2 september 2010

Tidigare uppgift i svenska

Ordbokshistoria

Mål

Primärt (i första hand)

*Kunna producera texter med olika syften – både för lärande och kommunikation.

*Kunna använda ordlista.

Sekundärt (I andra hand/alternativa mål)

*Ha kunskaper om språket som gör det möjligt att göra iakttagelser av eget och andras språkbruk.

*Kunna tillämpa de vanligaste reglerna för skriftspråket och de vanligaste reglerna för stavning.

*Kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer, både vid skrivande för hand och med dator.

* Kunna sätta sig in i andras tankar.

Bedömning

För Väl godkänt

*Eleven arbetar medvetet med sitt språk för att göra det mer uttrycksfullt, korrekt och tydligt

*Eleven gör enkla analyser av innehåll och form hos olika slags texter och

använder och behärskar bland annat ord för olika genrer och berättartekniker

samt vanliga grammatiska termer.

*Eleven använder skrivandet för att ge uttryck för tankar, åsikter och känslor och som ett redskap för kommunikation.

För Mycket väl godkänt

*Eleven uttrycker sig säkert, välformulerat och med tydligt sammanhang i tal och skrift.

*Eleven gör jämförelser och relaterar det lästa till egna tankar och erfarenheter av olika slag

*Eleven visar ett personligt förhållningssätt till texterna.

Övningen

1. Hämta en ordbok – räcker det inte med en per person – dela

2. Slå upp minst 10 ord som du gillar och inte brukar använda/aldrig hört förut

3. Välj en av följande genrer/former:

Genrer

a. Skräck

b. Komik

c. Drama

d. Spänning

e. Fantasy

f. Sci-fi

g. Kärlek

Former

h. Filmanus

i. Scern ur TV-/dataspel

j. Instruktionsmanual

k. Tidningsartikel – nyheter/vetenskapligt magasin

l. Något som handlar om dig själv

m. Annat


4. Skriv högst upp på sidan:

a. Namn

b. Genre/form

c. Vad som kännetecknar den genren du valt –hur vet man att det t ex är en kärleksgenre du har valt?

d. De 10 orden du valt ut

5. Skriv en historia på minst: 1 sida handskrivet eller ¾ sida dator, där

a. De 10 utvalda orden ingår

b. Man tydligt märker att det är den genre du har valt

6. Be om USB & spara texten:

a. I din klassfolder

b. Med ditt namn

c. Och med ordet ”Ordboksberättelse”

d. Exempel Anders – ordboksberättelse”

Fortsättning

7. Rita en bild till din berättelse

8. Läs upp din berättelse för en kompis

9. Lyssna på din kompishistoria

Välj en bok

10. Gå till förrådet och välj en bok

11. Kom till Anders och visa vilken bok och vilket nummer du valt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar