1 oktober 2010

Svenska Moment avslutat, nytt momet påbörjas

Hej, elever & föräldrar.
Nu avslutas Moment 1 i svenskan och Moment 2 tar vid från och med 4:e oktober.
Temat är Analys av berättelser, och vi kommer att ta del av berättelser genom att titta, lyssna och läsa. Några elever har redan börjat.
Syftet är att tillgodogöra oss mer förståelse av berättelser genom att titta på dess beståndsdelar, göra samband mellan dessa och dra slutsatser om berättelsers djupare mening.
Den 10:e oktober vill jag att båda grupperna, 9:orna & 6-8:orna, har tagit del av en berättelse och skrivit om följande:

Uppgiftsanvisningar:

*Anteckna viktiga beståndsdelar av historien under tiden.

*Fokusera på att ta in berättelsen också – njut av den!

1. G – Berättelsens form
a. Vilket format är den i?
b. Vem har gjort den?
c. När gjordes den?

2. G - Handling

Vad händer i historien?
Tänk på att få med viktiga:
a. Personer
b. Platser
c. Föremål
d. Händelser
e. Tidsmarkörer (föremål, ord eller andra saker som berättar vilken tid berättelsen utspelar sig i)
f. Symboler (Betyder någonting egentligen någonting annat? Är ett hjärta egentligen en symbol för kärlek?)

3. G – Analys

Innan
a. Hur var tillvaron innan problemet?

Konflikten
b. Vad är händelsen som leder till ett problem?
c. Varför hände det?
d. Vad ledde problemet till? Hur blev tillvaron efter problemet?

Lösningen
e. Vad är händelsen som leder till att problemet löses?
f. Vad leder lösningen till?

4. VG – Ordförråd

*Skriv upp 5 ord du inte förstår, slå upp och skriv ner betydelsen av dem.

MVG – Fraser och meningar.

Skriv upp speciella; sköna/läskiga/häftiga fraser eller meningar som ni gillar.
Vad är det med den som ni gillar?

MVG – Historiens stil
Hur skulle du beskriva historiens stil? Beskriv så målande som du kan.
Vad i historien är det som gör att du beskriver den så?
Vad känner du när du tänker på historien?
Vad får du för associationer och inspirerande tankar?

Extra (frivilligt) - Utveckling av historien
Beskriv hur du skulle vilja utveckla historien?

Fler & mer detaljerade betygskriterier kommer.

Vecka 40 - åk 9

Hejsan!

Jag läste mitt senaste veckobrev där det stod att ni skulle få mer info om höstvandringen. Informationen gav jag till de andra lärare och till er elever muntligt istället. Hoppas att det var okej för er!

Vi hade riktigt härligt väder under hösvandringen och det var en skön utedag med hela skolan. Inte så står utmaningen den här gången för er äldre, men det kändes kanske bra att ha en lättsam dag ute i naturen. Eller? Önskar ni annat så får ni hojta till.

Några av de äldre eleverna glömde hur det är med att lämna och kasta skräp i naturen, men efter en liten påminnelse så var det många, av er nior som såg till att skräpet kom upp ur vattnet. Tack till alla er som vågar säga ifrån till de som förstör och tack till er som hjälpte till att städa.

Det blir ju härligare, enklare och möjligt att resa iväg fler gånger om alla förstår hur vi ska agera när vi sticker iväg på olika aktiviteter. Att följa de "oskrivna reglerna" är viktigt, åtminstone för att jag ska åka med er!

Olika ämnen:
I matte skriver ni idag(fredag) prov och efter det kommer ni till veckan att börja med ett nytt moment.

I NO jobbar ni med ljus och det är prov den 5/1, alltså på tisdag. Lycka till!

I engelska har ni gett varandra respons på texterna och till veckan får ni själva jobba vidare utifrån de tips ni fått. Texten ska vara klar och lämnas in 6/1 som är onsdag.

I SO har ni i Anders grupp skrivit prov den här veckan. Nästa vecka kommer ni att fortsätta med samma moment som då avslutas.

I SO med mig kommer vi nu att avrunda temat med att diskutera demokrati och diktatur.

I svenska tror jag att ni just nu avslutar momentet.

Vad händer till veckan då?
Måndag, enligt schema.

Tisdag, är det NO istället för idrott. Ni har då prov. I övrigt enligt schema.

Onsdag, enligt schema.

Torsdag, enligt schema på f.m. Efter lunch har ni hemstudier och får då uppgifter som ska genomföras hemma.

Fredag, enligt schema.

Det kommer snart ett nytt schema för idrotten!

Lev väl och ha en härlig helg!

27 september 2010

NO-uppgifter som ska in!

Glöm ej att No-uppgiften del I och II ska in idag! Jag saknar uppgifter från ca hälften av er.

Del I hittar ni här.

Del II hittar ni här.

26 september 2010

Matematikprovet, åk 6 - 8

Prov den 1/10

åk 6 - 7
Provet är på
- Omkrets och Area på rektangel, triangel
- Vinklar: vinkelsumma, kunna mäta och rita vinklar


åk 8
Provet är på
- Omkrets och Area på rektangel, triangel, cirkel
- Vinklar: vinkelsumma, kunna mäta och rita vinklar



 För mer ingående innehåll, klicka på bilden (då blir den större):






Godkändnivån är samma för alla årskurser, även de som inte har betyg. Om man kan visa att man kan det som står på G har man nått målen.


För en förklaring av cirkelns area och omkrets tryck här.

Matematikprovet, åk 9

Ma-provet är på:
-Omvandlingar

- Volym av:
  rätblock
  kuber
  prismor
  pyramider
  koner
  cylindrar
  klot


Detta är vad ni ska kunna för respektive betyg:

(Klicka för större bild)



Några tips:

Angående volym


Volymen av rätblocket, prisman och konen räknas ut på samma sätt;

Volymen = Basytan x höjden.

Den enda skillnaden är hur vi beräknar basarean. Eftersom figurerna har samma form som basarean hela vägen igenom tar vi basarean x höjden för att få ut volymen.















Koner och pyramider har inte en genomgående form genom hela figuren. De har en basarea som är antingen en cirkel eller en kvadrat, och smalnar av mot toppen av figuren. Ju högre upp i figuren man kommer desto smalare blir den. En kon får plats tre gånger i en cylinder och en pyramid får plats tre gånger i ett rätblock (om den är fyrsidig). Därför är;

Volymen = basarean x höjden
                               3





Angående omvandlingar
Hur mycket innehåller kuben?
Sidorna är 1 dm långa, dvs 10 cm.
Basytan = 10 x 10 = 100 cm2.
Volymen = Basytan x höjden = 100 x 10 = 1000 cm3 .

En liten kub i den stora kuben har volymen 1 cm3 . I hela den stora kuben finns det 1000 sådana mini-kuber, volymen är 1000 cm3.

Om vi skulle fylla kuben med vatten skulle 1 liter vatten få plats.
1 l = 10 dl = 100 cl = 1000 ml

Vi ser att 1000 cm3 = 1 l = 1000 ml.
Då kubens kanter är 1 dm långa kallas dess volym även för en kubikdecimeter.
1000 cm3 = 1 dm3.

Vi får följande samband

1000 cm3 = 1 l = 1000 ml
1 cm3 = 1 ml
1000 cm3 = 1 dm3
1 dm3 = 1 l

Samma sorts samband gäller för en kvadratmeter. 1 m= 10 dm, i en kub som har sidorna 1 m = 10 dm får det då plats

Basyta = 10 dm x 10 dm = 100 dm2

Volymen = B x h = 100 dm2 x 10 dm = 1000 dm3

Alltså är
1 m³ = 1000 dm3 = 1 000 000 cm3