7 oktober 2010

Veckobrev Svenska & SO

Hej.

Detta är det första veckobrevet Anders bjuder på. Min ambition är att ha det varje vecka, men dessvärre är min tid så begränsad så att det nog också i framtiden kan få stryka på foten.

Min ambition är även att ni föräldrar och elever ska kunna gå in på bloggen för att läsa om vad vi sysslar med i respektive ämne. Som ny lärare är det dock mycket oklarheter om vad som behövs göras i varje moment och villkoren och omfattningen skapas under momentets gång. Därför finns de inte heller alltid tillgängliga.

Jag vill uppmuntra er till att mejla mig på andlett@gmail.com om ni har några frågor om mitt sätt att försöka utbilda eleverna. I mån av tid kommer jag svara.

Här är vad vi sysslar med i Svenska & SO

SO: denna vecka spelar vi om matchen mot Manchester United som vi gjorde förra veckan för att försöka göra ännu fler mål (metafor för att alla elever får tydligare förklaringar i hur jag menar med mina frågor för bedömningstillfället, och chansen att visa sin kunskap genom att komplettera sina tidigare svar). Nästa vecka kommer nytt moment. Detaljerna ännu oklara.

Svenska: Nytt moment inlett! Här har den dunkla skogen ”Analys av Berättelse” äntrats och vi håller denna vecka på att utforska denna. Detta gör vi genom att ta in någon form av berättelse (tv/data-spel, tv-serie, ljudband, novell, rollspel m.m.) och urskilja de olika beståndsdelarna. Se under Svenska för mer detaljer.

Vi kommer under momentets lopp utveckla beståndsdelarna både i djup och omfattning, samt försöka titta på samband mellan dem.

Ha det så fint!

/Magister Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar