2 september 2010

Vad vi arbetar med i SO

SO: Tema demokrati & val (inte så mycket om valet, men lite i alla fall) ; )

Målen vi övar på i detta moment

Uppgift: Om gemensamma beslut & överrenskommelser

*Förstå de gemensamma och grundläggande demokratiska värden som vårt samhälle vilar på

*kunna reflektera över människors villkor och hur dessa skiftar utifrån kön och social och kulturell bakgrund

Uppgift: Att förstå människors åsikt som du inte håller med om

*kunna reflektera över människors villkor och hur dessa skiftar utifrån kön och social och kulturell bakgrund

Uppgift: Att påverka

*kunna tillämpa ett demokratiskt arbets- och beslutssätt.

*kunna använda olika kunskapskällor samt kunna sammanställa, bearbeta, granska och värdera uppgifter och åsikter från olika källor och opinionsbildare samt redovisa resultatet.

Uppgift: SO-boken

*ha grundläggande kunskaper om det svenska styrelsesättets framväxt

Bedömningen kommer ske på dessa mål vi övar på – se till att du övat på alla.

Bedömningsutformning

Onsdag & torsdag 15 & 16:e september

Gemensam genomgång & gruppdiskussion av genomförda uppgifter.

Chans att öva med lärarassistans på något ni upplever att ni behöver öva mer på.

Onsdag 22:a september

Chans att öva med lärarassistans på något ni upplever att ni behöver öva mer på.

Torsdag 23:e september

Gemensam skriftlig examinering uppgifter som liknar de ni nu övat på.


Uppgift – Att förstå framväxten av det svenska styrelsesättet

Mål:

Samhällskunskap - Att ha grundläggande kunskaper om det svenska styrelsesättets framväxt.

Uppgift

Läs sidan 86-91 i SO Direkt Samhälle och svara på frågorna på sidan 91.

Uppgift - Om gemensamma beslut & överrenskommelser

Mål

Samhällskunskap – Att förstå de gemensamma och grundläggande demokratiska värden som vårt samhälle vilar på.

Samhällskunskap – kunna reflektera över människors villkor och hur dessa skiftar utifrån kön och social och kulturell bakgrund

Uppgift

Ta minst tre (3) minuter för att besvara varje fråga.

Försök utveckla svaret genom att skriva resonerande – dvs. genom att ställa frågor till dig själv ”varför är det så?” eller ”vad beror det på?”

  1. Vad kan det finnas för fördelar med att lära sig ta gemensamma beslut i grupp – typ en skolklass, en stad eller ett land?
  2. Vad finns det för fördelar med demokratiska beslut jämfört med andra typer av beslut?
    1. Vad finns det för brister?

3. Berätta om en situation från din vardag när du är nöjd med hur ett beslut har gått till.

a. Vad var det som gjorde att du gillade det beslutsordningen (beslutssättet)?

4. Berätta om en situation från din vardag när du är missnöjd med hur ett beslut har gått till?

a) Hur skulle du vilja att det gått till istället för att beslutsordningen (beslutssättet) skulle ha passat dig mer?

5. Tänk dig att du gör en överrenskommelse med en person - du lånar ut pengar till den, mot löfte att personen lämnar tillbaka nästa dag.

Överrenskommelsen hålls inte – kanske dröjer det längre innan den lämnar tillbaka pengarna, kanske sker det inte alls.

a. Vad tänker du om personen? Vad känner du?

b. Hur påverkar det din villighet att låna ut pengar igen?

c. Om personen vill låna pengar igen efter ett tag och du bestämmer dig i alla fall för att låna ut pengar, hur påverkar det tidigare strulet den nya överrenskommelsen ni gör?

d. Om personen skulle vara fattig och trots sina bästa försök inte lyckats samla ihop pengar till att betala tillbaka – gör det någon skillnad på vad du tänker om och gör för överrenskommelse med personen? I så fall hur?

e. Om det inte skett något strul och personen vill låna pengar igen, hur påverkar det den nya överrenskommelsen ni gör?

  1. Tänk nu en gång till på frågan ”Vad kan det finnas för fördelar med att lära sig ta gemensamma beslut i grupp – typ en skolklass, en stad eller ett land?” Blir svaret annorlunda?

Uppgift – Att förstå andras åsikter som du inte håller med om

Mål

*Svenska – Att sätta sig in i andras tankar.

*Samhällskunskap – Att kunna reflektera över människors villkor och hur dessa skiftar utifrån kön och social och kulturell bakgrund.

Uppgift

Rollspela med en klasskompis. Hittar du ingen kompis kan du också skriva om händelsen med replikskiften.

1. Välj en situation som du själv varit med om där du inte hållit med den andre personen.

2. Välj en klasskompis och låt den rollspela dig. Rollspela själv den personen du inte håller med.

3. Byt sedan roller och spela upp situationen igen. Blir det någon förändring?

4. Skriv ner minst 10 meningar om vad du lärt dig av den här uppgiften.

Uppgift – Att förstå andras åsikter som du inte håller med om

Mål

*Svenska – Att sätta sig in i andras tankar.

*Samhällskunskap – Att kunna reflektera över människors villkor och hur dessa skiftar utifrån kön och social och kulturell bakgrund.

*kunna använda olika kunskapskällor samt kunna sammanställa, bearbeta, granska och värdera uppgifter och åsikter från olika källor och opinionsbildare samt redovisa resultatet.

Uppgift

Gå in i rollen som en vänsterpartist, Sverigedemokrat, miljöpartist eller moderat och försök förstå deras åsikter. Gör på följande sätt.

1. Gå in på partiernas hemsidor och leta efter en sammanfattning av deras politiska program.

2. Leta efter någon punkt som ligger långt ifrån dina egna åsikter.

3. Föreställer dig nu att du tillhör partiet och du berättar för en vän vad det är som gör att du tänker/röstar som du gör. Skriv minst 20 meningar.

4. Gör detta för minst de fyra nämnda partierna.

5. Skriv sedan minst 20 meningar där du berättar vad du lärt dig med uppgiften – både information om partiernas åsikter, men ännu viktigare – vad du lärt dig om att förstå åsikter du inte håller med om.

Att påverka

Mål
*kunna tillämpa ett demokratiskt arbets- och beslutssätt.

*kunna använda olika kunskapskällor samt kunna sammanställa, bearbeta, granska och värdera uppgifter och åsikter från olika källor och opinionsbildare samt redovisa resultatet.

Uppgiften

1) Välj ut en av följande frågor du vill förändra:

*Skolmaten

*Kortare skoldagar

*Mer Gymnastik i schemat

*Gruppindelningen

*Annan

2) Skriv en strukturplan – punkta upp – för hur du skulle gå till väga för att få till en förändring.

Rekommenderade punkter att tänka på

*Vad konkret är det du vill förändra?

*Vilka fördelar ser du med din förändring?

*Finns det nackdelar du behöver tänka på?

*Vilka ser du som dina största hinder?

*Vad har du för förslag för att lösa dessa?

*Vilka personer är inblandade i beslutet och behöver tillfrågas?

*Vilken beslutsordning använder du för att komma till gemensam överrenskommelse?

*Hur kan du få till en förändring även om flera inte gillar ditt förslag?

*Behövs något mer för att få till en förändring?

3) Skriv en text om hur du vill gå tillväga. Välj en av följande former:

*Berättelse

*Informerande text

4) Skriv sedan minst 15 meningar där du redogör för din nya kunskap om förändring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar