22 oktober 2010

Hemkunskap åk 9

Information från Robert om er uppgift:


Näringsuppgift HK ht-2010

För er som använt programmet

Grund

  1. Sammanfatta kostnaderna för de olika dagarna.
  2. Titta på näring för de hela dagarna först. De delar ni ska titta på är om följande är under eller över det svarta 100%-strecket:
    1. Energi dvs kcal
    2. Kohydrater
    3. Fett
    4. Protein
  3. Sedan kollar ni för maträtterna, fast kolla bara om det är någon som sticker ut, avviker från de andra särskilt mycket. Har någon rätt alldeles för mycket fett t ex? Eller för lite protein? Energi, osv... Eller är någon rätt alldeles perfekt? Skriv sedan en kommentar om vad du kommit fram till.
  4. Titta lite snabbt på vitamin-staplarna, ni behöver inte förstå alla och vad dom gör, men försök se om det är lite eller mycket vitaminer på de olika dagarna. Gör sedan en anteckning om det.
  5. Jämför näring med priserna, är dyr mat ”bäst” eller inte? Är god mat dyr? Är god mat hälsosam? Skriv en form av sammanfattning på ditt arbete där du försöker formulera vad det faktiskt är du forskat fram.
  6. Hur kan du/ni påverkas av vad ni kommit fram till? Vad kommer du ta med dig av arbetet i framtiden?

För er som inte har använt programmet

Grund

  1. Sammanfatta kostnaderna för de båda dagarna
  2. Försök att med hjälp av tallriksmodellen se på de olika rätterna om de ser ”bra” eller ”dåliga” ut. Vad skiljer och vad skulle behöva ändras?
  3. Jämför näring med priserna, är dyr mat ”bäst” eller inte? Är god mat dyr? Är god mat hälsosam? Skriv en form av sammanfattning på ditt arbete där du försöker formulera vad det faktiskt är du forskat fram.
  4. Hur kan du/ni påverkas av vad ni kommit fram till? Vad kommer du ta med dig av arbetet i framtiden?

Samma för alla som vill ha högre betyg

+ (högre ambition än grund)

  1. Vilken typ av kolhydrater är det mycket av under dagen/rätten? Varför är det bra/dåligt?
  2. Samma med fett, typ, bra/dåligt?
  3. Försök att fundera kring vitaminer/mineraler i förhållande till maträtterna, vad blir konsekvensera av vad ni får i er här?
  4. Försök att fundera kring GI, glykemiskt index vad betyder det? Finns det något du kan som har lågt eller högt GI. Ingen uppsats nu, utan bara några meningar.

++ (extra hög ambition)

  1. Vilka av rätterna har högre och vilka har lägre GI, är detta bra/dåligt? Kan högt GI vara bra i något sammanhang? Vad är faran med ”snabba kolhydrater”, långsiktigt och kortsiktigt?
  2. Varför tror ni priserna i förhållande till näring ser ut som de gör? På vilket sätt påverkar detta människorna i samhället?
  3. Ser du några möjligheter där man skulle kunna förändra något i samhället för att få folk att äta bättre?



Här och här kan ni läsa mer.

Vecka 43 - Åk 9

Vad händer i veckan?
Här följer en lista med uppgifter/prov som jag vet att ni har till veckan. Det kan finnas mer och som jag då ej vet om. Detta är bara lite hjälp från mig, det är ert ansvar att ha 100% koll så klart!

Måndag -
Eng, prov på två texter och glosor som hör till.
Ma, Diagnos
SV, Lämna in steg 2.

Tisdag -
Adam kommer och håller en lektion om hälsa.

Onsdag -
Eng, redovisa er story.

Torsdag -
Ma, Prov kapitel 2,1 och 2,3.

Fredag -
Agge är ledig och därför blir det vikarie på musiken.

I övrigt kör vi på enligt schemat till veckan och därefter blir det höstlov.

Boka gärna tid med mig inför utvecklingssamtalen. Samtalen blir efter 10 november. Jag kan följande tider:
Måndagar: 08.00 - 09.00 och även 11.00 - 14.30
Tisdagar:08.00 - 09.00 och även 16.30 - 18.00
Onsdagar: 08.00 - 09.00 och även 16.15 - 17.30
Torsdagar: Inte alls.
Fredagar 09.00 - 15.00.

Äntligen har det kommit snö! Ha en härlig helg!

20 oktober 2010

Matematik åk 6 - 8

När vi är klara med hela arbetsmomentet Talens mystik ska du kunna:


Åk 6 och 7 fokuserar på
Du ska:
- kunna använda de fyra räknesätten
- känna till decimaltal och kunna räkna med dem
- känna till positionssystemet och kunna använda dig av det
- kunna avrunda
- använda dig av överslagsräkning
- kunna enheterna för vikt och volym
- känna till matematikens historia

Åk 8 fokuserar på följande saker. (Punkterna ovan bakas dock in i det mesta här under.)
Du ska:
- kunna använda de fyra räknesätten
- känna till prioriteringsreglerna
- känna till negativa tal och kunna använda dem i additioner och subtraktioner
- kunna enheterna för vikt och volym
- känna till matematikens historia

Jag kommer att bedöma utifrån bedömningsmatrisen här under. För åk 6 - 7 gäller endast Godkänd-kolumnen.



