16 september 2011

Planering bråk, decimal och procent

Centralt innehåll från kursplaner som tas upp, huvudfokus markerat med fetstil

Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning

samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digital teknik. Metodernas användning i olika situationer.


Procent för att uttrycka förändring och förändringsfaktor samt beräkningar med procent i vardagliga

situationer och i situationer inom olika ämnesområden.


Strategier för problemlösning i vardagliga situationer och inom olika ämnesområden samt värdering av

valda strategier och metoder


Exempel på vad man ska kunna för olika kunskapsnivåer



Grundnivå

Du ska kunna visa att du förstår sambanden mellan procentform, bråkform och decimalform

Det gör du genom att hantera övergångar mellan de olika formerna. Kunna skugga/markera i olika rutsystem hur stor del av helheten som är skuggad/markerad. Att kunna beskriva detta i bråkform, decimalform och procentform. Man ska även kunna beskriva andelen som inte är skuggad på samma sätt.



Du ska kunna räkna ut t.ex 25% av 40 30% av 200 5% av 800



Att förstå hur det spelar roll vilken helhet man jämför med inom procenträkning.

Ex. 20% av pojkarna och 20% av flickorna i skolan har röda skor. Hur många procent av eleverna är det?

Svar: 15% eftersom alla eleverna är helheten är det fortfarande 15%



Kunna räkna ut lättare förändringar när det handlar om procentuell ökning och minskning.

Ex. Det finns 500 kulor i en kulpåse. Hur många blir det om jag ökar mängden med 50%?



Kunna jämföra tal i olika form så som att

är större än lika mycket som 0,6


eller genom att kunna ordna i storleksordning som så här med det minsta till höger och största till vänster:

70% 0,6



Att kunna lösa enklare problemlösning där man räknar ut vad en procentandel av en helhet är.

Ex. Erik är 190 cm lång. Kristina är 20 procent kortare hur lång är Kristina. Alt. Hon är 80% av Eriks längd Hur lång är Kristina?



Avancerad nivå

Att kunna beskriva hur stor ökningar är i procentform, att kunna skilja på höjningar i procentenheter och procentuell ökning.

Ex. En vara stiger i pris från 40 till 50 kr. Med hur många procent steg priset?

Miljöpartiet ökade en månad sin väljarandel från 7 till 9%. Hur stor var den procentuella ökningen?

Att kunna lösa problemlösningsuppgifter eller delar av dem där det är svårare att avgöra vad som är helheten som beräkningarna görs på. Att kunna hantera höjningar och sänkningar och beskriva dem procentuellt.

Ex. En tröja höjs från 120 kr med 20% En månad senare reas tröjan och priset sänks med 20%. Vad är priset efter höjningen och sänkningen?



Mycket avancerad nivå

Att kunna lösa problemlösningsuppgifterna med ett korrekt matematiskt språk. Det innebär t.ex. att redovisa tydligt och ha med alla uträkningar och att man använder rätt noggrannhet, avrundar korrekt.

1 kommentar:

  1. Det har smugit sig in ett fel i texten där det handlar om elever med röda skor. Det ska givetvis stå:

    Svar: 20% eftersom alla eleverna är helheten är det fortfarande 20%.

    Jag gjorde än ändring och missade att ändra i svaret...

    SvaraRadera