2 september 2010

Matematik- och Noplanering

No-planering hösten 2010

Varde ljus v. 34 – v. 38
Vad är ljus och hur ser vi det? Hur blir vår vardag enklare tack vare vår kunskap om hur ljus beter sig och hur vi kan tämja det? Vad händer när ljuset färdas genom universum?Vi inleder hösten med ett avsnitt som handlar om ljuset och dess egenskaper.

v.34
Intro

v. 35
Vad är ljus och hur ser vi?

v.36
Hur ljus beter sig.

v.37
Hur vi tämjer ljus och ljus-teknik i vår vardag

v.38
Sammanfattning och kunskapskontroll


Kretsloppen v. 39 – v. 43
Vilka kretslopp finns och hur påverkar de oss? Avsnittet inleds med en repetition av atomer, molekyler och hur dessa sitter ihop.

Höstlov v. 44

Människan v. 45 – 50
Hur fungerar människokroppen? Varför blir vi hungriga och törstiga? Hur gör man för att må bra? Vad händer med kroppen när den går genom puberteten? Höstterminen avslutas med ett längre tema om människokroppen samt sex och samlevnad.





Matematikplanering ht 10


Geometri v. 34 – v. 37
Vilka former finns runt omkring oss? Vad har vi för användning av dem? Om man skulle ta ytan till en läskburk och göra om den till en annan form – hur mycket läsk skulle då få plats? Hösten inleds med

Läran om talen v. 38 – 43
Hur började människan räkna? Varför? Varför har människans behov av matematik växt och växt ju mer civiliserade vi har blivit? Vi tar vårt avstamp i historien och rör oss sedan vidare genom talens mystik. Vi kommer bland annat att räkna med negativa tal och potenser, träna på taluppfattning och huvudräkning

Höstlov v. 44

Läran om talen v. 45 – 46
forts.

Statistik v. 47 - 50
Hur samlar vi in data, hur framställer vi den och hur tolkar vi den? Höstterminens sista avsnitt fokuserar på hur vi framställer vår kunskap. Vi kommer att läsa tabeller, diagram som finns i elevernas vardag. Vi kommer att göra egna undersökningar, och presentera resultatet av dem på olika sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar