9 september 2011

Vecka 37

Måndag - Enligt schema. Start 09.00 - 16.00. Kom ihåg att ta med gympakläder!

Tisdag - Enligt schema. Start 09.00 - 16.00. Det är tidig lunch, 11.10. Ni som har textilslöjd ska gå till Tornado, men ni som har trä ska istället ha Dharana på skolan klockan 12.00. Peter är ledig och ni kommer då att ha ett skaparprojekt med Dharana. Kom ihåg gympakläder!

Onsdag - Enligt schema. Start för alla 09.00. Hemkunskap för åk 9 och ni slutar då 15.00. Extra stöd tid för åk 8 med Kiki 13.00 - 14.00.

Extra stödtid, varannan vecka, är för de som ligger efter, behöver skriva omprov, eller för er som vill ha extra tid och tips på hur ni ska utvecklas.

Torsdag - Friluftsdag! Utifrån ert önskemål fortsätter vi med att vidhålla traditionen av att ha höstvandring. Dagen börjar klockan 10.00 i klassrummet. Ni slutar 14.00! Alla behöver ha med matsäck. Det krävs att vara med på friluftsdagar för att få betyg i idrott och hälsa, se målet nedan:

Mål i idrotten för att få betyg:

Eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med viss

anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler.

Fredag - Vi är inbjudna att åka på en teater som heter "Vem har sagt att det ska vara vackert", och den beskrivs på teatergruppens hemsida på följande sätt:

Vem har sagt att det ska vara vackert av Anne-Li Ramirez

"Familjen har nyligen förlorat en medlem och möts för första gången på länge vid begravningen. En gammal och sjuk pappa sörjer men kan inte kommunicera. En dotter och son tassar på tå runt varandra. Och ett barnbarn för klok för sin egen ålder gör allt för att hålla sin mammas problem i schack. I all sin enkelhet rullar pjäsen upp en familjs hemligheter och skam där alkoholismen ligger som en hinna över allt som har skett. Det börjar i tafatt sorg, övergår i kaos och förtvivlan och slutar avklätt och naket i ett skört möte med det som så länge trängts undan. Med hopp om att framtiden kan se annorlunda ut om man gör upp med sitt förflutna"

Återkommer med information i veckan när jag vet hur tidsplanen för dagen kommer att se.




Från föräldramötet 6/9

Information

undervisande pedagoger i gruppen

Jonathan Jansson-Fållbäck, är spanskalärare och resurs i gruppen.

Kiki Nilsson svenskalärare och specialpedagog, ”kiki.nilsson@gmail.com”, 070 4215560

Ellinor Hellberg, idrott-, engelska-, och SO-lärare, ”ellinor.hellberg@gmail.com, 073 0611514

Henning Åström, NO- och mattelärare, ”henas326@gmail.com”, 070-2034508

Axel Udikas, musiklärare

Agnes , bildlärare

Peter Nystedt, träslöjdslärare


Vi började med en presentation av alla som var på mötet..


gruppen-stämning- arbete:

Vi pedagoger delade vår bild av arbetet i klassen. Stämningen är överlag bra. Fler verkar ta skolarbetet på allvar ev med tanke på betygen och att gymnasiet närmar sig. Det har varit en del tjejkonflikter som vi har försökt att reda ut och kommer att fortsätta jobba med. Närvaron har minskat och de peppar varandra att komma hit. Fortfarande är det vanligt med sena ankomster efter raster och på morgonen.


Nå målen:

Det kommer att vara svårt för alla att nå målen i alla ämnen, men förutsättningarna är bättre nu när närvaron ökat. Vi pedagoger gör allt vi förmår och har dessutom fått Jonatan som resurs till gruppen. Det möjliggör att vi ofta är två i klassrummet och alla kan få stöd. Kiki, specialpedagog har också lagt sina timmar i klassen och hjälper de som behöver stöd där.


ny läroplan, nya betyg, ang betygssättning:

Vi visade en film om den nya skollagen, nya betygssystemet och läroplanen. Rent praktiskt innebär det att 8:orna i gruppen får de nya betygen, medan 9:orna får betyg enligt gamla systemet. Filmen går att se på skolverkets hemsida.


sjukanmälan till mentor- info till föräldrar:

Vi önskar att ni smsar oss på morgonen när ert barn är hemma. Vi hör av oss till er, samma dag, om ert barn är borta utan att ni anmält frånvaro.


SYV- välja gymnasium:

Niorna ska denna termin komma fram till vilket gymnasium de vill söka. Vi har fortfarande vakans på SYV men Eva-britt arbetar för att få fram en snarast. Viktigt att ni som familj är aktiva och håller diskussionen levande. Gymnasieintagningen.se har bra information som ni kan kolla upp. Vi går på gymnasiemässan tillsammans med eleverna, både åk 8 och 9.


schema

Vi delade ut och gick igenom schemat.


info om bloggen

Bloggen kommer att förändras. Skolan vill att vi har samma format och ev ska det länkas från hemsidan. Kul att höra att flera föräldrar verkligen läste på bloggen och tyckte att informationen var viktig.


Grovplan höstvandring 15/9

höstlov v 44

omdömen/utvecklingssamtal/Ig varningar v 45-46

mitt-terminsredovisning 17/11

terminsslut 22/12


Nationella prov- undvika ledigheter

På våren är det dags för NP i alla kärnämnen och i NO. Det är svårt för åk 9 att vara lediga. Proven ligger spridda över terminen och är vägledande för slutbetygen. Undvik att planera in semestrar denna tid. Åk 8 gör ofta prov som förberedelse inför nästa år.


Klassresa- aktiviteter

Klassen har börjat att prata lite om att göra en större resa. Vi önskar support från er föräldrar när det kommer fram idéer till att tjäna pengar. Till våren vore det också kul om några vill förbereda en avslutningsfest för klassen då vi kan vinka av åk 9 eleverna.


Klassens regler

Vi ägnade mycket tid i början av terminen till att diskutera och komma fram till överenskommelser i klassen. Vi läste upp dem på mötet. (bifogas). Alla var med när vi beslutade men trots detta kan det vara svårt att respektera dem. Godis och läsk-intag på skolan har blivit mindre även om det fortfarande förekommer. Jonathan supportar en grupp att skapa ett café istället som alternativ.

Arbetsro på lektionerna varierar fortfarande även om vi pedagoger upplever att det blivit mycket bättre. Några har svårt att respektera att inte störa andra med prat. Vi enades på mötet om att prata om det hemma.


Kontaktuppgifter

Alla som deltog på mötet fyllde i ett papper med sina kontaktuppgifter. Om du ej var där så se till att ditt barns mentor får dina uppgifter så att vi kan nå dig.


Vi ses igen i vår!






Skönlitterär bok , bearbetning


(riktlinje minst 150 ord)


Jag vill ha in en löpande text med flyt, styckeindelad, där alla dessa frågor finns med. Blir det lättare så använd den ordning som jag skrivit.


För ett högre betyg, lägg gärna till något citat från boken som exempel på det du beskriver. Försök att använda mer avancerade ord så som parallellhandling, tillbakablick, berättarperspektiv, miljöbeskrivning, inre dialog etc.


Vad heter författaren?


Vilken form är boken skriven i?

Jag-form, allvetande berättare etc


Beskriv handlingen i korta drag; (riktmärke 150 ord)



Beskriv två personer ur boken.

Vad har de för familj? Personlighet? rik/fattig?

Vad tycker du om personerna?


Vad är huvudproblematiken i boken?

Finns det fler mindre problem?


Kan du säga något om språket i boken?

enkelt/invecklat, mycket dialog?



Vilken genre skulle du säga att boken tillhör?



Vad är din åsikt om boken?motivera.


/ Kiki