27 maj 2011

Teknik åk 9

Uppdate: Här är den rätta uppgiften:


Uppgift 1: på Tomtits

1.Välj ett experiment/uppfinning som det går att jämföra med något/en apparat/ett verktyg/en uppfinning i samhället. Jag kommer att kalla det för apparaten fortsättningsvis i texten.


2.Genomför experimentet, försök lista ut tekniken bakom det. Tänk på att du måste ta med vissa saker i din text sedan, välj experiment/uppfinning efter det. Se nedan.



Uppgift 2: Skrivdel

1.Beskriv hur experimentet/uppfinningen är uppbyggt.

- Rita en bild som förklarar hur det går till /fota

- Vad går experimentet/uppfinningen ut på?

- Vilka delar ingår och hur sitter de ihop?

- Finns det något i samhället som utnyttjar samma funktion/mekanism som i experimentet/uppfinningen? Ge exempel!

- Varför utvecklades det här apparaten?

- Beskriv kort hur apparaten fungerar.

- Vad har apparaten för för eller nackdelar på något av följande tre:
natur
samhälle
livsvillkor för en individ


- Glöm inte att ange källor!
2.För högre betyg behöver du också ta med följande frågor:

För VG:
-Hitta något i samhället som utnyttjar samma funktion/mekanism som i experimentet/ uppfinningen. Det kan vara en apparat, maskin, verktyg eller liknande. Beskriv varför de liknar varandra.

- Hur fungerar de tekniska lösningarna i din apparat i förhållande till olika mänskliga behov? Det vill säga hur kan olika mänskliga behov bli hjälpta eller inte bli hjälpta av din apparat?

- Jämför aparaten med tidigare teknik inom området

- Kan du se några förändringar i konstruktionen om man jämför experimentet/uppfinningen på Tomtits med hur apparaten fungerar i verkliga livet? Hur har utvecklingen från det du sett på tomtits till apparaten i verkligheten gått till? Vad har förändringarna för betydelse för funktioner, egenskaper och användningsmöjligheter?

- Hur kan olika faktorer i utvecklingen av apparaten ha påverkat varandra? Detta kan ha skett över en längre tid.

- Glöm inte att ange källor!



För MVG:
- Välj ett experiment/uppfinning på Tomtits som är mer komplicerad dvs där du inte kan se direkt/på utsidan hur den är konstruerad.

- Finns det samband mellan tekniska frågeställningar och material i andra ämnen och sammanhang? Vad ser du för kopplingar?

- Kan du se något sätt som man skulle kunna förbättra experimentet/uppfinningen på? Om det inte går kanske du kan utöka eller ge alternativa lösningar på samma princip?


Inlämning senast Måndag 30/5 kl 15.00. Arbeten inkomna efter det rättas ej och möjlighet till betyg i teknik finns då inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar