12 maj 2011

Hej.
Igår var 6-8:an på Gröna lund. Allt gick fint, förutom för Nadja och Jessica som tyvärr blev hängande i en karusell ett tag.

Lite nyheter
*Vi kommer ha Skol-OS nu på måndag 16:e. Mer information kommer upp om det. Ellie är ansvarig för organiseringen. Träffas på Kärrtorps IP 9:45 till ca 14. OBS: Matsäck medtages!
*Tisdag kommer 9:orna ha nationellt prov i Matte, vilket kommer ha vissa schemaförändringar som följd: Ledig morgonlektion - använd till plugg. Provet börjar 10:10 och håller på till 12:05. Ta med eget fika. : ) Godis & Läsk tillåten i klassrummet.
*På onsdag kommer Livskunskapen utgåoch bytas till Svenska för 9:orna som har muntliga presentationer.
*Fredag den 20:e kommer kanske 6-8:an åka till Tom Tits (till Elviras stora förtjusning).
*Den 2:a juni kommer det vara en klämdag, så vi är lediga 2:a till och med 6:e juni.
*Svar om eleverna vill gå sommarskola - två veckor extra efter lovet - vill vi ha svar på senast vecka 22.

Ha det så fint!

Historia (vecka 17, 18, 19 och 20)

Mål för G:

-kunna redogöra för viktiga händelser och känna till gestalter, idéer och förändringar i den historiska utvecklingen i Europa, kunna jämföra med andra länder,


-ha insikt i hur stora samhälleliga omvälvningar har förändrat människors livsvillkor


Moment för att nå målen:

Föreläsningar

Powerpoint presentationer.

Läsa sida 374 – 395 och kunna svara på frågorna på sida 377, 385 och 393.

Lär dig det i stora drag det som står på sida 394-395 (sammanfattningen)

Moraliska dilemman – enskilt och i grupp. Diskussionsövning.


Prov: vecka 20, torsdag.


Välj två frågor som du fördjupar dig i när det gäller andra världskriget.


1 Beskriv kortfattat hur krig (däribland andra världskriget) påverkar människor? Och berätta minst två exempel hur propaganda kan avändas för att påverka människor. Varför krigar människor (be mig om en stencil med teorier - spännande)


2 Hur kunde Hitler och nazistpartiet, med sina brutala idéer, få så många anhängare och vinna totalt makt?


Ledord: Fredsvillkor, dolkstöt, kupp, Min kamp, ekonomiskt kaos, arbetslöshet, pessimism, löften, ras, kraft och demokrati.


3. Med vilka vapen och metoder fördes andra världskriget? Jämför gärna med tidigare krig, särskilt första världskriget.


Ledord: Till lands, till sjöss, i luften, förintelsen.


4. Beskriv händelseförloppet i stora drag under andra världskriget. I vilken ordningsföljd angrep Hitler andra länder? Varför dessa länder och denna ordning?


Ledord: Starten – pakter – brustna löften – viktiga slag – USA – slutet – atombomen. Och riktning österut,


Önskar att vi hade mer tid för att jobba med andra världskriget då det är så enormt spännande!


Men, men, vi ska hinna med Gotland, friluftsdagar, tältning m.m innan sommarlovet så det finns ingen mer tid till detta moment.


/Ellinor

Betygskriterier för historian – moment andra världskriget

G

Kunna redogöra för vad som hände under andra världskriget i stora drag.

Veta några skäl till varför det blev krig

Veta hur det påverkade och förändrade livet för människor

Känna till några centrala personer under denna period


VG

Bedömer vad som är betydelsefullt

Reflekterar

Bygger fakta utifrån källor (gissa inte, dra slutsatser från fakta)

Ger egna exempel.

Anger flera skäl/orsaker

Beskriver saker sammanhängande


MVG

Ge en fullständig framställning av valt område och ger en helhetsbild.

Kunna lyfta fram konrekta exempel.

Använda källor och då gärna utöver boken.

Reflektera över fakta.

Argumenterar för sin åsikt.

Lyfter in något "eget", för ämnet relevant.




11 maj 2011

Facit instuderingsfrågor kroppen


  1. Vilka är de stora system som finns i kroppen och vad är deras huvuduppgift?
    Andningssystemet – transporterar ut syre i kroppen via lungorna och blodet, transporterar bort koldioxid.
    Blodomloppet - Transporterar runt bla syre, koldioxid och olika näringsämnen. Hjärtat pumpar blodet runt.
    Nervsystemet – skickar signaler från vår olika delar av kropp till hjärnan och från hjärnan till olika delar av vår kropp
    Rörelsesystemet – muskler och ben som håller ihop och håller uppe kroppen. Ser till att vi kan röra oss.
    Matspjälkningssystemet – tar in mat i kroppen som sönderdelas till små näringsämnen som kan tas upp av cellerna.

  2. Vilka är våra andningsorgan?
    Mun, näsa, luftstrupe, lungor

  3. Beskriv vad som händer i lungblåsorna.
    Luften transporteras ut i lungblåsorna. I blåsornas väggar finns tunna blodkärl som släpper ifrån sig koldioxid och kan ta upp syre från luften. Vi byter ut koldioxid mot syre, koldioxiden andas vi sedan ut.

  4. Var och hur uppstår vårt tal?Talet uppstår i stämbanden som sitter i halsen. Om de är avslappnade är de öppna, är de spännda fälls de ihop och det blir som ett litet lock över öppningen. När den vibrerar blir det ljud!

  1. Beskriv hur in och utandning går till.
    Luft kommer in genom näsa och mun, går ned i luftstrupen och ned i lungorna. I lungorna går luften ut i lungblåsorna. Där byts koldioxid i blodet ut mot syre i luften. Koldioxiden andas ut samma väg som luften kom in.

  2. Vad kallas de små blodkärl som cellerna kan ta upp syre och näring ifrån?
    Kapilärer

  3. Hjärtat har fyra hålrum, vad kallas de?
    Kammare

  4. Vilken uppgift har hjärtats kranskärl?
    Att syresätta musklerna i hjärtat.
  5. Beskriv kortfattat blodets väg i de båda kretsloppen
    Lilla kretsloppet: Syrefattigt blod (blod med mycket koldioxid i) kommer till hjärtat. Hjärtat pumpar det till lungorna. Där syresätts det (koldioxiden byts ut mot syre) och åker tillbaka till hjärtat.
    Stora kretsloppet: Syrerikt blod kommer till hjärtat från lungorna. Det pumpas ut i kroppen och når kroppens alla organ och celler genom tunnare och tunnare blodkärl. Syret tas upp av cellerna och organen och de ”lämnar ifrån sig” koldioxid till blodet som transporterar det tillbaka till hjärtat.
  6. Vad menas med att hjärtat är en dubbelpump?
    Hjärtat pumpar samtidigt blod åt två håll, syrefattigt till lungorna och syrerikt ut i kroppen.

  7. Hur kan blodet ta sig från benen tillbaka till hjärtat?
    I blodkärlen i benen finns klaffar som hindrar blodet att rinna nedåt. Benens muskler hjälper blodet att komma uppåt i benen.

  8. Hur lång kan en nervcell bli?
    Nervtrådarna kan vara från några mm till 3 m långa!

  9. Vad är en nervimpuls?
    Svaga elektriska signaler som som meddelanden som kroppen skickar runt.

  10. Ge några exempel på vad som styrs av det självständiga nervsystemet.
    Hjärtats slag, blodkärlens muskler, rörelse i mage och tarmar.

  11. Rita och beskriv hur en nervcell är uppbyggd
    se nedan

  12. Vad menas med det centrala och det perifera nervsystemet?
    Centrala – består av hjärnan och rygggmärgen. Från hjärnan skickas impulser till kroppens organ, tex att muskler ska röra sig. In till hjärnan skickas impulser från kroppen, tex synintryck som hjärnan ska tolka.
    Perifera – nerverna ute i kroppen som går ut från hjärna och ryggmärg.

NO åk 9

På fredag har vi fått chansen att åka iväg och göra en labb på vetenskapens hus vid Fysikum. Vi kommer att få vara i ett riktigt labb och göra en lab som handlar om genetik och bananflugor. AWSOME!!!! Vi kommer att avsluta matten lite tidigare för att äta en snabb lunch och dra iväg, vi ska vara där kl 13.

Inför labben på fredag är det viktigt att alla har koll på vad korsningsscheman är och hur de funkar. Vi kommer även att prata om det på torsdag då vi har NO istället för Ma.

Provet på genetik (häftet som innehåller kapitlen 18.1 - 18.4 för G) kommer att ligga nästa vecka. Labben kommer att dyka upp på provet, och är därmed betygsgrundande. Missar man labben får man göra en kompletteringsuppgift.

10 maj 2011

NO-prov åk 6 - 8: Kroppen

NO-provet på kroppen blir på fredag den 13/5 under ma-lektionen. Det är väldigt få lektioner kvar och därför var jag tvungen att lägga in den lite på "extratid".

Provet är på
- Andningen
- Blodomloppet och hjärtat
- Nerverna

och det motsvaras av frågorna 1 - 16 i häftet som alla har fått.

Pluggtips: Läs igenom häftet, svara på frågorna 1 - 16. Behöver du träna mer? Kolla om du kan svara på frågorna som finns efter varje delkapitel. Facit på frågorna kommer att finnas tillgängligt imorgon eller på torsdag här på bloggen.

9 maj 2011

Planering i Ma åk 9

Med reservation för eventuella ändringar:


Rättelse: Mån v. 20 utgår pga OS i Kärrtorp!

Slutexamination i Kritiskt tänkande

Hej.
Den 17:e maj kommer vi att ha en slutexamination i momentet Kritiskt tänkande.
Här är sammanfattningen på allt du behöver kunna.
Här står också vad som behövs för G.
Här kan du se vad som behövs för samtliga betygssteg.

Här finns instuderingsuppgifter på delarna
Steg 7: Övning 1

Delexaminationerna vi gjort som vi också kan öva på.
Steg 1 & 2 - Delex 1a
Steg 1 & 2 - Delex 1b
Steg 3 & 4 - Delex 2a
Steg 3 & 4 - Delex 2b

Hur du kan studera på detta för att nå G:
*Kolla vilka steg du klarat sen tidigare DelEx. De har du G i nu.
*Gå igenom sammanfattningen och välj ut så att du har 4 steg som du kan klarat.
*Gör en uppgift (om du gör fler så hinner du inte få dne feedbacken du behöver) och prata sedan med magister Andlett, en annan vän eller annan vuxen som kan hjälpa dig med respons för att se att du "gör rätt" (referenskämt till steg 1).

Tack från åk 9

Eleverna i åk 9 vill tacka Kent Billebro för att de fick låna ljus och ljud till discot de hade förra veckan. Tack till Billebro.se