3 september 2010

Engelska - Åk 9


Planering för moment 1, vecka 34-40

Mål 1.
kunna begära och ge information i skrift samt berätta och beskriva något

Mål 2.
kunna välja och använda hjälpmedel vid textläsning, skrivning och andra språkliga aktiviteter,

Metod och uppgifter:
Mål 1 tränar vi på att nå genom att skriva en fiktiv historia. Alla skriver självständigt fortsättningen på denna start:

It was a rainy day. It was a Friday and all the students were working through the last class. Suddenly Sam enters the classroom. She holds a pistol in her right hand. When entering the room, Sam has a nervous look in her face. However, when all the classmates has turned around in their chairs, looking at her with surprised faces, a self-confident look spreads over her face.
''Okay!'', she yells. ''Line up against the wall!''
When the classmates remain in their seats, Sam snaps and fires a bullet in the air in wild fury. The lamp above them dies off. The frightened students lines up against the wall... (by José och Samuel)

TO BE CONTINUED...

Krav och riktlinjer:
1.Alla skriver minst en dataskriven A4 sida med text.
2.Storlek 12 och times new roman (kan ändras om hela gruppen önskar annat typsnitt)
3.Max antal sidor är 4 dataskrivna A4 sidor.
4.Alla ska redovisa muntligt i någon form. (Vi diskuterar detta gemensamt)
5.Texten ska läsas och rättas av en klasskamrat för att sedan bearbetas.
6.Alla texter ska vara klara för ”kamratrespons” den 28/9 (onsdag vecka 39)
7.Efter responsen får du jobba med din text under vecka 40 för att lämna in slutprodukten den 6 oktober (onsdag vecka 40)
8.Du behöver ett usb för att kunna spara din text när och efter du skriver! Skolan har delat ut till alla. Har du tappat bort ditt minne, köp då ett nytt. Kommer att behövas!

Mål 2 behöver du träna på under tiden då du skriver din text. Visa tydligt under detta moment att du kan välja olika hjälpmedel för detta uppdrag. Ellie kollar av!

Upplägget beträffande lektioner:
Måndag – Fokus på att jobba i era arbetsböcker. Ni får varje vecka nya ord som ni ska träna på att kunna till nästkommande måndag då de kollas av.

Tisdag – En dag att jobba med er gemensamma ”bok”. Datorerna åker fram och vi skriver, skriver och skriver.

Onsdag – Inte helt bestämt än vad vi gör på detta pass. Vi får se vart vi hamnar.

OBS! Under detta moment ska alla lämna in den skriftliga delen. När den är klar kommer en ny planering kopplat till den muntliga delen. Just nu är vårt fokus på att skriva!



Kriterier för Godkänt:
Eleven ska kunna begära och ge information i skrift samt berätta och beskriva något
Eleven ska kunna välja och använda hjälpmedel vid textläsning, skrivning och andra språkliga aktiviteter,

Kriterer för Väl Godkänt:
Eleven tillgodogör sig, sammanfattar och kommenterar innehållet i tydligt talat språk från olika språkområden.
Eleven använder strategier som t. ex. omformuleringar och förklaringar för att överbrygga språkliga problem.
Eleven talar tydligt och med sammanhang samt anpassar sitt språk till några olika situationer.
Eleven läser, tillägnar sig och kommenterar lättlästa texter, både sådana på sakprosa och skönlitteratur.
Eleven skriver varierat och med sammanhang samt kommunicerar skriftligt vid informationsutbyte och sociala kontakter, ställer och besvarar frågor och anpassar sitt språk till några olika mottagare.

Kriterier för Mycket Väl Godkänt:
Eleven tillgodogör sig, sammanfattar och kommenterar både helhet och detaljer i tydligt talat språk.
Eleven talar tydligt med språkligt flyt, variation och sammanhang.
Eleven uttrycker sig varierat i skrift och anpassar framställningen till några olika syften och mottagare.

Vid bedömningen kommer följande faktorer att anlyseras:
Innehåll:
Om texten ger uttryck för en vilja att använda språket för att förmedla ett innehåll.
Om textern är sammanhängande och strukturerad.
Om innehållet är fylligt eller magert
Om ämnet är utförligt behandlat.
Om texten är personlig och engagerande.
Om texten är anpassad till mottagaren/syftet

Språk
Begrliplighet – förmåga att uttrycka ett budskap klart och tydligt.
Ledighet, variation och säkerhet – flyt
Strategier för att ta sig runt språkliga problem
Variation och ordförråd
Meningsbyggnad – binda samman satser och meningar
Korrekthet (grammatik, stavning, ordval.

Bra lexikon finns på: www.tyda.se
Lycka till!

/Ellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar