2 september 2010

Vad eleverna jobbar med i Svenska

Hej.
Här kommer jag att posta de uppgifter som eleverna i 6-8 och 9:an för närvarande arbetar med.
Mejla eller ring mig om ni vill ha ytterligare upplysningar.

Skriva brev till en inflytelserik människa för att påverka något

Uppgiften är att skriva ett brev till en människa för att be den förändra något. Välj vilken person ni vill – varsomhelst i världen.

Överväg om ni vill skicka brevet på riktigt.

Skriv brevet på svenska. Talar personen ett annat språk än svenska så har ni ju chansen att vid annat tillfälle översätta det till engelska.

Tid för uppgiften: Det färdiga brevet vill jag ha mejlat till andlett@gmail.com

För 6-8:an senast tisdag 8:e 00:00.

För 9:an senast måndag 7:e 00:00.

Tips

· Lägg in bilder om det känns roligare.

· Tänk på att vi oftast är mest villiga att förändra oss om vi hör önskemål istället för krav, upplever att vi är okej istället för att höra klander

· Om du vill berätta vad du är nöjd med som någon har gjort – berätta så detaljerat som möjligt vad det är. På så sätt vet personen vad det är du gillar, och den kan fortsättta göra det den gjort.

· Om du vill berätta vad du är missnöjd med som någon har gjort – berätta så detaljerat som möjligt vad det är. På så sätt vet personen vad det är du inte gillar, och den kan sluta göra det den gjort.

Om du också berättar så detaljerat som möjligt vad du skulle vilja att den gjorde istället - då kan den också lättare göra de saker du gillar.

Hur du kan komma igång

· Hitta en ”fråga” eller situation som engagerar dig

· Hitta en person som på något sätt är involverad i situationen

· Bestäm dig för ett budskap du vill skicka till personen

o Ett önskemål om förändring

o Något du är nöjd med som du hoppas personen vill fortsätter med

Viktigt för att få

*Stilen

· Formell eller informell (artig eller bekant)

· Ordanvändningen – skriver du som du pratar eller använder du andra ord?

*Stavning

*Grammatik

*Tydlighet

· Vad är det du vill säga?

· Varför kontaktar du just den här personen?

· Vad konkret kan den här personen göra för att hjälpa dig

*Finns det några uppenbara motargument mot ditt önskemål som du redan nu vill bemöta?

*Struktur – hur börjar du skriva, hur fortsätter du och hur slutar du skriva?

*Budskapet

· Vad specifikt är det som personen gjort som du vill ändra på eller uttrycka uppskattning för

· Vad är det som gör att du påverkas

· Vad är det med det som du gillar/ogillar

· Om du vill förändra - vilket sätt skulle du vilja ha det på istället

· Finns det nackdelar du ser med ditt förslag

Målen som vi vill uppnå

· Kunna producera texter med olika syften – både för lärande och kommunikation.

· Kunna tillämpa de vanligaste reglerna för skriftspråket och de vanligaste reglerna för stavning.

· Kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer, både vid skrivande för hand och med dator.

Eventuella mål

· Kunna sätta sig in i andras tankar.

Kriterier för betyget Godkänt

· Kunna författa en text med syftet att kommunicera

· Texten innehåller inledning, budskap och avslut

· Texten inlämnas inom avtalat tidsgräns

· Använda stor bokstav vid meningens början

· Använda punkt vid meningens slut.

Det kan tillkomma fler Godkänt-punkter – Anders är ovan lärare : )

Kriterier för betyget Väl godkänt

· Eleven arbetar medvetet med sitt språk för att göra det mer uttrycksfullt, korrekt och tydligt

både i tal och skrift.

o Ställer frågor och tar själv reda på om obekanta ord

o Använder nya okända ord i texter

o Ställer frågor om och tar själv reda på grammatiska regler

o Motiverar sina argument

· Eleven argumenterar i diskussioner och grupparbeten för den egna åsikten,

ställer frågor som hör till ämnet,

lyssnar på andra och

granskar sina egna och andras argument

· Reflekterar tillbaka vad andra säger (för att visa att man förstått)

· Ställer frågor som hör till ämnet

· Ställer frågor om eller säger påståenden om egna argument

· Ställer frågor om eller säger påståenden om andras argument

Det kan tillkomma fler Väl godkänt-punkter – Anders är ovan lärare : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar