20 maj 2011

Karnevalsveckan nästa vecka!


Karnevalsförberedelser (onsdag, torsdag förmiddag 9 - 11.15)

Maskmakeri på onsdag
Instrumentmakari på torsdag


Karnevalsdagen (fredag)
Samling 9.00 i klassrummen. Förberedelse för Karnevalståget, fixa på kläder etc.

9.45 samling på grusgången vid skolgården (vänster sida om man har skolan i ryggen). Då ställer vi upp.
Tågordning:
Guldfiskar
Sjöhästar
Hajar
Äldre

10.00 Avgång.

10.30 – 10.45 Samling vid stora eken på fältet (där vi var på valborg). Därefter följer en konsert.

11.00 – 11.30 Samling i sin grupp. Eleverna får välja vilken aktivitet de vill göra.
Aktiviteter: Lisa och Peter ansvarar för lekar, Niklas och Asimina för Fotboll och Sabine och Björn för brännboll.

11.30 Mat: Guldfiskar

11.40 Mat: Sjöhästar

11.50 Mat :Hajar

12.00 Mat: äldre

Vid fint väder äter vi ute. Om det regnar gäller samma mattider fast inne. Då hämtar man maten i matsalen och äter sedan i klassrummen.

Agge kommer att komma och kolla på tåget och deltagandet ingår i betygssättningen i musik!!!

Åk 9 - Gotland

Allmänt om vår resa!

Ni har genomfört ett fantastiskt arbete för att kunna åka på denna resa. Riktigt bra jobbat! Era ihop tjänade pengar tillsammans med er hemvistpeng möjliggör denna resa. Vi kan vara mycket stolta över att vi har kämpat ihop och arbetat för att möjliggöra en resa!

Vi kommer att åka till en väldigt vacker plats på Gotland som heter Gustavsviks semesterby och där kommer ni elever att bo i åtta-bädds stugor. Jag och Sabine bor (precis ovanför er stuga) i en mindre lägenhet. Gustavsvik är en plats belägen vid havet och det finns en del aktiviteter att delta i såsom volleyboll, minigolf, fotboll, bastubad med mera. Det brukar väldigt ofta vara andra skolklasser som också bor på området.

Det går snabbt att cykla in de tre kilometerna in till vackra Visby. Där finns det möjlighet att utforska ringmuren och strosa runt i olika butiker. Det är även intressant att utforska närområdet. Vi kommer gemensamt att bestämma, utifrån vår budget vad vi gör på Gotland.

Vi, lärare har skrivit ihop ett kontrakt om vad som gäller för resan. Jag vill verkligen be er alla om att respektera de regler som finns. Vi åker med skolan och för mig är det viktigt att vi får ha det bra tillsammans och jag kan lita på er och ha roligt. Ifjol tvingades vi skicka hem två elever som bröt emot kontraktet och det var något som var extremt trist för oss ledare, gruppen och för de hemskickade.

Viktigt att komma ihåg:

Ta med dig det du själv behöver på resan och kom även ihåg sänglinnen, oömma kläder, gympaskor, badkläder, handduk och ev regnkläder om prognosen säger dåligt väder. Vi kommer att vara ute även om det regnar.

Ta med lunch att äta på båten eller pengar till att köpa lunch. Skolan står för frukost och middag varje dag. Luncher får man stå för själv och då kan man göra ordning från det som köps till er stuga al ta med pengar till egen lunch.

Tar du dig själv till Nynäshamn så ses vi utanför färjeterminalen klockan 11.00 den 22/5.

Vill du åka gemensamt så ses vi vid Björns trädgård klockan 09:00

Vi är åter i Nynäshamn den 24/5 klockan 20.00. Då kan ni tar er hem själva eller åka med oss ledare till Södra station.

/Ellinor,

Veckobrev v. 20

Hejsan! Här kommer en planering för de sista skolveckorna. Jag (Sabine) kommer att åka med niorna på klassresa och därför vara borta måndag och tisdag nästa vecka. Jag påminner också om omprovsdagen på torsdag, håll koll på vad du har omprov i! Den dagen finns också tid för eget arbete om man har behov av det, t.ex. för att avsluta ofärdiga uppgifter.

Måndag ser ut såhär:
8:or har hk 10 - 12 (sovmorgon för er), övriga har Sv från kl 9. Ingen SO så ni slutar 14:40.

Tisdag:
Svenskan som vanligt. Sen har Kiki er i sitt våld. Slutar 13:40.

Onsdag
fm Karnevalsfix i tvärgrupper.

Torsdag
f.m Karnevalsfix i tvärgrupper.
Omprovstid/tid för eget arbete på e.m

Fredag
Karneval på förmiddagen.
Slöjd enligt schema efter lunch.

v. 22
Måndag
Enligt schema

Tisdag
Tältning

Onsdag
Tältning

Torsdag
Röd dag, lediga!

Fredag
Klämmdag, lediga!!

v. 23
Måndag
Röd dag, lediga!

Tisdag
Simning f.m

Onsdag och Torsdag inte helt planerade ännu. Dock: HK ons 9 - 11.

Fredag
Avslutning

Teknikprojektåk 6 - 8

Idag fredag 20/5 drog tekniken igång. Vi har två lektioner på oss idag (Ma-passet och NO-passet i eftermiddag) och en måndagen den 30/5 (Ma-passet). Sammanlagt är det 4 timmar.

Missar man fredagen kommer man att behöva göra en ersättningsuppgift. Om man behöver den vill jag att man kommer och säger till mig under nästa vecka alternativ mailar mig. Både den ordinarie uppgiften och ersättningsuppgiften skall vara inlämnade senast 30/5 kl 15.00. Arbeten inlämnade efter det kommer inte att rättas och betyg i Teknik uteblir således.

17 maj 2011

Vecka 20 – 23 Åk 9

Måndag –

OS. Vi ses i Kärrtorp, ombytta och klara klockan 09:45.

Ta med dig matsäck som lunch.

Dagens slutar ca 14.00

Tisdag –

Nationellt prov muntligt i matte. När ni inte gör detta skriver ni NO-provet.

På gympan är det orientering.

Onsdag -

Ni har bild istället för engelska 09.00 – 10.00

I övrigt enligt schema.

Kiki har extra engelskan. Spanska som vanligt.

Ni har Kiki på SO:n och tränar då på er fråga inför provet.

Torsdag -

Vi börjar SO-passet med att ni får läsa på i 30 minuter och därefter får ni skriva provet på andra världskriget.

Efter lunch åker ni med Sabine till Södertälje för att ha teknik på Tomtit.

Fredag -

Elevlektion på gympan – någon som vill hålla i lektionen?

I övrigt enligt schema. Ni har slöjd efter lunch.

Engelska provet utgår.

Söndag -

Klassresa till Gotland och Visby.

Vi ses 09.00 vid Björns trädgård eller 11.00 i Nynäshamn.

Meddela mig om du ska åka med mig från Björns trädgård.

Ta med dig fickpengar, alt matsäck till lunch på utresan.


Vecka 21 – Åk 9

Måndag och Tisdag – Vi är på Gotland

Onsdag –

09.00 – 11.00 Karnevalstid. Ni kommer att tillverka masker eller instrument. Bedöms av Dharana respektiveSabine.

Enligt schema efter lunch.

Torsdag -

09.00 - 11.00 Karnevalstid. Ni kommer att tillverka masker eller instrument. Bedöms av Dharana respektive Sabine.

12.50 – 15.00 Uppsamlingsprov och jobba ikapp tid! Slutföra uppgifter.

Fredag -

Karnevalståg på förmiddagen. Ni kommer att få tider och information mer om vad som gäller då.

Efter lunch enligt schema.


Vecka 22

Måndag – Enligt schema

Tisdag till onsdag – Tältning (Mer info kommer)

Torsdag – Kristi himmelsfärds dag- Ni är lediga.

Fredag – "Klämdag" – Ni är lediga!


Vecka 23 - Sista skolveckan!

Denna vecka är inte färdigplanerad. Men just nu vet jag följande:

Måndag – Nationaldagen – ni är lediga.

Tidag – 09.00 bad i högdalen. Vi ses där klockan 09.00!

Onsdag – HLR

Torsdag - ? Städa, sortera osv + klassaktivitet ute.

