31 augusti 2011

Vecka 36

Hejsan!

I vecka 36 jobbar vi på enligt schemat.

På tisdagen den 6/9 klockan 17.30 är det föräldramöte.

På torsdag är det hemstudier för eleverna efter lunch. De kommer då att göra uppgifter hemma.

Vi ses 09.00 på måndag och kom ihåg att det är idrott sista passet!

Trevlig helg!


Svenska planering åk 7-9 v 34-39 Vi kommer att börja med att titta på och diskutera betygskriterier. Vi pratar även om det nya betygssystemet. Ni

Svenska planering åk 7-9

v 34-39


Vi kommer att börja med att titta på och diskutera betygskriterier. Vi pratar även om det nya betygssystemet. Ni kommer att få sätta upp mål för vad ni siktar på för betyg denna termin och hur ni tänker att ni ska nå dit. Jag tänker att vi får ha en fortlöpande diskussion om detta under terminen.


Vi kommer att börja med att haka på So temat med lag och rätt och prata mer om händelsen i Norge. Vi kommer att åka och titta på en rättegång och prata om detta efteråt. Vi kommer att läsa artiklar och en krönika kopplat till detta och analysera hur man skriver dessa två former av text. Vi kommer att prata en hel del om hur man bygger upp en bra text.


Redan vecka 36 kommer vi att ha uppsatsskrivning: Ni kommer att få chansen att skriva en artikel eller en krönika, kopplat till temat.


Parallellt med detta kommer vi också att sätta igång ett läs-projekt. Jag har beställt klassuppsättning av två skönlitterära böcker. Alla ska läsa minst en bok, gärna två om man vill ha chansen att visa vad man kan. Vi kommer att behandla begrepp så som; parallellhandling, tillbakablickar, miljö-och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.


Därefter kommer vi att reflektera kring dem, diskutera och skriva en bokanalys. Här får ni chansen att använda dessa begrepp. Det blir alltså en muntlig del där ni får chansen att öva er förmåga att diskutera och reflektera.


Jag kommer att serva med betygskriterier till dessa moment.



Moment vi arbetar med saxat ur nya LGR11 ;

Läsa och skriva

Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.

Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska upp­byggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

Redigering och disposition av texter med hjälp av dator.

Berättande texter och sakprosatexter

Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets-och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter.

Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och vuxna. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö-och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.

Några skönlitterärt betydelsefulla ungdoms-och vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och övriga världen och deras verk, samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.

Beskrivande, förklarande, utredande, instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar, vetenskapliga texter, arbetsbeskrivningar och blogginlägg. Texternas syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.







v 34-39


Vi kommer att börja med att titta på och diskutera betygskriterier. Vi pratar även om det nya betygssystemet. Ni kommer att få sätta upp mål för vad ni siktar på för betyg denna termin och hur ni tänker att ni ska nå dit. Jag tänker att vi får ha en fortlöpande diskussion om detta under terminen.


Vi kommer att börja med att haka på So temat med lag och rätt och prata mer om händelsen i Norge. Vi kommer att åka och titta på en rättegång och prata om detta efteråt. Vi kommer att läsa artiklar och en krönika kopplat till detta och analysera hur man skriver dessa två former av text. Vi kommer att prata en hel del om hur man bygger upp en bra text.


Redan vecka 36 kommer vi att ha uppsatsskrivning: Ni kommer att få chansen att skriva en artikel eller en krönika, kopplat till temat.


Parallellt med detta kommer vi också att sätta igång ett läs-projekt. Jag har beställt klassuppsättning av två skönlitterära böcker. Alla ska läsa minst en bok, gärna två om man vill ha chansen att visa vad man kan. Vi kommer att behandla begrepp så som; parallellhandling, tillbakablickar, miljö-och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.


Därefter kommer vi att reflektera kring dem, diskutera och skriva en bokanalys. Här får ni chansen att använda dessa begrepp. Det blir alltså en muntlig del där ni får chansen att öva er förmåga att diskutera och reflektera.


Jag kommer att serva med betygskriterier till dessa moment.



Moment vi arbetar med saxat ur nya LGR11 ;

Läsa och skriva

Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.

Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska upp­byggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

Redigering och disposition av texter med hjälp av dator.

Berättande texter och sakprosatexter

Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets-och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter.

Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och vuxna. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö-och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.

Några skönlitterärt betydelsefulla ungdoms-och vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och övriga världen och deras verk, samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.

Beskrivande, förklarande, utredande, instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar, vetenskapliga texter, arbetsbeskrivningar och blogginlägg. Texternas syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.