28 oktober 2010

Spanskan!



Att träna inför spanskaprovet den 23/11

Roozbeh och Caroline:
  • Kunna skriva en kort dialog där 2 personer presenterar sig med namn, ålder, frågar hur den andre mår, om den har syskon och vad den tycker om.
  • Kunna färgerna som finns i färgsången i boken.
  • Kunna räkneord upp till 30, både skriva ut dem med bokstäver och skriva om från bokstäver till siffror.
  • Kunna några klädesplagg och kunna beskriva tex. ”Ett par röda skor” eller ”En vit blus”
  • Kunna ange ”till höger om” ” till vänster om” och ”i mitten”
  • Artiklar framför substantiv: obestämd form: un/una och bestämd form: el/la
  • Kunna berätta lite om Sveriges landskap. Kunna landskaps-ord som berg, sjö,stad, flod. Kunna väderstrecken: norr, söder, öst och väst.
  • Glosor som hör till kapitel 1-5


Emilia:
  • Kunna släktnamn som bror, syster, mormor etc.
  • Kunna beskriva personers utseende: tex lång, mörk, smal.
  • Kunna skriva ut datum, tex 8/4: El ocho de abril
  • Kunna alla årstider
  • Kunna beskriva när något ”tillhör” någon: tex. ”hennes bror” eller ”Spaniens huvudstad”
  • Kunna berätta vad du gör på din fritid.
  • Kunna alla veckodagar i rätt ordning.
  • Kunna svara på hur mycket klockan är.
  • Kunna berätta om en dag med tidsangivelser, tex. Klockan tolv äter jag, klockan åtta ser jag på tv.
  • Kunna böja verb som slutar på -ar eller -er
  • Glosor som hör till kap 6-10

Elvira och Celicia:
  • Kunna svara på hur mycket klockan är.
  • Kunna räkneord upp till 100, både skriva ut dem med bokstäver och skriva om från bokstäver till siffror.
  • Kunna turistfraser som att be om hjälp eller fråga vad något betyder.
  • Kunna böja verb som slutar på -ar, -er eller -ir
  • Kunna beskriva framtid: vad du ska göra i veckan.
  • Kunna beskriva att du eller andra måste göra något.
  • Kunna artiklar i obestämd form, bestämd form (både i singular och plural)
  • Kunna ange vad det är för väder: soligt, regnringt, molnigt osv.
  • Kunna skriva att du är töstig, hungrig eller har bråttom.
  • Kunna berätta om Mexico: landskap, språk, antal invånare mm.
  • Glosor som hör till kap 1-4

Samuel, José, Terese och Noah:
  • Kunna böja regelbundna och oregelbundna verb
  • Kunna pågående form (engelskans -ing form) tex.”Jag dansar”, eller ”jag sitter och pluggar”.
  • Kunna jämföra olika personer eller föremål, större än, kortare än..
Kunna tala om att något är allra störst/vackrast/minst
  • Kunna återberätta en tid som varit, tex en resa man har gjort: Jag har...det jag tyckte mest om var...
    Kunna fråga hur någon annan har haft det och vad den tyckt om.
  • Glosor till kap 1-3

Klara och Siri:

Muntligt: Föra en dialog mellan 2 personer på ett café. De ska beställa att äta och dricka och föra ett samtal där de berättar något ur sitt liv för varandra. Båda ska vara aktiva och föra samtalet frammåt. Visa förmåga att improvisera. Inga anteckningar får vara med vid provtillfället. Samtalet ska vara i minst 5 minuter.

Skriftligt: Skriva en sammanfattning av den bok ni läst på spanska. Beskriv handling, karaktärer och miljö. Ett plus om ni skriver egna omdömen om bokens upplägg eller språk, dock inget krav. Minst en halv A4, använd gärna ett målande språk. Spanska ordböcker får användas vid skrivtillfället.

Läsförståelse: Läsa en kort historisk faktatext och kunna förstå det väsentligaste, när var och hur något utspelade sig.

Hörförståelse: Låna en skiva av mig och öva på att lyssna och förstå samtal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar