29 oktober 2010

För er som ska göra uppfinningsuppgiften!

Del I hittar du här och del II här.

Vill ha in den senast tisdag (på lovet) för att kunna ta med den i bedömningen till mitterminsomdömmena. De elever som jag inte har fått in tillräckligt med material att bedöma från kommer tyvärr få IG-varning.

Livet efter höstlovet - Åk 9

Veckan efter lovet kommer jag att börja med utvecklingssamtal. Mejla gärna mig när du vill komma till skolan för utvecklingssamtal. Efter 10/11 kan du boka in dig.

Den 17/11 är det öppet hus för er föräldrar och då får vi alla ett tillfälle att träffas.Under kvällen får ni gärna ställa frågor och diskutera saker och ting med oss lärare. Elever kommer att redovisa och det kommer att finnas fika. Tiden är 16-18.

Niorna hade den här veckan helt fantastiska redovisningar på engelskan. Det var språkligt väldigt bra och mkt kreativa former på redovisningarna. Förhoppningsvis kan de redovisa detta även för er.

Vår Studie- och yrkesvägledare kommer snart att informera er om hur hennes upplägg ser ut. Eventuellt blir det information till er den 17/11 18-19, alltså efter redovisningarna.

Översikt med datum:
10/11 - Utvecklingssamtalen startar - boka tid med mig!
17/11 - Öppet hus - redovisningar för er föräldrar.
25-27/11 - Gymnasiemässan. Skolan åker dit, men passa även på att åka på helgen!
16/12 - Julfest för elever, föräldrar och lärare. Inte helt spikat datum, kan ändras!
17/12 - Sista dagen för eleverna i skolan!
JULLOV - SNÖ - TOMTEN - JULKLAPPAR
11/ 1 2011 - Skolstart och en sista termin på SFS!

Ha ett riktigt härligt lov och var aktiva!

28 oktober 2010

Vad ska du kunna i SO?

Här kommer en liten sammanställning om vad du behöver kunna till provet (grundkursen) och hur du kan få veta detta.

1.Varför blev det krig ? (minst tre orsaker bör nämnas)
2.Vad var den tändande gnistan?
3.Hur var starten? Krigsförklaringarna? Svarta veckan.
Rita en karta över Europa och beskriv.
4.Mellan vilka år pågick kriget?
5.Varför tävlade stormakterna?
6.Vad var trippelalliansen och trippelententen? Varför pakta?
7.Vem var Frans Ferdinand?
8.Vem var Gavrilo Princip?
9.Vad innebar Schliffenplanen?
10.Hur påverkade 1VK kvinnorna? Det infördes rösträtt kort efter kriget.
Varför tror du?
11.Hur var det för människor att få besked tror du om att någon i familjen dött? Vilka likheter och skillnader finns till idag och de som stupar i Afghanistan? Vilka skillnader finns i detta tror du?
12.Beskriv i stora drag vad som skedde från skottet i Sarajevo till freden.
13.Hur gick det för Tyskland?
14.Hur var kriget på västfronten? Lär dig om minst två slag.
15.Vad är en skyttegrav? Vad kännetecknar skyttegravskriget?
16.Hur påverkades människor av detta krig?

Hur ska du lära dig om detta:
Föreläsningar
Film
Klipp från Youtube
Stencil (papper som du fått av mig)
Läs i historia boken om första världskriget.
Diskussion i klassen.
Reflektionsövningar.

Varit sjuk?
Allt material finns att få av mig, kom och säg till så kan du få ta igen det du missade.

Första världskriget!



Vad ska vi lära oss? Vart blir vårt fokus?

1.Bakgrunden till första världskriget, krigets förlopp och följderna av denna konflikt.

2.Hur gick kriget till på västfronten?

I detta går vi ibland annat in på kolonier, vapen, förbund, ledare, planering, krigsföring, förluster, smärta och lidande.