Fredag – Avslutning i Orhem kl 14.00




































16 maj 2011

Facit till NO-frågor åk 9


  1. Var finns arvsanlaget?
    Arvsanlaget finns i DNA:t, som finns i cellkärnan i cellerna. Alla celler som har cellkärna innehåller DNA, och alla dessa celler har en kopia av allt DNA. Med andra ord finns det en ”ritning” för en hel människa i varje cell. Alla levande organismer har DNA, från bakterier och andra encelliga organismer, till djur, växter och svampar. En lite spejsad bild på en cell, med cellkärnan och DNA

  2. Vad heter det kemiska ämne som bär på arvet?
    DNA

  3. Vad tillverkar cellen med hjälp av instruktionerna från DNA?
    Protein

  4. Vad är en kromosom?
    En kromosom är en lång sträng DNA som packats ihop. Människan har 46 stycken olika kromosomer. 23 av dessa kromosomer har individen fått från sin ena förälder och de andra 23 från sin andra förälder. Kromosomerna är parvis lika, på så vis att de 23 kromosomerna från modern innehåller samma gener som de 23 kromosomerna från fadern. En illustration av de 46 mänskliga kromosomerna

  5. Vad är en gen?
    En gen är en del av DNA:t som är en ritning för ett speciellt protein, och i förlängningen bestämmer en viss egenskap hos individen.
  6. Vad är det som bestämmer vilka protein som bildas?
    Vilket protein som bildas beror på vilka aminosyror DNA:t kodar för.

  7. Hur många kromosomer har vi i våra celler?
    46

  8. Varför behövs reduktionsdelning?
    För att könsceller ska kunna bildas, de innehåller 23 kromosomer som slås ihop med 23 till från den man gör barn med och så skapas ett barn med 46 kromosomer.

  9. Vad avgör om det blir en pojke eller flicka vid befruktning?
    Vi har en kromosom som avgör kön. Mammor, som är kvinnor, har två könskromosomer: X och X. Pappor, som är män, har också två könskromosomer: X och Y. I Könscellerna finns bara hälften av kromosomera – och de innehåller alltså bara ett X eller ett Y (endast spermier). När två ägg bildas får alltså båda dessa en X-kromosom var. Vid bildandet av spermier får varannan spermie en X-kromosom och varannan spermie en Y-kromosom.

    I bilden är pappans kromosomer i översta raden och mammans i första kolumnen. När de möts bildas ett barn som då får 46 kromosomer, en av varje könskromosom. Kombinationerna blir som på bilden. Av tabellen nedan framgår att det är 50 % sannolikhet att få en pojke och 50 % sannolikhet att få en flicka.

  10. Varför förekommer gener parvis?
    För att man får hälften av generna från mamman och hälfterna från pappan.

  11. Vad kallas en gen som alltid slår igenom?
    Dominant

  12. Vad kallas en gen som ärvs från båda föräldrar utan att märkas?
    Vikande

  13. Ge exempel på egenskaper som styrs av flera gener.
    Hud-, ögon- och hårfärg.

  14. Ge exempel på egenskaper som beror på samspelet av arv och miljö.
    Hur brun man blir på sommaren.

  15. Ge exempel på en sjukdom som beror på fel antal kromosomer i cellerna.
    Downs syndrom

  16. Vad är en mutation?
    Om en gen får en bestående skada kallas det en mutation. Det är en skada som kopieras nästa gång cellen ska dela sig. Skadan kan komma från strålning, kemikalier eller att det blivit fel tidigare när DNA:t kopierats.

  17. Ge exempel på en sjukdom där arv och milö samspelar.
    Diabetes och Allergi

  18. Hur kan mutationer uppstå?
    Genom att människan utsätts för strålning, farliga kemikalier eller att det blir fel när DNA:t ska kopieras.

  19. Förklara hur en mutation kan orsaka cancer.
    Ett fel som kan upptså i DNA:t är att cellen inte vet när den ska sluta dela sig själv. Om den börjar dela sig själv ohämmat kommer det bli en klump av sådana celler på samma ställe. Klumpen kallas tumör och man har då fått cancer.

  20. Förklara hur två friska föräldrar kan få ett barn med en ärftlig sjukdomOm två friska föräldrar får ett sjukt barn betyder det att det är en sjukdom som uppstår om båda generna är skadade. Dvs att om endast ena genen är skadad kan den andra kompensera, som tex blödarsjuka.
    Bilden visar ett korsningsschema då båda föräldrar är friska men bär vikande sjuk-gener. Det är 50% risk att barnet blir sjukt.

    Om ena föräldern är helt frisk blir risken 25%.

NO-prov åk 6 - 8: Kroppen

Det var ganska många som inte dök upp till NO-provet i fredags. Omprov blir på omprovsdagen (26/5).