9 oktober 2010

8 oktober 2010

Länk till "Hunden" av H.P. Lovecraft

Hej. Klicka här för att lyssna på den 30 min långa skräcknovellen "Hunden", inläst av Ernst-Hugo Järegård om ni behöver en novell att analysera.

Veckobrev åk 6 - 8

Denna vecka har gått jättesnabbt tycker jag, och det märks att det blivit höst på riktigt. Bladen har blivit gula på träden och många av dem ligger redan nere på marken. En annan sak som avslöjar att det är höst är att skolarbetet är igång riktigt ordentligt nu.

Vad gäller i ämnena? Detta vet jag just nu:

Ma & NO
Vi har dragit igång nya arbetsområden denna vecka. I Ma jobbar vi med taluppfattning just nu, i NO har vi börjat med rymden. NO- och Ma-proven kommer att vara rättade på måndag.

SO: denna vecka spelar vi om matchen mot Manchester United som vi gjorde förra veckan för att försöka göra ännu fler mål (metafor för att alla elever får tydligare förklaringar i hur jag menar med mina frågor för bedömningstillfället, och chansen att visa sin kunskap genom att komplettera sina tidigare svar). Nästa vecka kommer nytt moment. Detaljerna ännu oklara.
Svenska: Nytt moment inlett! Här har den dunkla skogen ”Analys av Berättelse” äntrats och vi håller denna vecka på att utforska denna. Detta gör vi genom att ta in någon form av berättelse (tv/data-spel, tv-serie, ljudband, novell, rollspel m.m.) och urskilja de olika beståndsdelarna. Se under Svenska för mer detaljer.

Annan viktig info:
Glöm inte skoljoggen på onsdag (se nedan för mer info!).
 
Omprov i Ma och NO sker TORSDAG 14/10 kl  08.00.

Omprov!

Omprov i Ma och NO sker TORSDAG 14/10 kl  08.00.

Vecka 41 - åk 9

Hejsan!

Hoppas att ni alla har haft en riktigt härlig vecka! Nu till veckan blir det äntligen en ändring kring gympan! Ni har velat ändrat och även jag och denna gång gick det att ordna efter våra önskemål, härligt! Det kommer att bli toppen att vara en större grupp på idrotten tycker jag

Ni har nu alla idrott på tisdagarna mellan 14-16 och även fredagarna 8.30-9.30. Jag är också väldigt nöjd med att ni nu kommer att få mer idrott på schemat, då jag vet att det är oerhört bra och roligt med fysisk aktivitet. Läs även följande:

Idrottsstjärnor kräver radikalt fler idrottstimmar i skolan för att komma till rätta med den kraftigt ökande barnfetman och ohälsan. Antalet idrottstimmar i skolan har stadigt minskat. Samtidigt blir allt fler barn feta och löper större hälsorisker. Och det är de socialt mindre gynnade barnen som drabbas mest. Tevetittande, tevespelande och lek med datorer är så utbrett att idrott som spontan lek närmast upphört.

Vanor som sätts i tidig ålder behålls genom livet. Inaktiva tonåringar blir i alltför stor utsträckning inaktiva vuxna. Genom att införa mer idrott, under ledning av idrottslärare som ser alla barns behov av fysisk aktivitet och hälsa, skapar vi friskare barn och därmed på sikt friskare vuxna. En investering i folkhälsa och ett bättre liv för svenska folket som är helt nödvändig att göra.
DN 2007-07-18 01:30

Jag vill göra er uppmärksam på att ni inte kommer att missa tid i NO, den tid som det krävs att ni ska få enligt timplanen kommer att finnas på schemat. I det schema som var tidigare fanns det utrymme för ändringar.

Vi kommer att kopiera upp nya scheman och även lägga ut dessa på bloggen!

Vad händer mer i veckan?
Måndag - Enligt schema.
Tisdag - Enligt schema. Dans på idrotten med en ledare som heter Amanda.
Onsdag - Skoljoggen. Samling i Kärrtorp 10.20! Byt om, kom i tid och ta med matsäck!. Se separat info här på bloggen om dagen.
Torsdag - Enligt schema.
Fredag - Enligt schema.

Det var allt nu från mig!

/Ellie

Skoljoggen 13/10 2010

Ska någon slå rekordet iår?
Magnus, 9.24 (2007)
Adam, 9.30 (2007)
Amalia, 13.00 (2006?)

Dagsprogram:

1.Samling i Kärrtorp klockan 10.20. Gemensam uppvärmning hela skolan.
Vem vill hålla i uppvärmningen?

2.De som ska springa Skoljoggen byter givetvis om. Vi har tillgång till omklädningsrummen och där kan ni givetvis även duscha.

3.Ni springer efter uppvärmningen skoljoggen-rundan. Jag tar tid!
När du är klar får du gärna springa eller gå ett varv till.

4.Efter detta är det lunch ca 11.15-12.00.

5.Därefter drar vi igång fotboll, brännboll och lekar. Du får välja i vilken aktivitet du ska delta.

6.Sabine och Anders samlar åk 6-8 12.45 och jag åk 9.

7.Slut för dagen klockan 13.00.

Betyg kopplat till tiderna:
MVG, 0-9
VG, 10-15
G, 15-20

Betygskriterier för uteverksamhet:
Utrustningen är anpassad efter aktivitet och väder (G)
Tar eget ansvar för sin hälsa. Förstår sambandet mellan mat, motion och hälsa (G)
Känner till vad som krävs för att vistas ute i naturen under olika årstider i form av utrustning och hänsyn mot naturen (vg)
Eleven samarbetar och instruerar andra i en positiv anda, vilket höjer kollektivets prestationer. (Vg)
Visar ledaregenskaper genom att vara ett föredöme både prestationsmässigt och socialt. Visar på god samarbetsförmåga (Vg)
Aggerar självständigt, tar initiativ och ofta uppträda som en informell ledare (mvg)
Använder sina kunskaper om livstil, livsmiljö och hälsa för att bedöma värdet av olika aktiviteter (mvg)

/Ellie

7 oktober 2010

Veckobrev Svenska & SO

Hej.

Detta är det första veckobrevet Anders bjuder på. Min ambition är att ha det varje vecka, men dessvärre är min tid så begränsad så att det nog också i framtiden kan få stryka på foten.

Min ambition är även att ni föräldrar och elever ska kunna gå in på bloggen för att läsa om vad vi sysslar med i respektive ämne. Som ny lärare är det dock mycket oklarheter om vad som behövs göras i varje moment och villkoren och omfattningen skapas under momentets gång. Därför finns de inte heller alltid tillgängliga.

Jag vill uppmuntra er till att mejla mig på andlett@gmail.com om ni har några frågor om mitt sätt att försöka utbilda eleverna. I mån av tid kommer jag svara.

Här är vad vi sysslar med i Svenska & SO

SO: denna vecka spelar vi om matchen mot Manchester United som vi gjorde förra veckan för att försöka göra ännu fler mål (metafor för att alla elever får tydligare förklaringar i hur jag menar med mina frågor för bedömningstillfället, och chansen att visa sin kunskap genom att komplettera sina tidigare svar). Nästa vecka kommer nytt moment. Detaljerna ännu oklara.

Svenska: Nytt moment inlett! Här har den dunkla skogen ”Analys av Berättelse” äntrats och vi håller denna vecka på att utforska denna. Detta gör vi genom att ta in någon form av berättelse (tv/data-spel, tv-serie, ljudband, novell, rollspel m.m.) och urskilja de olika beståndsdelarna. Se under Svenska för mer detaljer.

Vi kommer under momentets lopp utveckla beståndsdelarna både i djup och omfattning, samt försöka titta på samband mellan dem.

Ha det så fint!

/Magister Anders

6 oktober 2010

Filmen från dagens lektion

Hej.
Tyvärr är klippet från dagens lektion 1.9 Gig! Min orutin med kameran gjorde att den spelades in i HD-upplösning. När jag försökt ladda upp den så har jag nu med nuvarande hastighet 8 timmmar kvar.
Det är hemskt synd, särskilt för Linnea. Vi kan prata om det imorgon så för att hitta lösningar som vi gillar. Därmed inte sagt att vi inte kommer att ha provet imorgon.

Ett lite tillsnyggat citat av Tillitskapital som jag sa på lektionen är:
"Tillitskapital är en mätare, som visar hur mycket tillit vi har till människor och som avgör hur villiga vi är att göra överrenskommelser med dem."

Hemstudieuppgift i NO (torsdag)

Läs igenom svaren på instuderingsfrågorna (som finns här) och sammanfattningen (som finns här).

Svara sedan på följande frågor:

1. Vad använder vi konvexa och konkava speglar till?

2. Vad är reflektionslagen för något och varför kan det vara bra att känna till den?

3. Varför är det bra för oss människor att kunna saker om hur ljus, brytning, speglar och liknande saker fungerar?

4. Kom på en egen fråga, och skriv svaret till den.

(för åk 8 och 9) 5. Titta i bedömningsmatrisen här under och betygsätt ditt svar.

