26 november 2010

Vecka 48 - Åk 9

Hej, hej!

För mig gick vecka 47 väldigt fort! Känns som om jag knappt hann med att träffa eleverna den här veckan.

Den här veckan tog jag med mig alla högstadieelever (de som följde med) till badhuset och det fungerade toppen bra. Skoj att man kan åka med alla utan svårigheter, då åker jag gärna iväg på fler aktiviteter.

Niorna och några åttor åkte den här veckan också till gymnasiemässan. Det finns mycket att välja på så det är ju klokt att skaffa sig bra koll. Våra elever får prata med Syo här på skolan och ni får gärna mejla henne (ana_p_rez@yahoo.com) om ni har funderingar. Hon kan även träffa er föräldrar om ni önskar det, dagtid funkar då bäst.
Gymnasiemässan är även öppen imorgon.

Uppgifter:
Anders hälsar att ni behöver skicka in analys och även manus.
Sabine vill att ni skickar in stjärnuppgiften - många, många som ej lämnat in. Den krävs för att få betyg i No.

Det är prov i NO på måndag och i matte på tisdag.
Ni har glosor i engelska som kollas av på onsdag.

I Engelska jobbar vi vidare med grammatik (test vecka 49 onsdag)

I SO har min grupp nyss haft prov och det ska bli spännande att läsa dem idag. Nu jobbar vi vidare med att skriva en mindre uppsats.

Vecka 48
Måndag - Enligt schema. 9-11 är Anna (syo) här.

Tisdag - Enligt schema. Inget simhopp, vanlig idrott. (Simhopp sista veckan)

Onsdag - Enligt schema. Glosor.

Torsdag - Hemstudier efter lunch för alla elever. Då får ni SO att jobba med hemma i max 2 timmar.
Är du i min so-grupp då har jag en plan för hela dagen, för några av er. Vi tar det på onsdag.

Fredag - Enligt schema. Linus och Danne håller i idrotten.

Vi ses!

Veckobrev åk 6 - 8

Vintern har gjort sitt intåg den här veckan lagom till första advent! Jag (Sabine) är tillbaka från Dracula-land. På grund av att min vikarie blev sjuk fallerade min planering. Det har därför blivit lite omstuvning i proven i Ma och NO. Så kan det gå ibland!

Inför nästa vecka, som är v. 48.

Måndag
NO-prov för alla
På Engelskan kommer ni skriva en recension av Twilight. Den skrivs under måndagens och tisdagens lektion.

Tisdag
Ma-prov

Torsdag
Hemstudier efter lunch. Ni kommer att få uppgifter i SO att göra hemma som tar max 2 timmar att göra.

Fredag
Linus och Danne håller i idrottslektionen!

Tänk på att skicka in svenska- (manus och analysarbeten) och NO-uppgifter!!!! De saknas från många.

Viktigt inför rymd-provet.

Stjärnuppgiften som ni gjorde för 2 veckor sedan ligger till grund för bedömning i det här avsnittet. Det betyder att ni måste göra den för att få G. Jag saknar fortfarande uppgifter från flera stycken. Jag vill ha in dem snarast!!!!!!

Extra satsning i 6-8 an

Vi har haft en del svårigheter med 6-8 an och har därför planerat för en ny strategi. Detta delgav vi alla er som var på vårt extra föräldramöte. Här kommer info för er som ej var där.

Det finns en hel del elever som har haft mycket frånvaro, sena ankomster och svårt att koncentrera sig på lektioner, under hösten. Många har svårt att hitta motivation och ta eget ansvar.

Vi har tidigare haft så många elever som redan hittat sin inre motivation och varit villiga att ta eget ansvar. (och så upplever vi även att det är i åk 9, och även bör påpekas, för en hel del elever i 6-8 an.) Men nu är det många som inte är mogna för att ta så mycket eget ansvar. Detta behöver vi pedagoger möta upp. Vår strategi har varit att visa mer tydlighet och arbeta för mer trygghet i gruppen.

  • Vi öppnar en studio för dem som behöver extra stöd eller har svårt att arbeta på lektionen. Kiki finns där nästan hela dagarna, fyra dagar i veckan. Detta är en tillfällig extra-satsning som kommer att vara fram till jul.
  • Vi låser alla rastutrymmen under lektioner. På lektionerna är man i klassrummet eller i studion.
  • Vi arbetar med sammanhållningen och stämningen i 6-8 an. Vi ska göra gruppaktiviteter, som en gemensam utflykt, fika tillsammans och planera för andra trivselaktiviteter.
  • Vi planerar undervisningen mer efter gruppens nivå, mer enskilda, strukturerade uppgifter som alla klarar av. (Många behöver träna att klara av, slutföra och lämna in arbeten.) Vi servar med pennor och sudd för de som ej klarar av att ta ansvar för detta, och stenciler för de som glömt böcker.
  • Flera föräldrar har lovat att komma till skolan och delta i undervisningen.
  • En klassmorfar finns tillgänglig på raster och ofta på lektioner.
  • Vi har samtal och arbetar enskilt med de elever som inte mår bra, (och dess föräldrar) och samarbetar med elevhälsoteamet och sociala myndigheter vid behov.


Nu har många av er haft utvecklingssamtal och ovanligt många IG varningar har delats ut. Vi uppskattar om ni tar samtal med era barn kring detta och stödjer dem i att ta mer ansvar för sina studier. Många kommer att få jobba extra hemma för att ta igen förlorad tid. Prata gärna med ert barn om de bidrar till en bra studiero i klassen. Välkomna till skolan närhelst ni vill!
Vi upplever redan att vi uppnått en bättre studiero och att fler tar mer ansvar för sitt skolarbete. Närvaron har också ökat, även om många fortfarande har en hel del ströfrånvaro.
Vi pedagoger gör allt vi kan för att alla ska nå målen!

25 november 2010

Kriser & Konflikter

Kriser & Konflikter
Kriser kan ses som två personer som knuffar på varandra, men inte slåss.
Atombomben har lett till att stater med atomvapen inte vågar kriga med varandra.


En av de längsta kriserna hittills är Kalla Kriget.
USA och andra länder med ideologin Liberalism, bland annat England, var på ena sidan. På andra sidan stod kommunistiskt och socialistiskt ideologiska stater; Sovjetunionen och Kina främst men även andra.


Krig som handlade om de stora länderna, där de deltog krig men inte direkt, men genom att stödja med både soldater, ekonomi, material och utbildning.


Vietnamnkriget är ett av dessa Ombudskrig.



Kriget i Afghanistan kan också ses som ett ombudskrig.

Källhänvisningar i SO

Syfte
När vi hämtar information från olika källor; böcker, tidningar eller internet t ex, så behöver vi berätta varifrån informationen kommer. Det kan vara ganska stora skillnader på uppgifter, beroende på vem som gör den historiska efterforskningen, så att veta vem som säger vad hjälper oss att veta varifrån den kommer och göra egna efterforskningar och bilda egna uppfattningar.

Hur går det till praktiskt
När vi hämtar info från något så kan vi skriva såhär:
Vid Wikipeda-info vill jag att man gör såhär:
[Wikipedia, länken gärna som hyperlänk (dvs. man klickar på ordet så kommer en länk upp - så slipper man ha hela länkadressen i texten), och den källa Wikipedia har använt sig av].
Det dog ca 10,000 människor i klassrummet då en bomb landade i skolan. [Wikipedia, (Hasegawa 2005, pp. 298–299)]
Om man har en källa från en bok kan man göra såhär:
Det dog ca 10,000 människor i klassrummet då en bomb landade i skolan. [Nordisk Familjelexikon, s. 7]

Att inte ange källa kan räknas som fusk
Om ni tar texter från andra utan att ange det, så kan lärare tro att ni vill försöka visa att ni själva har kommit på något. Det kallas plagiat och kan räknas som allvarligt fusk.
Om ni å andra sidan anger att ni hittat information någonstans så når ni viktiga mål som kan ge er schysstare betyg. Dessutom lär ni er viktiga skills för kommande skolgång - gymnasium, högskola och universitet.

Uppgift - Alternativa perspektiv av historiska händelser

Syfte
Ett av målen i historian är att "vara medveten om och kunna ge exempel på att historiska händelser och förhållanden kan betraktas på olika sätt". Att kunna se saker från olika perspektiv hjälper oss att lära oss reflektera och inte falla för tanken att det bara finns en "sanning".

Uppgift
Skriv max 1 A4-sida om ”atombomberna över Japan under Andra världskriget”, Där 1/2 sida används till för-argument, och den andra till mot-argument för att det skedde. Skriv max tre meningar om bakgrundsinformation om bombningarna.
För G:
*Kunna berätta att Japan under andra världskriget fick två atombomber släppta över sig, och berätta ett argument för bombningarna och ett argument mot bombningarna.
För VG:
*Ni kan dels avgöra vilket syfte (vad den särskilda beskrivningen vill skapa för tankar/åsikter) och ursprung (varifrån det kommer – land, sida eller organisation) en historiebeskrivning har, samt kunna förklara den historiska händelsen också från ett annat perspektiv.
*Du söker själv reda på historiskt källmaterial - sammanställer resultaten, drar slutsatser och presenterar arbetet.
För MVG: (Inget vi har övat på än - mer om ni redan kan det eller så att ni vet vad ni kan öva på)
*Du bedömer och värderar historiska källor samt argumenterar för dina ställningstaganden.
*Du utvecklar genom studier utifrån historiska begrepp, egen, ny kunskap och använder det i ditt arbete.

Tips på hur du klarar uppgiften
*Skriv in sökorden: Atomic bomb, debate, Hiroshima, Nagasaki på Google och titta efter träffar. Även ord som "argument" och "Anti" kan ge dig hjälp.
*Argumenten för och emot blir mer hållbara om de baseras på historiska beskrivningar istället för att du exempelvis tycker att ett argument för att det var OK att Japan bombades var för att du inte gillar Japaner.
*Det går bra att klippa och klistra med info från nätet. Var noga med att skriva källhänvisning dock. Se separat blogginlägg för det.


Tidsram
Torsdag 2:a december - ta med till lektionen kl 9.

Uppgift - Alternativa perspektiv av historiska händelser

Syfte
Ett av målen i historian är att "vara medveten om och kunna ge exempel på att historiska händelser och förhållanden kan betraktas på olika sätt". Att kunna se saker från olika perspektiv hjälper oss att lära oss reflektera och inte falla för tanken att det bara finns en "sanning".

Uppgift
Skriv max 1 A4-sida om ”atombomberna över Japan under Andra världskriget”, Där 1/2 sida används till för-argument, och den andra till mot-argument för att det skedde. Skriv max tre meningar om bakgrundsinformation om bombningarna.
För G:
Kunna berätta att Japan under andra världskriget fick två atombomber släppta över sig, och berätta ett argument för bombningarna och ett argument mot bombningarna.
För VG:
*Ni kan dels avgöra vilket syfte (vad den särskilda beskrivningen vill skapa för tankar/åsikter) och ursprung (varifrån det kommer – land, sida eller organisation) en historiebeskrivning har, samt kunna förklara den historiska händelsen också från ett annat perspektiv.
*Du söker själv reda på historiskt källmaterial - sammanställer resultaten, drar slutsatser och presenterar arbetet.
För MVG: (Inget vi har övat på än - mer om ni redan kan det eller så att ni vet vad ni kan öva på)
*Du bedömer och värderar historiska källor samt argumenterar för dina ställningstaganden.
*Du utvecklar genom studier utifrån historiska begrepp, egen, ny kunskap och använder det i ditt arbete.

Tidsram
Torsdag 2:a december - ta med till lektionen kl 9.

24 november 2010

Extra tid i svenska och spanska!

Nu har Dharana möjlighet att vara här på måndagar 8-9 för att ge er extra tid och träning i spanska och även svenska!

Viktigt att många kommer för att vi ska kunna erbjuda detta!

Detta startar redan på måndag 29/11.

......

Engelska vecka 47-50, Åk 6-8




Vecka 47
Måndag – Ni har sovmorgon.

Tisdag – Vi ser klart filmen.
Alla skriver en enklare recension om Twilight.

Torsdag – Ingen engelska. Ni har Sabine istället.

Vecka 48
Måndag -Skriva en recension av filmen.

Tisdag – Skriva vidare på recensionen. Lämna in!

Torsdag – Grammatikövningar – substantiv och verb

Vecka 49
Måndag – Fortsätta med grammatik.

Tisdag – Litet test på grammatiken. Pratövningar efter detta.

Torsdag – Vi gör ett hörförståelsetest. Pratövningar efter detta.

Vad ska alla göra under momentet?
Skriva en recension av filmen.
Öva grammatik och skriva testet.
Ett hörförståelsetest.

Vart finns övningarna?
Good Stuff B, s 94-97 (substantiv)
Good stuff C, s 90-93 (substantiv)
&
Good Stuff B, s 118 – 121 (verb)
Good Stuff C, s 112 – 115 (verb)

Lycka till! /Ellie

Matematik åk 9 - Lösning av VG – MVG-karaktär

1)

2)


3)

Engelska – Åk 9

Fokus under dessa veckor blir grammatik. Vi kommer att avsluta momentet med en litet mindre test på de delar vi jobbat med.

Under dessa veckor kan du även läsa din bok. Detta kan vara ett bra sätt att få variation under lektionerna.

Är du klar med boken? Skriv en recension eller berätta muntligt om boken.

Vecka 47
Måndag – Grammatikövningar. Substantiv.

Tisdag – Grammatikövningar. Substantiv

Onsdag – Grammatikövning. Verb och tempus.

Vart finns övningarna:
Substantivsövning finns i det häfte du fick av mig.
Extra övning för dig som vill är: Sida 106 – 108 i Good Stuff.

Tempus och verb finns i det häfte du fick av mig.
Extra övningar finns på sida 122 - 123)

Vecka 48
Måndag – Jobba vidare med grammatikövningar.

Tisdag – Prepositioner.

Onsdag – Prepositioner.

Vart finns övningarna:
Prepositioner är på sida 140 – 143 i Good Stuff D.

Vecka 49
Måndag – Jobba vidare med övningar eller boken.

Tisdag – Jobba vidare med övningar eller boken.

Onsdag – Grammatiktest på verb, substantiv och prepositioner.

Vecka 50
Vi ser film och tar det lite extra lugnt för att varva ner inför julen :)

Veckans ord!

Att kunna till onsdag vecka 48.
Du ska kunna dessa verb i alla tre former. Se sida 155.

1.Dig (Gräva)
2.Feed (mata)
3.Fight (kämpa, slås)
4.Break (bryta sönder)
5.Forbid (förbjuda)
6.Bleed (blöda)
7.Do (göra)
8.Freeze (frysa ner)
9.Dream (drömma)
10.Drive (köra)

Att kunna till onsdag vecka 49:

1.Understand (förstå)
2.Wake (vakna)
3.Ride (rida, åka)
4.Say (säga)
5.Keep (hålla, behålla)
6.Hear (höra)
7.Go (åka)
8.See (se, förstå)
9.Spit (spotta)
10.Sleep (sova)

Du ska också lära dig när det är Have eller Has, se nedan:

I have a headache.
You have a headache.
She/ he/ it/ the Eiffel Tower has a headache.
We have headaches.
You all have headaches.
They have headaches.

Lycka till!

23 november 2010

Förändringar ang. prov i Ma åk 9

Hej alla nior. Idag kom vi överens om att flytta Ma-provet till tisdag nästa vecka. Efter det kommer vi göra ett litet Ma-projekt. Jag funderar just nu på vad vi ska göra. Fortsättning angående det följer.....*spännande*

22 november 2010

Prao!!!!!!

Hej åttor och sexor. Nu har vi bestämt när Praoen ska ligga, och det blir

v. 13 och 14 för åk 8
och 
v. 14 för åk 6.


Vad är prao?
Prao står för praktisk arbetslivsorientering och det betyder att du ska lära dig hur det fungerar på en arbetsplats genom att vara där och följa de som arbetar där och följa med i arbetet.

Vad förväntas av dig?
En del av praoen är att hitta ett ställe att praoa på. Tänk efter - var skulle du vilja jobba när du blir stor? Hör efter med olika arbetsplatser om du kan komma och prova på att jobba hos dem.
Det är inte meningen att prao-eleverna ska utnyttjas som obetald arbetskraft! Det är däremot meningen att ni ska få prova på det yrke som ni väljer, vilket ibland kan betyda att ni får arbeta hårt.

Vad är prao bra för?
- Prova på ett yrke som du är intresserad av. Det kanske inte alls var som du tänkt dig, eller så är det faktiskt ditt drömyrke!
- Knyta kontakter med arbetslivet. Om det går bra på din praoplats kanske du kan sommarjobba där!
- Du får en inblick i vilken betydelse arbeten har för människan och samhället
- Du får lära dig att förstå de normer och regler som gäller i arbetslivet.
- Du får erfarenheter av demokrati och ansvar

Rymdlänkar

ohttp://www.youtube.com/watch?v=iIdgzoCNDzY&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=0J8srN24pSQ&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=HEheh1BH34Q