25 november 2010

Uppgift - Alternativa perspektiv av historiska händelser

Syfte
Ett av målen i historian är att "vara medveten om och kunna ge exempel på att historiska händelser och förhållanden kan betraktas på olika sätt". Att kunna se saker från olika perspektiv hjälper oss att lära oss reflektera och inte falla för tanken att det bara finns en "sanning".

Uppgift
Skriv max 1 A4-sida om ”atombomberna över Japan under Andra världskriget”, Där 1/2 sida används till för-argument, och den andra till mot-argument för att det skedde. Skriv max tre meningar om bakgrundsinformation om bombningarna.
För G:
*Kunna berätta att Japan under andra världskriget fick två atombomber släppta över sig, och berätta ett argument för bombningarna och ett argument mot bombningarna.
För VG:
*Ni kan dels avgöra vilket syfte (vad den särskilda beskrivningen vill skapa för tankar/åsikter) och ursprung (varifrån det kommer – land, sida eller organisation) en historiebeskrivning har, samt kunna förklara den historiska händelsen också från ett annat perspektiv.
*Du söker själv reda på historiskt källmaterial - sammanställer resultaten, drar slutsatser och presenterar arbetet.
För MVG: (Inget vi har övat på än - mer om ni redan kan det eller så att ni vet vad ni kan öva på)
*Du bedömer och värderar historiska källor samt argumenterar för dina ställningstaganden.
*Du utvecklar genom studier utifrån historiska begrepp, egen, ny kunskap och använder det i ditt arbete.

Tips på hur du klarar uppgiften
*Skriv in sökorden: Atomic bomb, debate, Hiroshima, Nagasaki på Google och titta efter träffar. Även ord som "argument" och "Anti" kan ge dig hjälp.
*Argumenten för och emot blir mer hållbara om de baseras på historiska beskrivningar istället för att du exempelvis tycker att ett argument för att det var OK att Japan bombades var för att du inte gillar Japaner.
*Det går bra att klippa och klistra med info från nätet. Var noga med att skriva källhänvisning dock. Se separat blogginlägg för det.


Tidsram
Torsdag 2:a december - ta med till lektionen kl 9.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar