12 maj 2011

Historia (vecka 17, 18, 19 och 20)

Mål för G:

-kunna redogöra för viktiga händelser och känna till gestalter, idéer och förändringar i den historiska utvecklingen i Europa, kunna jämföra med andra länder,


-ha insikt i hur stora samhälleliga omvälvningar har förändrat människors livsvillkor


Moment för att nå målen:

Föreläsningar

Powerpoint presentationer.

Läsa sida 374 – 395 och kunna svara på frågorna på sida 377, 385 och 393.

Lär dig det i stora drag det som står på sida 394-395 (sammanfattningen)

Moraliska dilemman – enskilt och i grupp. Diskussionsövning.


Prov: vecka 20, torsdag.


Välj två frågor som du fördjupar dig i när det gäller andra världskriget.


1 Beskriv kortfattat hur krig (däribland andra världskriget) påverkar människor? Och berätta minst två exempel hur propaganda kan avändas för att påverka människor. Varför krigar människor (be mig om en stencil med teorier - spännande)


2 Hur kunde Hitler och nazistpartiet, med sina brutala idéer, få så många anhängare och vinna totalt makt?


Ledord: Fredsvillkor, dolkstöt, kupp, Min kamp, ekonomiskt kaos, arbetslöshet, pessimism, löften, ras, kraft och demokrati.


3. Med vilka vapen och metoder fördes andra världskriget? Jämför gärna med tidigare krig, särskilt första världskriget.


Ledord: Till lands, till sjöss, i luften, förintelsen.


4. Beskriv händelseförloppet i stora drag under andra världskriget. I vilken ordningsföljd angrep Hitler andra länder? Varför dessa länder och denna ordning?


Ledord: Starten – pakter – brustna löften – viktiga slag – USA – slutet – atombomen. Och riktning österut,


Önskar att vi hade mer tid för att jobba med andra världskriget då det är så enormt spännande!


Men, men, vi ska hinna med Gotland, friluftsdagar, tältning m.m innan sommarlovet så det finns ingen mer tid till detta moment.


/Ellinor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar