igång

· Hitta en ”fråga” eller situation som engagerar dig

· Hitta en person som på något sätt är involverad i situationen

· Bestäm dig för ett budskap du vill skicka till personen

o Ett önskemål om förändring

o Något du är nöjd med som du hoppas personen vill fortsätter med

Viktigt för att få

*Stilen

· Formell eller informell (artig eller bekant)

· Ordanvändningen – skriver du som du pratar eller använder du andra ord?

*Stavning

*Grammatik

*Tydlighet

· Vad är det du vill säga?

· Varför kontaktar du just den här personen?

· Vad konkret kan den här personen göra för att hjälpa dig

*Finns det några uppenbara motargument mot ditt önskemål som du redan nu vill bemöta?

*Struktur – hur börjar du skriva, hur fortsätter du och hur slutar du skriva?

*Budskapet

· Vad specifikt är det som personen gjort som du vill ändra på eller uttrycka uppskattning för

· Vad är det som gör att du påverkas

· Vad är det med det som du gillar/ogillar

· Om du vill förändra - vilket sätt skulle du vilja ha det på istället

· Finns det nackdelar du ser med ditt förslag

Målen som vi vill uppnå

· Kunna producera texter med olika syften – både för lärande och kommunikation.

· Kunna tillämpa de vanligaste reglerna för skriftspråket och de vanligaste reglerna för stavning.

· Kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer, både vid skrivande för hand och med dator.

Eventuella mål

· Kunna sätta sig in i andras tankar.

Kriterier för betyget Godkänt

· Kunna författa en text med syftet att kommunicera

· Texten innehåller inledning, budskap och avslut

· Texten inlämnas inom avtalat tidsgräns

· Använda stor bokstav vid meningens början

· Använda punkt vid meningens slut.

Det kan tillkomma fler Godkänt-punkter – Anders är ovan lärare : )

Kriterier för betyget Väl godkänt

· Eleven arbetar medvetet med sitt språk för att göra det mer uttrycksfullt, korrekt och tydligt

både i tal och skrift.

o Ställer frågor och tar själv reda på om obekanta ord

o Använder nya okända ord i texter

o Ställer frågor om och tar själv reda på grammatiska regler

o Motiverar sina argument

· Eleven argumenterar i diskussioner och grupparbeten för den egna åsikten,

ställer frågor som hör till ämnet,

lyssnar på andra och

granskar sina egna och andras argument

· Reflekterar tillbaka vad andra säger (för att visa att man förstått)

· Ställer frågor som hör till ämnet

· Ställer frågor om eller säger påståenden om egna argument

· Ställer frågor om eller säger påståenden om andras argument

Det kan tillkomma fler Väl godkänt-punkter – Anders är ovan lärare : )

Matematik- och Noplanering

No-planering hösten 2010

Varde ljus v. 34 – v. 38
Vad är ljus och hur ser vi det? Hur blir vår vardag enklare tack vare vår kunskap om hur ljus beter sig och hur vi kan tämja det? Vad händer när ljuset färdas genom universum?Vi inleder hösten med ett avsnitt som handlar om ljuset och dess egenskaper.

v.34
Intro

v. 35
Vad är ljus och hur ser vi?

v.36
Hur ljus beter sig.

v.37
Hur vi tämjer ljus och ljus-teknik i vår vardag

v.38
Sammanfattning och kunskapskontroll


Kretsloppen v. 39 – v. 43
Vilka kretslopp finns och hur påverkar de oss? Avsnittet inleds med en repetition av atomer, molekyler och hur dessa sitter ihop.

Höstlov v. 44

Människan v. 45 – 50
Hur fungerar människokroppen? Varför blir vi hungriga och törstiga? Hur gör man för att må bra? Vad händer med kroppen när den går genom puberteten? Höstterminen avslutas med ett längre tema om människokroppen samt sex och samlevnad.





Matematikplanering ht 10


Geometri v. 34 – v. 37
Vilka former finns runt omkring oss? Vad har vi för användning av dem? Om man skulle ta ytan till en läskburk och göra om den till en annan form – hur mycket läsk skulle då få plats? Hösten inleds med

Läran om talen v. 38 – 43
Hur började människan räkna? Varför? Varför har människans behov av matematik växt och växt ju mer civiliserade vi har blivit? Vi tar vårt avstamp i historien och rör oss sedan vidare genom talens mystik. Vi kommer bland annat att räkna med negativa tal och potenser, träna på taluppfattning och huvudräkning

Höstlov v. 44

Läran om talen v. 45 – 46
forts.

Statistik v. 47 - 50
Hur samlar vi in data, hur framställer vi den och hur tolkar vi den? Höstterminens sista avsnitt fokuserar på hur vi framställer vår kunskap. Vi kommer att läsa tabeller, diagram som finns i elevernas vardag. Vi kommer att göra egna undersökningar, och presentera resultatet av dem på olika sätt.