(Klicka bilden så blir den större.)

Engelska vecka 42 - Åk 9

På Måndag (25/10) blir det test på de två texter ni arbetat med och även tillhörande glosor. Du behöver alltså ha jobbat med två gröna eller två gula texter.

Adam kommer på tisdagens lektion för att berätta för er om Hälsa. Han har ett uppdrag från sin skola och ville gärna ha denna lektion för er.

På onsdag är det redovisningar av era arbeten. Alla ska muntligt berätta om storyn.

Kom ihåg att skicka in den rättade upplagan av din story, annars rättar jag den gamla och betyget blir på denna. Måste skickas innan lovet!

Lycka till!

Matematik åk 9

När vi är klara med hela arbetsmomentet Talens mystik ska du kunna:

* använda de fyra räknesätten
* använda de fyra räknesätten med negativa tal
* räkna med kvadratrötter
* skriva tal som potenser
* räkna med potenser
* känna till positionssystemet
* använda dig av överslagsräkning
* känna till matematikens historia


Jag kommer att bedöma utifrån bedömningsmatrisen här under.

(Tryck på bilden så blir den större)

19 oktober 2010

Matematik åk 9 v. 43

Idag tog vi beslut om två saker under lektionen:

- "Diagnos" på 2.1 på måndag


- Prov på 2.1 - 2.3 på Torsdag v. 43.

Hemuppgift i SO för Anders grupp Onsdag

Hej.
Eftersom jag, Magister Andlett, kommer vara borta under onsdagseftermiddagen, och jag även hört önskemål från elever om att få sluta tidigare och arbeta hemma, så blir det hemuppgift för eleverna att göra. Dessa vill jag ha inlämnad på torsdag morgon.
Uppgiften går att ladda ner: här.
Klicka: här, så får du se en kort muntlig presentation till uppgiften (du kommer fortfarande behöva pappret).

Mycket nöje, vännerna : )

Nytt datum för niornas inlämning Steg 2

Hej.
Niorna får på sig till senast måndag 25:e för inlämnande av Steg 2 i Svenskan eftersom torsdagens lektion utgår till fördel för hemkunskap.

Steg 3 i Svenskan sätts igång

Hej.
Nu sätter steg tre igång i momentet Berättelse-Analys. Klicka här för att se vilka uppgift detta (antagligen) sista steg innebär. Jag uppdaterar med genomgångar och dokument senare här om det blir nödvändigt.

18 oktober 2010

Veckobrev åk 6 - 8

Hejsan. Förra veckan hade vi skoljoggen på onsdagen. Det var en härlig dag med strålande väder. Samuel var snabbast på skolan och Terese slog skolrekordet för tjejer! De flesta elever som jag pratade med tyckte att det var kul att vara ute och göra olika aktiviteter. Härligt!

På föräldramötet sa alla närvarande att de gärna ville komma om vi ordnade Mittermins-redovisningar, alltså ett tillfälle på kvällen då alla föräldrar kan komma till hit för att ta del av elevernas redovisningar och arbeten. Vi har nu bestämt att detta blir den 17 november kl 16-18.

Vi har nu börjat med nya moment i många ämnen. Har du avslutat tidigare moment eller har du rest? Denna vecka sammanställer alla lärare vad som inte kommit in och Anders respektive Sabine mailar ut till sina mentorsalever vad som ska in.

Snart börjar det bli dax för utvecklingssamtal. Mentorerna hör av sig till sina elever/föräldrar om vilka tider de kan.



Aktuellt denna vecka:
- Hemkunskap för åk 8 på onsdag
- På Onsdag är det omprov i NO och Ma klockan 08.00
- Tisdag: Dans igen på idrotten med Amanda 14.00 - 16.00. För att få G i idrott så måste man vara med vid något tillfälle då det är dans, så missa ej detta.

Engelskaplanering för vecka 42 – 43, Årskurs 6-8

Vecka 42
Måndag:
Vi jobbar vidare med texter och övningar i böckerna. Under lektionen lyssnar vi också på musik och fyller i luckor i texten.

Tisdag:
Vi jobbar vidare med texter och övningarna i böckerna.

Torsdag:
Vi ser en kortfilm om Familjen Foster. Efter det en kort diskussion och därefter får ni själva börja förbereda en muntlig presentation om ert land.

Vecka 43
Måndag:
Redovisningar. Därefter jobbar vi vidare i böckerna.

Tisdag:
Vi gör ett hörförståelsetest och därefter fortsätter vi med böckerna.

Torsdag:
Test baserat på de texter du arbetat med.

Vad ska göras under dessa veckor?
Alla behöver göra minst två kapitel och lära sig tillhörande glosor.
Test på texterna och tillhörande glosor vecka 43 tisdag.
Alla ska göra ett hörförståelsetest.
Alla behöver berätta muntligt om sitt land.


Vecka 44 är det höstlov!