Tidsplanering för Första världskriget

Vecka 41 – Torsdag, Introduktion av momentet med följande:
- Grundläggande fakta kring varför kriget startade
Powerpoint presentation
Diskussion hur vi ska lägga upp momentet
Vi lyssnar på Rise Against – Hero of War

Vecka 42 – Onsdag och torsdag
Vi ser filmen om krigsutbrottet – Skottet i Sarajevo.
Alla läser om första världskriget i boken – svara på frågor
Vi går gemensamt igenom frågorna.
Läser ett meddelande om en stupad soldat – diskussion – koppling till vad som händer just nu i Afghanistan.
Hur förändras människors livsvillkor pga krig? Alla skriver kort i sin arbetsbok – lämnas in.
Finns det tid ser vi ytterligare en film om kriget.

Vecka 43 – Onsdag och torsdag, fokus på västfronten och skyttegravar.
Läsning av Helvetet i skyttegravarna – diskussion.
Slagen vid Verdun och Marne – film och läsning i boken.
Youtube-klipp om skyttegravar.
Vi svarar på frågor i boken och på stencil.

Vecka 45 – Onsdag och torsdag – repetition och prov.
Under onsdagen får ni träna inför provet. Läs i boken och kolla över era anteckningar.

Prov på torsdag 09.00 – 11.00.

Efter detta planerar vi vad ni själva ska fördjupa er i, detta utifrån er önskan om att själva skriva om någon vald del. Spännande!

Egen forskning vecka 46 och 47. Vecka 48 egen forskning onsdag och redovisning på torsdag. Ellie jobbar för att ni ska få en hemstudiedag till detta projekt.

Arbetet ska redovisas och lämnas in vecka 48!

Spanskan!



Att träna inför spanskaprovet den 23/11

Roozbeh och Caroline:
  • Kunna skriva en kort dialog där 2 personer presenterar sig med namn, ålder, frågar hur den andre mår, om den har syskon och vad den tycker om.
  • Kunna färgerna som finns i färgsången i boken.
  • Kunna räkneord upp till 30, både skriva ut dem med bokstäver och skriva om från bokstäver till siffror.
  • Kunna några klädesplagg och kunna beskriva tex. ”Ett par röda skor” eller ”En vit blus”
  • Kunna ange ”till höger om” ” till vänster om” och ”i mitten”
  • Artiklar framför substantiv: obestämd form: un/una och bestämd form: el/la
  • Kunna berätta lite om Sveriges landskap. Kunna landskaps-ord som berg, sjö,stad, flod. Kunna väderstrecken: norr, söder, öst och väst.
  • Glosor som hör till kapitel 1-5


Emilia:
  • Kunna släktnamn som bror, syster, mormor etc.
  • Kunna beskriva personers utseende: tex lång, mörk, smal.
  • Kunna skriva ut datum, tex 8/4: El ocho de abril
  • Kunna alla årstider
  • Kunna beskriva när något ”tillhör” någon: tex. ”hennes bror” eller ”Spaniens huvudstad”
  • Kunna berätta vad du gör på din fritid.
  • Kunna alla veckodagar i rätt ordning.
  • Kunna svara på hur mycket klockan är.
  • Kunna berätta om en dag med tidsangivelser, tex. Klockan tolv äter jag, klockan åtta ser jag på tv.
  • Kunna böja verb som slutar på -ar eller -er
  • Glosor som hör till kap 6-10

Elvira och Celicia:
  • Kunna svara på hur mycket klockan är.
  • Kunna räkneord upp till 100, både skriva ut dem med bokstäver och skriva om från bokstäver till siffror.
  • Kunna turistfraser som att be om hjälp eller fråga vad något betyder.
  • Kunna böja verb som slutar på -ar, -er eller -ir
  • Kunna beskriva framtid: vad du ska göra i veckan.
  • Kunna beskriva att du eller andra måste göra något.
  • Kunna artiklar i obestämd form, bestämd form (både i singular och plural)
  • Kunna ange vad det är för väder: soligt, regnringt, molnigt osv.
  • Kunna skriva att du är töstig, hungrig eller har bråttom.
  • Kunna berätta om Mexico: landskap, språk, antal invånare mm.
  • Glosor som hör till kap 1-4

Samuel, José, Terese och Noah:
  • Kunna böja regelbundna och oregelbundna verb
  • Kunna pågående form (engelskans -ing form) tex.”Jag dansar”, eller ”jag sitter och pluggar”.
  • Kunna jämföra olika personer eller föremål, större än, kortare än..
Kunna tala om att något är allra störst/vackrast/minst
  • Kunna återberätta en tid som varit, tex en resa man har gjort: Jag har...det jag tyckte mest om var...
    Kunna fråga hur någon annan har haft det och vad den tyckt om.
  • Glosor till kap 1-3

Klara och Siri:

Muntligt: Föra en dialog mellan 2 personer på ett café. De ska beställa att äta och dricka och föra ett samtal där de berättar något ur sitt liv för varandra. Båda ska vara aktiva och föra samtalet frammåt. Visa förmåga att improvisera. Inga anteckningar får vara med vid provtillfället. Samtalet ska vara i minst 5 minuter.

Skriftligt: Skriva en sammanfattning av den bok ni läst på spanska. Beskriv handling, karaktärer och miljö. Ett plus om ni skriver egna omdömen om bokens upplägg eller språk, dock inget krav. Minst en halv A4, använd gärna ett målande språk. Spanska ordböcker får användas vid skrivtillfället.

Läsförståelse: Läsa en kort historisk faktatext och kunna förstå det väsentligaste, när var och hur något utspelade sig.

Hörförståelse: Låna en skiva av mig och öva på att lyssna och förstå samtal.

26 oktober 2010

Ma-prov

Följande gäller för Ma-proven


Åk 6 - 7 på onsdag på kap 1.1 - 1.3

Åk 8 på torsdag på kap 1.1 - 1.3

Åk 9 på torsdag på kap 2.1 - 2.3

Om du räknar i en bok som är för en annan årskurs får du kolla vad det står att du ska kunna för den årskursen.

Åk 6 - 8 se här och 9 se här.

Sammanfattning av SO:n v. 42

Klicka här för att se en sammanfattning av det vi pratade om förra veckan under SO:n.

Uppskattning till dig själv

Här är en övning i hur vi kan uppskatta mer av vad vi har i livet. Jag brukar uppmuntra eleverna att göra detta efter varje lektion för att uppmärksamma att de kommer framåt mot sina mål. Denna övning kommer från forskaren i psykologi,

Sonja Lyubomirsky

, och hennes bok "Lyckans Verktyg".

Skriv ner för mest effekt
1) Vad har du gjort för konkret handling idag eller tidigare som du gillar?
2) Vilken känsla känner du när du tänker på det du gjort? Håll fokus ett tag där.
3) Vilket behov har din handling tillgodosett?
4) Finns det någon/något som har hjälpt dig att göra det du gjorde?

24 oktober 2010

Hk åk 9

Robert hälsar att ni kommer att ha en slags muntlig redovisning på torsdag. Ni behöver inte förbereda er om ni har koll på det ni har jobbat med denna termin, om ni inte har det är det bra att repetera. Här är betygskriterierna:


G

Visar grundläggande förståelse för sambandet mellan kost och hälsa

Kan redogöra för vad näring är lite kortfattat och enkelt



VG

Visar god förståelse för sambandet kost – hälsa, kan ge flera exempel och utveckla dessa

Kan förklara vad näring är mer detaljerat och hur de olika näringsämnena påverkar kroppen



MVG

Visar hög förståelse för sambandet kost och hälsa, ”näring” och ”näringsämnen”

Kan koppla diskussion till större sammanhang som miljö, samhälle, kultur och konsekvenstänkande