31 januari 2011

Geografi

Introduktion
Under arbetet med första världskriget läste ni om imperialismen. De europeiska stormakterna byggde upp koloniala imperier som i stora drag innefattade hela den kända världen. Européerna exploaterade (utnyttjade) successivt sina kolonier. Man utnyttjade hänsynslöst koloniernas naturresurser och utnyttjade invånarna som billig arbetskraft. Kolonierna blev mer och mer beroende av sina europeiska herrar.

När kolonierna blev självständiga fick de klara sig bäst de kunde. De hade ingen industri som kunde bygga upp ett välstånd och inget fungerande utbildningssystem. Utifrån dessa förutsättningar skulle de bygga upp ett samhälle som skulle konkurrera på världsmarknaden.

Grovt kan man idag dela in världens i två grupper. De rika industrialiserade länderna (i-länder) och de fattiga utvecklingsländerna (u-länder).

Vad händer under detta moment?
Under det är momentet ska ni i grupp öva på att samarbete och gemensamt skriva om ett land.

När ni genomfört detta ska ni få själva delta i ett rollspel om handel. En handelsspel där ni representerar de land ni skrivit om och där ni alla har olika förutsättningar. Vem vinner spelet?

Det blir sedan ett skriftligt och delvis muntligt prov kopplat till ert skrivarbete och utifrån handelsspelet. Detta kommer att bli spännande och intressant!

För godkänt:
Ni ska ha kännedom om hur människor lever i skilda miljöer i världen och om faktorer som påverkar dessa förhållanden samt reflektera över möjligheter till förändringar.

Ni ska även beskriva, jämföra, analysera och presentera områden och förhållanden genom att arbeta med geografisk information, göra iakttagelser samt skriva texter.

Ha kunskaper om världskartan och känna till viktiga namn, läges- och storleksrelationer, hitta på globen och genom kartjämförelser kunna dra slutsatser om människors levnadsvillkor,

För väl godkänt:

Eleven känner väl till världskartans huvuddrag, har goda namnkunskaper och drar slutsatser om avstånd och lägesrelationer.

Eleven arbetar med specialkartor över natur och samhällen, jämför förhållanden, finner samband och drar slutsatser om människors levnadsvillkor i olika områden.

Eleven beskriver och förklarar hur jordens resurser ger förutsättningar för olika näringar och visar med exempel hur industrialisering, kommunikation och handel påverkar landskap och levnadsvillkor i olika områden och länkar samman platser och regioner.

Mycket väl godkänt:
Eleven jämför förutsättningar, ser samband och förklarar skillnader mellan olika platser eller områden vad avser överlevnad och miljöpåverkan.

Eleven studerar med hjälp av geografiska teorier och metoder lokala förhållanden i ett globalt perspektiv eller omvänt, och använder därvid sina kunskaper i nya sammanhang, definierar problem och drar slutsatser.

Eleven deltar och argumenterar i diskussioner om villkor för människors materiella liv, överlevnad och miljöansvar med stöd av geografiska kunskaper och ett geografiskt tänkande.

Du använder flera källor och anger en korrekt källhänvisning. Du visar att du kan använda, för ämnet, relevanta begrepp.

Begrepp att känna till och kunna använda:
1. BNP (bruttonationalprodukt/invånare)
2. Befolkningens tillväxthastighet och fördubblingstid. Den demografiska
transitionsmodellen (antalet födda och antalet döda)
3. Förväntad livslängd vid födelsen
4. Spädbarnsdödlighet/barndödlighet
5. Födelsetal.
6. Läskunnighet hos personer över 15 år.
7. Kvinnornas ställning i samhället
8. Näringsnivå, kaloriintag per person
9. Andelen av befolkningen som är sysselsatt inom jordbruket
10. Urbaniseringsgraden
11. Energiförbrukning per person
12. HDI

Kom ihåg att skriva dina källor!

Tidsplan:
Vecka 2, 3 – Uppstart och start av grupparbete (onsdag och torsdag)
Vecka 4 – Onsdag, genomgång och diskussion om befolkningspyramider.
Vecka 4 – Torsdag, Livet är underbart (till minne av förintelsen).
Vecka 5 – Onsdag, se klart filmen
Vecka 5 – Torsdag, skriva på grupparbete.
Vecka 6 – Onsdag, grupparbete.
Vecka 6 – Torsdag, ingen SO (pga np)
Vecka 7 – Måndag, heldag med Ellinor. Tid att skriva klart arbetet och lämna in. Genomgång av vad man behöver kunna till provet vecka 8.

Vecka 7 – Torsdag, Vi kör rollspelet om resurser (viktig moment)
Vecka 8 – Onsdag träna inför provet torsdag.
Vecka 8 – Torsdag, prov.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Snälla, skriv alltid vilken årskurs uppgifterna gäller så är det lättare för oss föräldrar.

    SvaraRadera