Skicka svaren till mig på mail (sabsab.lou@gmail.com) senast imorgon.

5 oktober 2010

Instuderingsfrågor NO + svar

Jämför dina svar som du skrev ned på dagens lektion med de här:

1. Varför kan man se en glasruta hur bra putsad den än är?


En glasruta är till stor del genomskinlig, men inte till 100%. Det betyder att nästan allt ljus som träffar glasrutan går rakt igenom den. En liten del går inte genom glasrutan utan studsar på den och träffar våra ögon. Vi ser då glaset. Om glaset är smutsigt ser vi det tydligare, för då reflekteras ljuset på smutset också.


2. En ljusstråle träffar en spegel. Vad menas med infallsvinkel?

Infallsvinkeln är den vinkeln som ljuset träffar spelgeln med. Den går mellan normalen och ljusstrålen.



3. Vad menas med fokus hos en buktig spegel?

Fokus och brännpunkt är samma sak. Fokus är den punkt där strålarna samlas. I en konkav spegel ligger fokus framför spegeln. I en konvex spegel är fokus den punkt från vilken ljuset ser ut att komma när det sprids.



4. Blir bilden förstorad, förminskad eller inget av dem, om man speglar sig i en
a) plan spegel

Bilden ändras inte


b) konvex spegel

Bilden förminskas (man kan tänka att mer ska få plats).


c) en konkav spegel på nära håll

Förstorad bild

5. Man säger att vatten är ett tätare ämne än luft. Vad menas med det?

Om du jämför 1 cm3 vatten och luft så innehåller vatten mer molekyler än luft. Det betyder att ljuset kommer att träffa mer molekyler i vatten än i luft och det tar alltså längre tid för ljuset att ta sig fram.


6 a) Rita en bild som visar hur en ljusstråle går från vatten till luft.


b) Bryts strålen mot eller från normalen?


Från

c) Vad händer när infallsvinkeln blir tillräckligt stor?

Totalreflektion



7.Varför är en apelsin gul?

Apelsinen träffas av ljus. Ljus innehåller alla färger. Vi ser att apelsinen är gul på grund av att ljuset som reflekteras tillbaka från apelsinen bara innehåller gul färg. De andra färgerna absorberas av apelsinen.

Att olika färger ”fastnar” i apelsinen beror på hur molekylerna i apelsinens skal ser ut, men det är ganska avancerat.

8.Vad för slags spegel ska man använda sig av om man vill se en förstorad bild av sig själv?

En konkav


9. a) Vad kallas den strålning som ger oss solbränna?

UV-strålning (det betyder ultraviolett strålning).


b) Vad är det för skillnad på den strålningen och vanligt ljus?

Vi kan bli solbrända av UV-strålning. Om vi utsätts för för mycket UV-strålning kan vi bli skadade. Det kan leda till att man bränner sig eller i värsta fall hudcancer. UV-strålning innehåller mycket mer energi än den som kommer från en lampa.



10. Vad är infraröd strålning?

Infraröd strålning (IR-strålning) är strålning som kommer från varma saker. Det kan vara människor, djur, bilar eller rent av jorden. Vi kan se IR-strålning genom speciella kameror.

IR-strålning används också i tekniska apparater för att skicka information. Tex fjärkontrollen (för att byta kanal), handtork (för att berätta för torken att det finns händer under) mm.

11. Varför är det bra med polaroidglasögon, när solen skiner?

Polaroidglasögonen skyddar ögonen från ljusvågor.

Ljusvågorna går inte åt samma håll hela tiden, de kan vara vända hur som helst. Polaroidglasögonen tar bort en del av vågorna som ligger åt ett speciellt håll. Solglasögon som inte har polarioidglas (ofta billigare solglasögon) skyddar inte ögonen på samma sätt.


12.a) Förklara vad som menas med totalreflektion.

Totalreflektion sker när men skickar ljus från ett ämne till ett annat t.ex. från vatten till luft eller plast till luft. Om vinkeln som ljuset träffar det andra ämnet med är större än 49º kommer allt ljus reflekteras, inget ljus kommer ut.




b) Vad är fiberoptik och var används det?

Fiberoptik används för att skicka data, tex internetsignaler eller telefonsamtal. Man skickar in ljus som innehåller data genom optiska fibrer. Optiska fibrer är tunna trådar gjorda av glas eller plast. Ljuset totalreflekteras i de optiska fibrerna. Det betyder att ljuset det ljus som man har skickat in i ena änden studsar och studsar och studsar där inne och kommer ut i den andra. Eftersom det sker en totalreflektion kommer allt ljus fram, man förlorar alltså ingen data på vägen.


13. Varför ser din spegelbild olika ut beroende på om du speglar dig i framsidan eller baksidan av en sked?

Framsidan av en sked är som en konvex spegel. Vi ser mycket mer av sidorna runt om oss om vi tittar i skeden. Bilden blir också lite mindre och spegelvänd. Att den är spegelvänd beror på att vi tittar bakom fokuspunkten.

Baksidan av en sked är som en konkav spegel. Där ser vi en lite förstorad bild av oss själva.


14.Vilken hastighet har ljus i vakuum?

Ca 300 000 km/s


15.Vad är ljus?

Elektromagnetisk strålning som beter sig som vågor eller partiklar som kallas fotoner. Ljus kan vara både vågor och partiklar beroende på hur vi tittar på det. Ofta pratar vi om ljus som vågor. Då är ljus en del av det elektromagnetiska spektrat.



16.Vad är det för skillnad när ljuset färdas i luft jämfört med när det färdas i vatten?

Det går trögare i vatten pga att det är ett mycket tätare ämne. Ljuset går alltså långsammare i vatten än i luft.


17.Varför och hur ser vi?

Ljus sänds ut från en ljuskälla. Det träffar tex ett bord. Ljuset reflekteras på bordet och träffar våra ögon. Vi ser eftersom ljus kan studsa på saker. Ljuset som träffar våra ögon innehåller information om vilken form, färg och hur långt bort saker är.

4 oktober 2010

Sammanfattning NO:n inför provet


Hur ljus breder ut sig

  • ljus sprider sig lika mkt åt alla håll
  • ljus kan komma från olika ljuskällor tex lampor, eld, solen mm

  • ljuset ändrar fart i vatten, det blir mindre och mindre ljust ju längre ned man kommer

  • ljuset går fortare i vakuum, det finns inget motstånd där.

  • Brytningslagen:



  • ljus är vågor (elektromagnetiska)



  • våglängden är ungefär lika stor i den del av det elektromagnetiska spektrat som är synligt ljus



  • ljusets hastighet i olika medier:

    i vatten 75% (225 000 km/s)

    i glas 60% (180 000 km/s)

    i diamant 40% (120 000 km/s ).

Hur ljus reflekteras



  • Ljuset kan studsa på allt



  • Ju plattare sak desto glansigare är saken och då ser man sig själv.



  • Reflektionslagen:




  • speglar – konvexa och konkava
Hur ögat uppfattar ljus




  • Man ser för att ljuset studsar på grejer



  • Pupillen släpper in ljus. Om det är mörkt så blir den större – mer ljus kommer in. Pupillen reglerar sig själv.



  • I linsen bryts ljuset. Det koncentreras i gula fläcken.



  • Gula fläcken är ett nervcentrum – bilden blir till elekriska impulser där



  • ögat är känsligt, starkt ljus kan skada ögat.



  • Bilden som träffar insidan är upp och ned och ”vänds rätt av hjärnan”. 



NO-provet flyttat

Jag bestämde mig att flytta NO-provet. Det går alltså av stapeln på fredag för både 1337 och Lion paw. Morgondagens lektion kommer att vara ett dubbelpass i No där Ellie hjälper till litegrann. Detta pga att hon "lånat" två lektioner från mig när ni spelade baseball. Detta blir ett utmärkt tillfälle att öva inför provet på.

Alltså: NO-provet sker fredag 8/10.

Veckobrev åk 6 - 8

Hej!

Förra veckan hade vi höstvandring. Informationen om den gick ut muntligt via lärare på skolan. Hoppas att alla han få den i tid. Hoppas att ni hade en trevlig stund i det fina höstvädret. Under höstvandringen

Några av de äldre eleverna glömde hur det är med att lämna och kasta skräp i naturen, men efter en liten påminnelse så var det några elever som såg till att skräpet kom upp ur vattnet. Tack till alla er som vågar säga ifrån till de som förstör och tack till er som hjälpte till att städa.

Det blir ju härligare, enklare och möjligt att resa iväg fler gånger om alla förstår hur vi ska agera när vi sticker iväg på olika aktiviteter.

Denna vecka - uppgifter:
NO-provet är flyttat till fredag. Info om vad provet är på kommer på bloggen inom kort!

So
Arbete med demokrati och diktatur. För att nå målen måste man vara närvarande och aktiv på onsdag och torsdag. Om man missar dessa lektioner kommer demokratidelen att behöva kompletteras.

Eng
Plansch och dagbok ska ha gjorts klar idag. Ellie hälsar att det blev snygga plancher. Nu kommer ni att fortsätta med att redovisa ert arbete med detta.

Ma
Arbetsområdet geometri avslutas med bedömningsövningar och utvärdering. Jag hoppas att jag har hunnit rätta till torsdag.

Sv
I svenska påbörjas ett nytt moment, se här.


Annat viktigt:
Tisdag, är det NO istället för idrott. I övrigt enligt schema.
Torsdag, enligt schema på f.m. Efter lunch har ni hemstudier och får då uppgifter som ska genomföras hemma.

Städschema!

Vecka 40
Måndag 4/10 Dariusz D beciadaw@yahoo.se 073 – 687 48 46
Tisdag 5/10 Lasse L lars@lewerth.biz 070 – 592 93 93
Onsdag 6/10 Aynur P 070 – 674 15 59
Torsdag 7/10 Jeanette A jeanette.alberts@gmail.com 070 – 787 72 32
Fredag 8/10 Johnny H j.ultras@hotmail.com 070 – 741 00 35

Vecka 41
Måndag 11/10 Bitte L bitte@camcar.nu 070 – 319 87 88
Tisdag 12/10 Bertil O bertil.olsson@delaval.com 070 – 992 28 04
Onsdag 13/10 Daniel T danieltrankell@hotmail.com 073 – 629 32 32
Torsdag 14/10 Khadija B ro-hani@hotmail.com 073 – 645 24 88
Fredag 15/10 Helene T helene@marsi.se 070 – 520 22 24

Vecka 42
Måndag 18/10 Miranian F smir67@yahoo.se 073 – 578 86 93
Tisdag 19/10 Sandra K tovadisa@hotmail.com 073 – 621 44 24
Onsdag 20/10 Anna H annaheinius@hotmail.com 073 – 715 83 61
Torsdag 21/10 Johnny H
Fredag 22/10 Jeanette A
Vecka 43
Måndag 25/10 Khanjan J smir67@yahoo.se 073 – 970 55 79
Tisdag 26/10 Anna L annlan@hotmail.com 070 – 748 88 91
Onsdag 27/10 Aynur P
Torsdag 28/10 Beata D beciadaw@yahoo.se 070 – 865 62 84
Fredag 29/10 Helene T

Vecka 44 HÖSTLOV

Vecka 45
Måndag 8/11 Bertil O
Tisdag 9/11 Dariusz D
Onsdag 10/11 Lasse L
Torsdag 11/11 Sandra K
Fredag 12/11 Helene T

Vecka 46
Måndag 15/11 Khadija B
Tisdag 16/11 Anna H
Onsdag 17/11 Daniel T
Torsdag 18/11 Jeanette A
Fredag 19/11 Johnny H

Vecka 47
Måndag 22/11 Bitte L
Tisdag 23/11 Miranian F
Onsdag 24/11 Beata D
Torsdag 25/11 Anna L
Fredag 26/11 Nina I tony_iliopoulos@hotmail.com 070 – 956 32 32
Vecka 48
Måndag 29/11 Khanjan J
Tisdag 30/11 Lasse L
Onsdag 1/12 Dariusz D
Torsdag 2/12 Sandra K
Fredag 3/12 Aynur P

Vecka 49
Måndag 6/12 Bertil O
Tisdag 7/12 Khadija B
Onsdag 8/12 Daniel T
Torsdag 9/12 Bitte L
Fredag 10/12 Anna H

Vecka 50
Måndag 13/12 Miranian F
Tisdag 14/12 Beata D
Onsdag 15/12 Khanjan J
Torsdag 16/12 Anna L
Fredag 17/12 Johnny H



Om det är någon dag ni inte kan städa så får ni byta städtid med någon annan på listan.
För allas trevnad måste skolan städas varje dag!
Om uppgifterna på schemat inte stämmer så hör av er till Bitte så att det kan rättas till.
Schemat kommer även att läggas ut på bloggen: http://sfsaldre.blogspot.com/
Smutsiga moppar ska läggas i trådkorgarna som finns i tvättstugan.